• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kostnader för att äga en husbil

F

F.d. 56621

Guest
Tack för ditt uttömmande svar. pengar är inte ett problem men jag är lite "nörd" på att jämföra.
Vill veta vad som kostar och är mest intresserad av era upplevelser. Sedan drar jag egna slutsatser utifrån det. :)
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej Matz ! Ja Du det är som flera skriver en jättesvår sak att värdera pengar mot friheten att resa dit man för tillfället vill, och som en del också skriver är det KOLLOSALT dyrt och dyrare lär det säkert bli, vi överväger att sälja och använda pengarna till att resa på annat sätt, 100.000:- -- 150.000:- lär räcka till åtskilliga resor och äventyr, ett sätt som attraherar oss är att "tågluffa" i Europa som går att göra ganska förmånligt numera även för oss "Panschisar"
Men ett råd som kan vara värt att tänka på, hyr en HB en vecka för att testa om det överhuvudtaget passar ER
Lycka till önskar
Hasse & Ingegerd
 
F

F.d. 56621

Guest
Kanon just sedan svar är jag ute efter för att kunna utröna ekonomin.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Personligen tycker jag att kostnad-aspekten blir inte så viktigt om man är den typ av människa som är driven av nyfikenhet och skönhet. Det låter kanske konstigt, dock... det finns inte bättre sätt att träffa andra människor, andra kulturer, se det vackra i naturen och i museer, gallerier, gamla städer, kyrkor... Det är klart att man kan begrunda skatter av Louvre eller Prado via internet eller i fantastiska konst böcker. Men, men - det är inte samma sak som att ha originalet framför sig. Visst kan man åka på charterresor, temaresor, kryssningar osv. Men den friheten, att välja och byta väg, ändra program, göra om fast plan till preliminära planer - det kan man få egentligen bara med husbilesresor. Upplevelsen att vara on the road som Jack Kerouac (beatnik generation) beskrev.
Till sist, husbil som det svenska namnet antyder - både hus och bil. Allt kostar, man väljer vad man kan och vill betala för... Vill man ha extra utrustning, lyxigare modell ... få man arbeta lite extra, eller förskjuta pensioneringen...
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Varför ska du utröna detta om , som du skriver , pengar inte är ett problem ??? Det är väl när man har stålar som man inser dess värde , om man inte ärvt eller vunnit dom då har det kanske inte samma värde :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Varför ska du utröna detta om , som du skriver , pengar inte är ett problem ??? Det är väl när man har stålar som man inser dess värde , om man inte ärvt eller vunnit dom då har det kanske inte samma värde :)

Ja sen kanske pengar inte är ett problem just för att man alltid kollar vad det verkligen kostar innan man köper något.:D
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
kostnaden kan ju variera kraftigt år för år.Ber.på verkstadsbesök,däck etc.etc.Min bil kostade 2018( i ren drift exkl.värdeminskn.) 45817:- körde ovanligt lite vilket gav en milkostnad 45.36.Bilen är en -07:a med ett inköpspris då på 1,1 milj.Var förra året erbjuden 400.000.Så visst kostar det.Men i vårt fall är det värt varenda krona.Vad skall annars pensionen gå till
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Värdet på en personbil halveras ungefär vart tredje år. En husbil håller betydligt bättre och halveras kanske var 6:e år. De senaste åren har det verkligen varit högkonjuktur när det gäller försäljningen och priserna har stått sig bra men toppen har nog varit och utbudet av begagnat ökar vilket kommer medför lägre priser.

Ska bli spännande att se hur nyförsäljningen varit i höst efter bonusmalus-skattens införande. Branschen slopade helt enkelt redovisningen under hösten för att slippa redovisa eländet. Siffrorna ska komma i januari.
Husbilar - Husvagnsbranschens Riksförbund - HRF
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Värdet på en personbil halveras ungefär vart tredje år. En husbil håller betydligt bättre och halveras kanske var 6:e år. De senaste åren har det verkligen varit högkonjuktur när det gäller försäljningen och priserna har stått sig bra men toppen har nog varit och utbudet av begagnat ökar vilket kommer medför lägre priser.

Ska bli spännande att se hur nyförsäljningen varit i höst efter bonusmalus-skattens införande. Branschen slopade helt enkelt redovisningen under hösten för att slippa redovisa eländet. Siffrorna ska komma i januari.
Husbilar - Husvagnsbranschens Riksförbund - HRF

Personbilsförsäljningen minskade med 34% och det finns ingen anledning att tro att husbilsförsäljningen skulle ha minskat mindre, snarare är det nog tvärtom.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
En mycket intressant tråd.
Som många har skrivit så är det upp till var och en hur man utnyttjar husbilen.

Personligen så har jag sålt min villa och bor permanent i HB.
De senaste månaderna har jag tillbringat i 08- området. Gas har kostat 100:- per dag när tempen var över 0 grader och 150:- när det var under 0 grader. Jag fricampar = 0 kr per dag. Vatten fyller jag på "tappen" i samband med diselköp.

Jag lagar all mat i HB inga regelbundna restaurangbesök - så det blir som i villan.

Skatt och försäkring beror ju på storlek och omfattning.
 
F

F.d. 55374

Guest
Varför ska du utröna detta om , som du skriver , pengar inte är ett problem ??? Det är väl när man har stålar som man inser dess värde , om man inte ärvt eller vunnit dom då har det kanske inte samma värde :)

Vilket värde har dom för dom som låter andra jobba ihop dom?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Vi ställer av vår bil efter varje resa. Finns ingen anledning att ha den påställd däremellan.
Sköter av- och påställning via appen "Mina Fordon" (Transportstyrelsen). Mycket smidigt.
Transportstyrelsen skickar meddelande till försäkringsbolaget vid av-/påställning så att försäkringen blir rätt.
Försäkringen är satt på Autogiro med månadsbetalning.
Som minst kan bilen vara påställd 1 dygn.... Sparar mycket pengar på detta.
Det enda man måste tänka på är att ställa på den innan man ger sig iväg. Jag sätter en lapp framför instrumentet i bilen.
 
Toppen