• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Krånglande Midi-Heki

F

F.d. 29974

Guest
Chassiefabrikat: Iveco
Chassiemodell: Daily
Chassietyp: Standard
Motortyp: -
Årsmodell Chassie: 2010
Husbilsfabrikat: Hobby
Husbilsmodell: Sphinx 725
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2010
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej,

Jag har en Midi-Heki med vev i tacket. Problemet är nu att de två "lyftarmarna" har hamnat i "osynk" med varandra. Detta får till följd att när luckan skall stängas möter den ena armen sin låsanordning för tidigt vilket gör att låset stänger sig innan luckan har kommit ner hela vägen.

Har provat att flytta på den armen som är i osynk med lite milt våld:)
dock utan att lyckas. Någon som vet om man kan frikoppla armen och flytta den. Eller om man kan spänna justera bara den ena armens fjäder. Har plockat ner veven och hittat två ställen att skruva på, utöver veven, men dessa verkar båda två justera båda fjädrarna. Den ena är en "sexkantsbult" med fjäder medans den andra är ett hål för en sexkants nyckel.

tack på förhand.

Calle
 
F

F.d. 29974

Guest
Hej,

Jag svarar på mitt egna inlägg, kanske kan det hjälpa andra om de råkar ut för något liknande.

Jag ringde Dometics kundsupport och fick som tips att det troligen var kugghjulet som driver fjädrarna som hade hoppat av den ena fjädern. De sade då till mig att skruva ner resten av "vevhuset" - den lilla lådan som veven sitter i.

Jag gjorde så här:
1. Skruva ner veven.
2. Lossa den inre delen av luckan. Den sitter med snäppfästen (samt i mitt fall med två skruvar på vardera kortända). Jag tog låste ventilationsgallren då blev det lättare att lossa den inre delen.
3. Lossa vevhuset, mitt var svart. Det sitter med fem skruvar.
4. Plocka ner vevhuset. Bakom det sitter ett kugghjul som driver två fjädrar.
5. Lirka kugghjulet på plats. Har det förskjutit sig i längsled tryck tillbaka det så att det hamnar rätt. Det syns en liten cirkelfördjupning där det skall sitta.
6. Montera tillbaka allt i omvänd ordning :)

Mina armar hamnade i synk med en gång vevhuset togs bort så att det inte längre fanns någon spänning på fjädrarna.¨

Det var lite pilligt att justera in veven när allt skulle tillbaka. Men jag gjorde som så att jag stängde och låste luckan, och sedan satte jag tillbaka veven så att den var 1/6 från fördjupningen. Då kunde jag veva sista sjättedelen och säkra veven på sin plats.

Jag avslutade med att smörja upp allt med "silikonolja" så att det går lätt och fint. Nu hoppas jag att det skall funka hela sommaren åtminstone.

mvh

Calle
 

coolmix

FD HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
11835
Medlemskap
2023
Vi har samma bekymmer, nu tackar vi för detta tips- KOmmer att prova det i veckan :yes:


brynascalle skrev:
Hej,

Jag svarar på mitt egna inlägg, kanske kan det hjälpa andra om de råkar ut för något liknande.

Jag ringde Dometics kundsupport och fick som tips att det troligen var kugghjulet som driver fjädrarna som hade hoppat av den ena fjädern. De sade då till mig att skruva ner resten av "vevhuset" - den lilla lådan som veven sitter i.

Jag gjorde så här:
1. Skruva ner veven.
2. Lossa den inre delen av luckan. Den sitter med snäppfästen (samt i mitt fall med två skruvar på vardera kortända). Jag tog låste ventilationsgallren då blev det lättare att lossa den inre delen.
3. Lossa vevhuset, mitt var svart. Det sitter med fem skruvar.
4. Plocka ner vevhuset. Bakom det sitter ett kugghjul som driver två fjädrar.
5. Lirka kugghjulet på plats. Har det förskjutit sig i längsled tryck tillbaka det så att det hamnar rätt. Det syns en liten cirkelfördjupning där det skall sitta.
6. Montera tillbaka allt i omvänd ordning :)

Mina armar hamnade i synk med en gång vevhuset togs bort så att det inte längre fanns någon spänning på fjädrarna.¨

Det var lite pilligt att justera in veven när allt skulle tillbaka. Men jag gjorde som så att jag stängde och låste luckan, och sedan satte jag tillbaka veven så att den var 1/6 från fördjupningen. Då kunde jag veva sista sjättedelen och säkra veven på sin plats.

Jag avslutade med att smörja upp allt med "silikonolja" så att det går lätt och fint. Nu hoppas jag att det skall funka hela sommaren åtminstone.

mvh

Calle
 
Toppen