• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kran med microbrytare - bättre kvalitet?

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Har själv båda lött ihop kablar och bytt microbrytare i kranen vid några tillfällen. Nu verkar det vara dags igen i köket. Av antalet frågor/trådar verkar det vara många som råkar ut för det. Det känns också meningslöst att köpa en likadan kran. Nu till frågan, är det någon som satt in någon kran med microbrytare som kan vara av bättre kvalitet?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En kapasitive kopling til kranen høres enkelt og greit ut, men jeg undrer om vatnet vil forstyrre den koplingen. Dette er noe våre Arduino eksperimenterende medlemmer kunne teste lett om de har en bil med trykkvatn og metall kran.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Hur vi än vänder oss... om du drar ner byxorna kommer rumpan fram ;) :D

Jag tror det skulle funka bra att göra metallkranar (och antagligen diskbaljan samtidigt) beröringskänsliga. Tekniken finns redan och kostar inte mycket. Då man absolut inte vill råka ut för en vattenskada kan det vara värt att lägga lite extra krut på sådant som kan förhindra att vattenskador uppstår - utan att komplicera tillvaron. Men, förutsatt att vattensystemet är vettigt konstruerat till att börja med, undrar jag om inte regelbunden tillsyn och underhåll är viktigare i längden. Trist, och här och var svårt att komma åt... men i jämförelse ingenting mot vad man kan undvika.
 

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Medlemskap
2024
VK 2 small.jpg

Tråden lite gammal men tänkte bidra med lite information om de kranar som stter monterade i våra HB.
Kompletterar med en lite bilder och pdf på en demonterad kran med microbrytare.
 

Bilagor

  • Byte av microbrytare Vattenkran.pdf
    544,2 KB · Visningar: 84

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det finns ju lite olika standardstorlekar och utföranden/hålbild, men gör ett försök på Kjell & Company som har en del. Även CONRAD har en hel del.
Annars finns ju eBay där de kostar någon krona st. men då kommer ju de fantasifulla svenska avgifterna ovanpå.... Men man kan även handla mickrobrytare från EU länder på eBay till hyfsat pris om man hittar den rätta, och då blir det enklare och går snabbt.

Här är det mest Engelska sidor.
micro switch | eBay

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen