Motor Kraftlös kallstart

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av Veraocalle, 6 Augusti 2018.

1. Veraocalle

Veraocalle HBK Intresserad

Kommun:
    Västervik
    Hej på er.. Vår Fiat har en benägenhet att vid start oavsett väderlek, när motorn är kall vara kraftlös över ungefär tomgång. Startar bra, men vill gärna inte varva upp innan den "sträckt på sig". Det betyder att när den knappt börjat visa på temperatur så fungerar den sedan utmärkt. i övrigt går den fint. Jag kan stillastående tvinga upp varvtal lite försiktigt med gasfot, men om jag skulle prova med ettans växel så skulle den ta skutt, och då är det nog inga glädjeskutt. Detta sker aldrig med varmkörd motor. Något som känns igen? EGR/partikelfilter/givare? Jag har läst här och på andra sidor om liknande symptom men då under färd eller med varmkörd motor. Igår tändes gula motorlampan men slocknade idag. Pratat med Fiatverkstad om detta men de kom inte med några förslag utan ville titta på detta i och med en service vi bokat den 17/8. Vill nog läsa på lite innan dess känns det som..:) Ps..4200 mil. Ducato 2011, 2,3 130 multijet.

2. gundj

gundj FD. HBK Medlem 2018

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    19657
    EGR ger sådan symptom. Kan vara läckande vakuumslangar till den också.

3. Veraocalle

Veraocalle HBK Intresserad

Kommun:
    Västervik
    Har sådana tankar också.. men funderar fortfarande på varför den inte är kraftlös även lite senare efter start, något borde ju märkas även då kan tyckas. Ja vi får väl se när verkstaden sagt sitt. :) tack för ditt svar.

4. kowpow

kowpow HBK Medlem

Kommun:
    Järfälla
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26320
    En diagnos på verkstaden bör ge felkod om det finns ett tydligt fel. Som igensatt spridare till exempel (inte billigt) :eek: Råkade ut för det i början på året och felsymptomen verkade hänga ihop med om bilen var varm eller inte men även ryckig gång i vissa lägen och så här i efterhand kan jag enkelt konstatera att bilen saknade kraft överlag men det var först när spridaren bytts som jag märkte hur mycket kraft motorn egentligen ska ha. EGR-ventilen fick jag byta på min förra (små)bil. Den tappade kraften helt i motorvägsfart och svarade dåligt på gaspådrag. Men med dagens bilar kan det nog bli vilka symptom som helst på ett fel.

5. sacce

sacce HBK Medlem

Kommun:
    Hallstahammar
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5502
    Prova innan du startar när bilen är kall att öppna tanklocket ev.om du har för mycket övertryck ...hade lite liknande fel men hade även startproblem.
    Felkod

Senast ändrad: 7 Augusti 2018
  6. BernthåInger

BernthåInger HBK Medlem

Kommun:
    Eskilstuna
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    13590
    Ta en spray flaska med startgas och spraya på vakuumslangarna när motorn går och hör du då att motorn rusar till så är det något brott eller läcka på vakuumslang eller koppling.

7. Michael S

Michael S HBK Medlem

Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
    Detta funkar inte på en dieselmotor.
    Vacuum skapas av en pump, inte av insuget som på en bensinmotor.

PeterK, MaJe, Montreal och 1 annan gillar detta.
  8. ejbert

ejbert HBK Medlem

Kommun:
    Högsby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21173
    Har du hittat felet (min gör lika dant ibland)Med vänlig hälsning eje

9. inger47

inger47 HBK Medlem

Kommun:
    Vimmerby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    22701
    det är egr ventilen som kärvar....verkstaden fick plocka fram den o smörja....sen har det gått..annars om du stänger av motorn o startar igen så går det oxo….

10. sroman

sroman HBK Medlem

Kommun:
    Olofström
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    13091
    Har samma problem.
    Startar fint på tomgång, men tar inte gas. Efter någon minut så släpper det och bilen går hur fint som helst. Haft den på verkstad och bytt gasspjället men det hjälpte inte.
    Någon som har haft liknande problem så ta jag tacksamt emot förslag.
    Med vänlig hälsning, Sven

11. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Start med å sjekke luftfilteret. EGR ventilen kan og fungere på denne måten slik at det blir for lite oksygen til forbrenningen frem til ventilen blir varm. Mer problematisk er det om dette er en forvarning for et turbohavari. Måtte selv bytte turbo på en 7 år gammel Fiat, den viste litt av dette før den stoppet helt.

12. surtecruisers

surtecruisers HBK Medlem

Kommun:
    Kungälv
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4687
    kolla spridarna ? se om det går att skruva till dom lite ? kanske läcker luft där ?

13. suned

suned HBK Medlem

Kommun:
    Falun
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27248
    hej, jag är ny på hbk så jag vet inte om det är rätt sida , men jag tänker på hemtjänsten oppöver i början av vintern som fick stopp på alla sina bilar på grund av skit i drickat, kan va en anledning Med vänlig hälsning sune

14. Ulf Kristiansson

Ulf Kristiansson HBK Medlem

Kommun:
    Mariestad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    20396
    Om

15. Ulf Kristiansson

Ulf Kristiansson HBK Medlem

Kommun:
    Mariestad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    20396
    Hej, hade ett liknande fel på Ducato 2012a med Check engine och motorsymbolen. Felet lokaliserade till trottelstyrningen som byttes på verkstad i Norge. När jag öppnade kåpan över styrenheten var där vattendroppar på kretskortet (inte bara på kortet) som att signalen från gaspedalen inte gick fram till elmotorn som vrider spjället.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.