• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kraftigare CTEK laddare?

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Har 1 st 80Ah bodelsbatteri nu, ska ev. köpa ett till identiskt batteri, dvs 2 x 80Ah.
Funderar på ny laddare.

Bra pris på nedan?
Erfarenheter av nedan laddare?


Är dom överdrivet stora? Batteriet/batterierna tar kanske inte emot så mycket laddning?

CTEK M200 15A 1.395kr: https://www.seasea.se/laddare-ctek-m200-15a-ip44

CTEK M300 25A 1.995kr: https://www.seasea.se/laddare-ctek-m300-25a-ip44

Eller finns det billigare alternativa laddare som är lika bra?

Eller får man vad man betalar för.....? :wink:


//Ulf
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Kraftigare CTEK laddare?

Det beror på hur mycket ström ni använder under tiden halvladdade batterier ska laddas och hur lång tid ni har på er att ladda. Laddningen sjunker ju vartefter batterierna blir laddade oavsett vilken du väljer.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Kraftigare CTEK laddare?

Ja säg att man kommer till ställplats med el på sen eftermiddag, 50% kvar i batteriet/batterierna.
Förbrukar 5-6 Ah via 12V på kvällen, 1-2A på natten via 12V (värmare etc).

Dom sista 10-20% tar väl lång tid att ladda in....

Helst vill man ju ha fulladdade batterier när man vaknar på morgonen men det kanske är en utopi?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Kraftigare CTEK laddare?

Ja säg att man kommer till ställplats med el på sen eftermiddag, 50% kvar i batteriet/batterierna.
Förbrukar 5-6 Ah via 12V på kvällen, 1-2A på natten via 12V (värmare etc).

Dom sista 10-20% tar väl lång tid att ladda in....

Helst vill man ju ha fulladdade batterier när man vaknar på morgonen men det kanske är en utopi?

Som nämnt i din andra tråd klarar båda det , det du skulle kanske ha nytta av är en ctek som laddar bra när du kör.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Kraftigare CTEK laddare?

Tack, ville inte lusa ner tråden med saker som inte rörde rubriken ;)
Om du börjar med att skruva isär lite saker runt din EBL och ser vart alla sladdar från 220 går samt hur CTEK är inkopplad då klarnar nog det en del annars fota och posta här det.

Det är relativt lätt att ersätta den befintliga med en ny kraftigare CTEK men klura först ut hur det ser ut idag, fundera också på en CTEK DC/DC (DUAL) för att ladda när bilen går, det är en ypperlig sak att köpa, finns såklart andra fabrikat men funktionen är nästan ett måste skulle jag vilja påstå.

Ingen panik att handla, priserna på Seasea mfl är året runt samma, undvik husbilsfirmor, Mekonomen mfl då dom är 100% dyrare på allt.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Kraftigare CTEK laddare?

Jag valde M300 pga att den hade ringkabelskor för fast anslutning till batteriet. Samt att den hade långa anslutningskablar. Mxs hade krokodilklämmor som ansluts till batteriet inte så bra om man skall köra omkring.
Men det är något år sedan jag köpte. Så kolla upp vilka anslutningar det är idag.
Ha det
 
Toppen