Krånglande kupéfläkt Ducato -04

Tråd startad i 'Värme/kyla i husbilen' av Pason, 14 Juni 2016.

  1. Pason

    Pason HBK Medlem

    Inlägg:
    2
    Kommun:
    Nacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11294
    Kupéfläkten i vår husbil, byggd på Fiat Ducato -04, stannar då och då. Om man dunkar till instrumentpanelen vid fläktreglagen hoppar den oftast igång igen. Någon som vet vad som kan vara fel? Lokala garageverkstadskillen trodde fläkten måste bytas. Någon som gjort detta?
     
  2. Anne & Klas

    Anne & Klas HBK Medlem

    Inlägg:
    1,619
    Kommun:
    Tyskland
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    7412
    Sv: Krånglande kupéfläkt Ducato -04

    Hej
    Jag hade tidigare en Peugot Boxer som är nästan lika dant byggd som Fiat. Jag hade också liknande problem som kom från socklen som matar fläkten, där var det glappkontakt i pluskablens ansutning. Det löste jag med att skruva in en liten plåtskruv i hylsan på matarkablen så att det blev riktig kontakt där.
    Mvh.Klas
     
  3. Ingrid o Pålle

    Ingrid o Pålle HBK Medlem

    Inlägg:
    3,411
    Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    Sv: Krånglande kupéfläkt Ducato -04

    Vi har förvisso en något äldre (2002) Ducato, men tror inte det är någon större skillnad när det gäller fläkten.

    Att byta fläkt och "hastighetsmotstånd" tar inte många minuter, och delarna går att hitta till vettigt pris på t.ex. tyska ebay.
     
  4. Stefan2010

    Stefan2010 FD. HBK Medlem 2018

    Inlägg:
    140
    Kommun:
    Åstorp
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    15212
    Sv: Krånglande kupéfläkt Ducato -04

    Vi hade liknande problem på vår Fiat årsmodell 12 i vintras. Eftersom vi skulle upp till Sälen var det ganska viktigt att fläkten fungerade. På verkstaden bytte de fläktvredet och sedan dess har den fungerat bra. Tydligen är det ett vanligt fel att det blir glappkontakt i fläktvredet.
     
  5. Pason

    Pason HBK Medlem

    Inlägg:
    2
    Kommun:
    Nacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11294
    Sv: Krånglande kupéfläkt Ducato -04

    Tack för tipsen. Ska försöka ta mig in under panelen (ingen lätt match...) och se hur man får bort reglage och motor för koll. Ser att det finns flera motoralternativ på bildelar24.com som skiljer ganska mycket i pris.
     
  6. malel

    malel HBK Medlem

    Inlägg:
    1
    Kommun:
    Simrishamn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    22995
    Har förvisso en Ducato från år 2000, men följande kan vara av intresse generellt:
    Synptom: fläkten går inte på vissa hastigheter för att till slut lägga av helt.
    Läste tidigare inlägg och började med reglaget, som verkade fungera lite knackigt.
    Pillegöra att byta, men det går med visst tålamod.
    Ersättare kan köpas på Ebay, artikelnr 130 558 9080, ca 450 SEK inkl frakt.
    Nästa steg är motstånden nere vid passagerarens knä, enkelt att byta, koppla ifrån, skruva loss.
    Köp nytt via nätet, var noga med att få rätt typ, eller om den ser hel ut, kolla termosäkringen med ohm-meter.
    Om avbrott, köp ny på elfa.se, 20 SEK + frakt, min var trasig, så jag bytte.
    enligt tidigare inlägg ska det vara 250 grader, enligt uppgift på själva säkringen är det 184 grader Celsius.
    184 grader finns på elfa.
    Kjell.com har endast 150 grader, detta räcker troligen inte. Bytte till en som jag tidigare plockat ur en trasig kaffebryggare, den är på 194 grader C, borde fungera.
    Bytes enligt sockerbitsmetoden, se tidigare inlägg, lödning duger inte i längden.
    Sista delen är själva fläkten, finns på skruvat.se ca 900 SEK + frakt, om den gamla snurrar utan att gå trögt behöver man kanske inte byta, kontrollera att den snurrar med påkopplad spänning.
    Sedan är det bara att skruva tillbaka alla plastdetaljer som man fick skruva av för att komm åt.
    Lycka till.
     
    Senast ändrad: 27 Maj 2019
  7. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    7,371
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Hej, har spolat igenom allt det där tidigare, till slut var det bara att byta fläkten, annars går de andra komponenterna igen, och man får ändå byta fläkten.
     
  8. mattsson81

    mattsson81 HBK Medlem

    Inlägg:
    119
    Kommun:
    Tingsryd
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18019
    instämmer. när fläkten blir gammal å sliten drar den för mycket å överbelastar övriga komponenter så att bara byta kontakten bakom vredet är att sätta plåster på ett brutet ben.

    Jag fick även byta kontakten som fläkten är ansluten med då stiften å plasten hadde överhettats
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.