• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Krav på bombrikke i Norge

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
VG
Bombrikkeaksjon i på tre grenseoverganger mot Sverige ga 1,4 millioner gebyrkroner i statskassen på en dag. Av i 904 vogntog som ble stoppet var det 184 som ikke hadde påbudt bombrikke i bilen.

Bil og trafikk
Fra nyttår er alle biler tyngre enn 3,5 tonn – utenlandske som norske – lovpålagt å ha bombrikke. Og etter at påbudet har vært effektivt i fem dager, har Statens vegvesen satt i gang en omfattende aksjon med kontroller på grenseoverganger.

De som blir tatt uten bombrikke må betale et gebyr på 8000 kroner. Blir de tatt en gang til er gebyret 16.000 kroner.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Må bobiler bruke brikke?

Privateide bobiler som bare brukes til private formål trenger ikke brikke, mens bobiler som også brukes i næringsvirksomhet må ha brikke. Bobiler som er leiet eller leaset må ha brikke fordi utleiefirmaet bruker bobilen i næringsvirksomhet.

Hva innebærer krav til bombrikke fra 1.1.2015 for meg? | Statens vegvesen
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Jag var i Norge i somras & använde bropass som fungerar bra i vanliga fall men inte denna gång. Orsaken var att jag bytt kreditkortsnummer pga som jag skrivit tidigare hade fått kortet kapat. Transpondern tutade så käckt varje gång jag passerade en station & allt var frid & fröjd, trodde jag. Jag hade inte en tanke på att kreditkortsnumret var utbytt. Efter Norge tog vi broarna över mot Tyskland & på Öresundsbron öppnade sig inte bommen. Jag fick hjälp av personalen & felet med kreditkortsnumret rättades till med det som gällde & allt var frid & fröjd (igen). Fortfarande inte en tanke på vad jag ställt till med i Norge men det skulle jag bli varse en månad senare då inbetalningskorten började dimpa ner. De räkningar som kom från Statens Vegvesen var inte så dyra dom hade väl förstått att allt berodde på ett misstag eftersom en bropasstransponder blivit registrerad vid mina passager, ca dubbel avgift 22:- blev 44:- etc. Men en avgiftsbelagd väg var ägd av ett engelskt bolag & dom hade inga betänkligheter. Här blev avgiften 615:-.

Jag råder dom med bropass att kolla att kortuppgifterna stämmer annars blir det onödigt dyrt.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Jag har varit utsatt för något liknande när ett bankkort försvann i Spanien men det redde ut sig. En baksida av moderniteterna som man kan råka ut för. Förmodligen kommer det att bli mer av den varan i framtiden så det gäller att läsa allt det finstilta i avtalen och vem orkar med det. Sådana här viktiga ting borde stå före det finstilta och med stora tjocka bokstäver. Gör det inte det så finns nog fog för misstankar om lätta extrapengar för vissa bolag!

Bra att du tog upp det här!

Jappe
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Det lömska är att det inte upptäcks förrän avgiften skall dras på kortet vilket inte sker direkt vid passagen. Bommarna där det fanns sådana öppnade sig som dom skulle UTOM vid Öresundsbron & när personalen skulle kolla så lånade dom transpondern & det hela upptäcktes & tur var väl det.

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Du har nog rätt att dom inte BEHÖVER en bombricka men det men det är väl inte fel att ha en & det underlättar väl för att betala avgiften. Eller hur gör man annars när det inte finns några bommar utan man kör förbi en kännare som registrerar (fotograferar)? Eller menar du att husbilar kör gratis på betalvägar i Norge (vilket jag inte tror) & att jag kan kräva tillbaka de avgifter jag betalat?

Bennie
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Som jag tolkat informationen så räcker det att registrera sitt bankkort enligt denna sida.

Visitors' Payment - AutoPASS
Det dras då 300NOK vid första passage och överblivet belopp återbetalas efter 85dagar.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Du har nog rätt att dom inte BEHÖVER en bombricka men det men det är väl inte fel att ha en & det underlättar väl för att betala avgiften. Eller hur gör man annars när det inte finns några bommar utan man kör förbi en kännare som registrerar (fotograferar)? Eller menar du att husbilar kör gratis på betalvägar i Norge (vilket jag inte tror) & att jag kan kräva tillbaka de avgifter jag betalat?

Bennie

Om man bara vill köra i ett område i Norge där det inte finns avgiftsbelagda vägar och vill slippa skaffa en dosa. För några år sedan gick det att betala på anvisad bensinstation om man råkat använda en bomväg, men det kanske är ändrat nu.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Om man bara vill köra i ett område i Norge där det inte finns avgiftsbelagda vägar och vill slippa skaffa en dosa. För några år sedan gick det att betala på anvisad bensinstation om man råkat använda en bomväg, men det kanske är ändrat nu.

Mycket enklare än så. "det ä bare å kör" som Stenmark säger.
De har nästan full koll över vilka betalstationer man passerar. Har ingen "Bricka" men fick i alla fall inbetalningskort för mina två resor i Norge.
(Fördelen var att min PB2(>3,5t) räknades som just personbil och debiterades samma avgift som andra personbilar):)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Öresunds Brobizz som är anslutet till Autopass funkar utmärkt i Norge.
Dessutom får man rabatt på avgiften.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Det verkar väldigt knöligt att bilturista i Norge så det låter jag nog bli. Ska jag absolut dit så får jag väl skaffa båt igen. På sjön finns väl inga bompengar, eller?

Jappe

Med iGO inställd på ej betalväg klarar man att resa avgiftsfritt.
Däremot kan det bli långa omvägar om man vill undvika dyra färjeavgifter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Mycket enklare än så. "det ä bare å kör" som Stenmark säger.
De har nästan full koll över vilka betalstationer man passerar. Har ingen "Bricka" men fick i alla fall inbetalningskort för mina två resor i Norge.
(Fördelen var att min PB2(>3,5t) räknades som just personbil och debiterades samma avgift som andra personbilar):)

Kan man alltså bara köra på och få faktura på tullavg. senare?
Blir denna metod dyrare?
Verkar struligt med dosor och annat skit.
 

torill-troll

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norge
HBK-Nr
14273
Medlemskap
2025
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Jag tycker en del här gör det svårare än det är med alla dessa bomstationer i Norge. Det är mycket enkelt och dyrt är det inte heller. Sommaren 2014 körde vi upp till Tromsø och ner igen med husbil. På resan passerade vi 7 bomstationer och fick senare en faktura på 171 N kr och det tycker jag är ett överkomligt pris. Inget krångel, bara "tuta och köra" och sen är det bara att vänta på räkningen.

Så.....trevlig resa i "mitt" gamla hjemland!!
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Är Öresunds brobizz bundet till bilnummeret numera? Det har inte varit så tidligare. Jag fick alltid en del styr med att ringa till bomföretagen och tala om vilket nummer brobizzen har för at det skulle faktureras på den.Den fanns icke inne i deras system. Valde att stoppa den undan och få norsk autopass, det ble enklare.
mvh Kangas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Du registrere bilnummer på brikken via websiden til brobizz, men denne informasjon blir ikke vidresendt til Norge. Om brikken ikke blir avlest ved en passering i Norge kommer det en regning på normal pris i posten etter noe en uker. Når brikken leses får en en liten rabatt tror det normale er 10% og erfaringen er at svenske husbiler går som m pbil uten at vekt kontrolleres. For meg ble det billigere å reise i Norge etter at jeg byttet til svenske skilt og brobizz :D
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Kan man alltså bara köra på och få faktura på tullavg. senare?
Blir denna metod dyrare?
Verkar struligt med dosor och annat skit.

Med dosa får man tydligen en liten rabatt, men det är vanligtvis småpengar så att slippa dosa uppväger nackdelarna tycker jag.


Risken är väl att det blir kraftiga höjningar nu när oljepriset rasar.:)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen