• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Krockprov med husbil

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
När det gäller att minska olyckan vid frontalkrock så måste bilarna bli längre i fram.
Alltså sk "nosbyggen". Dagens HB och många lastbilar är nästa lodräta i fronten.

Om man dessutom använder plåt / metall / järn i fronten så blir energiupptagningen bättre.
Motorn skall alltså sitta långt framför föraren / passageraren.

Detta innebär också att totalvikten blir högre. Vilket kan komma att körkortsbehörigheten behöver vara C. Dagens svenska regel om B kort taget före 1996 anser jag är helt fel. Det är skillnad på att framföra en Pb 1 på 5 meter och en Pb 11 på 10 meter.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Det är väl det som troligen kommer att bli ett av problemet med den nya Fiat-modellen som kommer om något år. "Nosen" kommer att bli längre precis som på Sprinter och Crafter och därmed minska ytan för husbilsdelen. Och alla bilar blir ju allt tyngre pga. säkerhetskraven. Utvecklingen fortsätter som den gjort under alla år sedan husbilen föddes. Är det bra eller dåligt, finns nog många åsikter där men jag väljer hellre en ny Sprinter än motsvarande från 80-talet.
 
Toppen