• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Krånglande bränslemätare

kroppkakan

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
17748
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: ford 350
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,4 liter 140 hk diesel
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Hobby
Husbilsmodell: siesta
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Elsystem
Hej Bränslemätaren började krångla,ibland verkar den visa rätt nivå,sedan går den upp och visar full tank.Min fråga är om någon har varit ute för samma problem,kanske är det ett vanligt fel på Forden.Vet ej om det är instrumentet eller givare i tanken.Bilen har inte gått mer än 3500 mil.Hoppas någon har ett bra tipps hur man skall felsöka
 
F

F.d. 29954

Guest
Nivågivaren i tanken är i princip en rörligt motståndsmätare och flotören rör en arm som ändrar strömmens väg genom en motståndstavla. Det är små strömmar det handlar om några mA. Varjefall, systemet är helt öppet i tanken, ligger ofta i en balja med såll. Om man tänker sig att det har bildats någon typ av gägga, alger eller liknande orenheter som ligger mot motståndstavlan så kan jag tänka mig att den orsakar micro störningar som det handlar om. Jag har för mig att bränslemätaren fungerar som en ampermätare, full tank skulle då betyda en genväg för strömmen. I första hand skulle jag ta något biologiskt bekämpningmedel som de flesta mackar har, en hästkur sådant. Annars brukar Jankro vara haj på sådant här....
 
Toppen