• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Krockprov med husbil

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Jag skulle vilja se ett älgtest, det är något som hemsöker mig vid färder längs mörka landsvägar. Svängde av E4 i vintras för att bryta tristessen men ångrade mig snabbt efter att ha fått bromsa två ggr på kort tid, för rådjur.

Tror inte fiaten med alkov klarar varken undanmanöver eller en älg i vindrutan så bra...
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det är kanske så att man får köra med likadan omsorg och framförhållning när man kör husbil som när man kör motorcykel. Där är ju krockskyddet minimalt och det ställs krav på förarskicklighet för att kompensera bristen.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Och här handlar det ofta om bilar i mångmiljonklassen. Tänk om vanliga personbilar i det prissegmentet skulle vara lika usla.
Synd att det inte fanns nåt test på en plåtis för jämförelsen skulle, det verkar väl osannolikt att de bilarna skulle vara lika dåliga
 
S

Sören-6830

Guest
Och här handlar det ofta om bilar i mångmiljonklassen. Tänk om vanliga personbilar i det prissegmentet skulle vara lika usla.
Synd att det inte fanns nåt test på en plåtis för jämförelsen skulle, det verkar väl osannolikt att de bilarna skulle vara lika dåliga
Plåtisen har väl samma front som den halvintegrerade, är nog ingen större skillnad vid en krock
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
I mångmiljonklassen? Det rullar väl inte särskilt många sådana här, mer än 95% lär väl var under miljonstrecket?
Så kanske det är, men det verkar ju som om tillverkarna ( och köparna?) i många fall prioriterar vitrinskåp framför säkerhet. Det skulle förstås inte funka på personbilsmarknaden. ( sen är det förstås lite ovanligt med vitrinskåp ipersonbilar, men ni förstår säkert vad jag menar).
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så kanske det är, men det verkar ju som om tillverkarna ( och köparna?) i många fall prioriterar vitrinskåp framför säkerhet. Det skulle förstås inte funka på personbilsmarknaden. ( sen är det förstås lite ovanligt med vitrinskåp ipersonbilar, men ni förstår säkert vad jag menar).

Och om husbilar skulle krocktestas som personbilar är det inte många av oss som skulle ha råd att köpa en överhuvudtaget, så då löses ju problemet.
Hur många allvarliga olyckor per år sker det med husbil? Kanske mest någon journalist med nyhetstorka som fick tag i något att fylla spalterna med?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Och om husbilar skulle krocktestas som personbilar är det inte många av oss som skulle ha råd att köpa en överhuvudtaget, så då löses ju problemet.
Hur många allvarliga olyckor per år sker det med husbil? Kanske mest någon journalist med nyhetstorka som fick tag i något att fylla spalterna med?
Menar du att det inte förekommer allvarliga olyckor med husbil? Eller resonerar du som så att om det nu sker några allvarliga olyckor trots allt, så är chansen att jag ska råka ut för en så liten, 1 på 100 000/år eller kanske lite till, och det får man stå ut med?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vår plåtis hade en bastant plåtvägg mellan förarhytten och lastrummet som togs bort när transportbilen (lätt lastbil) förvandlades till en husbil. Plåtväggen skyddade även väldigt bra mot flygande föremål från lastutrymmet vilket numera ligger inom vårt ansvar att se till att skydda "nacken".

En annan förändring är alla nya hål i plåtpartier där numera sitter fönster (3 st. på sidorna) och takluckor (toa & bodelen) som försämrade hela konstruktionen i och med att man sågat i balkar och försämrat hållfastheten. Jag inbillar mig att just detta gör att bilen kan skrynkla sig som en papp-kartong i händelse av en krock (frontal eller sidokrock, sak samma). Även detta gör att vi tänker extra noga hur vi uppför oss på vägar, inte bara med hur vi själva beter oss utan även hur trafiken ser ut i övrigt.

Att jämföra personbilar med husbilar i krocksammanhang är vanskligt (tycker jag) även om båda nyttjar samma körbanor. Tänker inte dra någon större diskussion om detta då jag saknar både fakta och kunskaper, men rena sunt & förnuftet säger mig att det är helt olika människor, körsätt, erfarenheter, körbehov, intressen, m.m. som rullar på gemensamma vägar.

Det var ganska bra jämförelse som Håkan gjorde med MC körning vilket kräver "eget" tänkande...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Menar du att det inte förekommer allvarliga olyckor med husbil? Eller resonerar du som så att om det nu sker några allvarliga olyckor trots allt, så är chansen att jag ska råka ut för en så liten, 1 på 100 000/år eller kanske lite till, och det får man stå ut med?

All verksamhet innebär risker, bästa sättet att undvika risker är att inte göra något alls! Om jag då måste välja mellan att köra husbil och att det innebär vissa risker, eller att inte kunna åka husbil p.g.a. att de krocktestade husbilar som finns är så dyra att jag inte har råd att köpa dom, då väljer jag hellre en viss risk. Troligen är risken att bli överkörd på ett övergångsställe väsentligt högre än att skadas i husbilen, ändå använder jag övergångsstället.
F.ö. håller jag med Håkan, man bör köra husbil precis som man bör köra mc, d.v.s. att man försöker att inte bara tänka åt sig själv utan också åt övriga med / mottrafikanter, och det har jag tränat på i många år! :)
 
Senast ändrad:

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
Det gäller att hålla avstånd och inte köra så förbannat fort.
En gång på våra 10 år (ifjol) har vi tvingats till en otäck ruskig undanmanöver.
Det var på E20 p.g.a. en lastbil som panikbromsade för att han skulle in och vända på en driftvändplats på motorvägen.
Bil och husbil mellan oss och lastbilen panikbromsade också såklart.
Trodde vi skulle tippa, det är ju inte direkt som att svänga tvärt med en personbil...

Mötande då, ja senast i lördags utanför Sigtuna kommer en personbil helt och hållet över på vår sida.
Jag bromsade hårt och han hann se oss i sista sekunden och kastade tillbaka bilen på sin sida.
Det gick 40 km/t för oss, bilen körde betydligt fortare.
Han höll väl på med telefonjäveln som så många gör.
Var skakis bra länge efteråt.

Nä, man kan inte sitta och drömma bakom ratten.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Ja det är skrämmande och manar verkligen till eftertanke i trafiken , men tyvärr har man medtrafikanter med sig och som man inte kan påverka . Vi åker helintegrerad Concorde och just helintegrerat verkar inte speciellt "krockvänliga" hmmmmm.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag förmodar att det stora flertalet HB-ägare är äldre med stor körvana & att detta påverkar olycksstatistiken positivt. Hålla hastigheten efter omständigheterna, vara uppmärksam, titta i backspeglarna, använda blinkers men även köra med framförhållning är ett måste. Är man ute på nöjeskörning så skall man ju vara ute i god tid & njuta av resan utan att stressa. Så är i alla all jag & jag hoppas flera med mig.
 
F

Fd.47585

Guest
Det är ju fritidsfordon som gör att man borde ha tid att köra lugnare och försiktigare. Dessutom är det ett tungt fordon. Mycket levande massa som om vi krockar med en personbil skulle ställa till det ännu värre för de i personbilen. Så även det borde göra att man inte stressar utan tar det lugnt och med god framförhållning, tänk hur långtradare kör, oftast med bra avstånd till framförvarande (som tyvärr ett flertal hjärnlösa individer utnyttjar till att tränga sig in i hålet som då finns framför). Om man inte rycks med i det höga tempo som ofta är i trafiken idag tror jag risken att det händer något minskar så mycket så denna nya kunskap om krocksäkerhet eller brist på, blir betydligt mindre intressant och relevant.

Som gammal mc-förare så håller jag med Marianne & Ranko om "eget" tänkande, som är SÅ viktigt på mc OCH i husbilen.

Så ta det lugnt med husbilarna så vi slipper tråkig statistik där våra älskade fritidsfordon inte hör hemma.
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Fiat är ju den vanligaste plåtisen så de är lika farliga att färdas i som en halvintergrerad. Samma gäller alla transportbilar med skåp eller flak. Å visst är det konstigt att det inte ställts samma säkerhets krav från internationella myndigheter på dessa fordon som det görs på personbilar.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det kan också vara bra att tänka på att bromsarna på en husbil är dimensionerade ungefär som på en medelstor personbil, och husbilen väger 2-3ggr så mycket. Det tänker jag på när jag blir omkörd av husbilar som kör i 120-130km/tim. Vi kör själva max 100km/tim.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Det kan också vara bra att tänka på att bromsarna på en husbil är dimensionerade ungefär som på en medelstor personbil, och husbilen väger 2-3ggr så mycket. Det tänker jag på när jag blir omkörd av husbilar som kör i 120-130km/tim. Vi kör själva max 100km/tim.

Håller absolut med. Alla borde pröva på att tvärnita från 100km/tim för att uppleva hur dålig bromsverkan husbilen har jämfört med en personbil.
 
Toppen