• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kostnad för utökad reseförsäkring

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har kollat olika bolag när det gäller utökad reseförsäkring. Nu har jag Caravan Club (Codan) men funderar starkt på att gå över till Foksam. För att komma i åtnjutande av deras reseförsäkring som gäller 185 (!) dagar blir jag tvungen att även teckna hemförsäkring i detta bolag. Trots det blir premien totalt ungefär densamma som hos Caravan Club med "kortare" reseförsäkring! Inget att tveka om, kan man tycka!

Som kurisosa kan jag nämna att GB ringde Länsförsäkringar och frågade vad en utökad reseförsäkring till 180 dagar skulle kosta. 13.000 kronor blev svaret!!!!

Har jag missat något här, tro?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Kostnad för utökad reseförsäkring

Jag har kollat olika bolag när det gäller utökad reseförsäkring. Nu har jag Caravan Club (Codan) men funderar starkt på att gå över till Foksam. För att komma i åtnjutande av deras reseförsäkring som gäller 185 (!) dagar blir jag tvungen att även teckna hemförsäkring i detta bolag. Trots det blir premien totalt ungefär densamma som hos Caravan Club med kortare reseförsäkring! Inget att tveka om, kan man tycka!

Som kurisosa kan jag nämna att GB ringde Länsförsäkringar och frågade vad en utökad reseförsäkring till 180 dagar skulle kosta. 13.000 kronor blev svaret!!!!

Har jag missat något här, tro?

Jappe
Ta flyget hem ett par dar, det gjorde jag, kostnad 1080.- t&r till Stockholm från Alicante. Då utökas reseförsäkringen med 90 dgr. Nu har jag Folksam med 185 dgr.:D
 

Goofy

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
7668
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad för utökad reseförsäkring

Hej!
Har du funderingar på att även ställa av bilen när du är utomlands, så kolla om Folksam verkligen har den möjligheten. Har för mig att så inte är fallet.
Mycket att tänka på o pengarna rullar, så och husbilen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kostnad för utökad reseförsäkring

Jag har inte för avsikt att flyga hem under utlandsvistelsen eller ställa av bilen under tiden. Min undran gäller bara om någon har erfarenhet av Folksams reseförsäkring. Jag förmodar att den är likvärdig med andra bolags reseförsäkringar trots den låga kostnaden. Billigt är inte alltid bäst! Finns det någon hake, tro?

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kostnad för utökad reseförsäkring

Som kurisosa kan jag nämna att GB ringde Länsförsäkringar och frågade vad en utökad reseförsäkring till 180 dagar skulle kosta. 13.000 kronor blev svaret!!!!
Har jag missat något här, tro?
Jappe

De värderade henne högt!
Om du hade ringt själv hade nog priset blivit ett annat?
 
F

F.d. 50096

Guest
Sv: Kostnad för utökad reseförsäkring

Hej
Kolla med DINA försäkringar.
De var biligast på Gotland
Hälsn Bert i Birgit:yes:
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Kostnad för utökad reseförsäkring

Vi bytte till Folksams HBK-försäkring, mest för priset & de 185 dagarna. Hemförsäkringen där var lika som vår tidigare i pris.

Dessutom lägger ju Codan ner i Sverige (hade dem innan), alla skall byta till Trygg-Hansa (som f.ö. ägs av Codan,,,) eller annan fr.o.m. nästa förfallodag.

Vi har inte haft de senaste åren någon försäkring efter de 45 dagarna, men efter att ha läst vad som kan hända så tycker vi nu att det är viktigt.

hälsning jyrki
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Kostnad för utökad reseförsäkring

Du är som vanligt rätt ute Jappe. Bautista i baren undrar när du kommer ner till Santa Pola.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kostnad för utökad reseförsäkring

Bautista? Han blandade goda och starka groggar! Jag kommer i november om inget oförutsett inträffar, vilket det i och för sig alltid gör! Om framtiden veta vi intet!

Före
Bautista 1.jpg

Efter
Bautista 2.jpg
 
Senast ändrad:

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: Kostnad för utökad reseförsäkring

Vi har varit ute och seglat och hade då vår utökade reseförsäkring i Alandia där vi även hade båten försäkrad.

Det var tur det för i Turkiet fick min sambo problem med gallblåsan.

Omdelbar operation eller flyg hem för operation. Vi fick välja och valde operation på plats.

Alandia skötte det superbt. Bästa vård och en vecka på hotell för rehabilitering och betalningen sköttes av Alandia.

Vi har senare använt oss av dem även fast vi inte har haft båt.

Vet inte priserna, men kan bara rekommendera deras handläggning av vårt fall!!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kostnad för utökad reseförsäkring

Nu har jag sagt upp Caravanförsäkringen och förklarat min avsikt, för en anställd på Folksam, att teckna deras husbilsförsäkring med Husbilklubbens rabatt. Trots att jag tvingades teckna även en hemförsäkring för att komma i åtnjutande av den utökade reseförsäkringen till 185 dagar, så blev årspremien totalt 4038 kronor, c:a 500 kronor billigare än hos Codan! Jag kan inte se någon avgörande skillnad mot Carvanförsäkringen. Dessutom tog jag det djärva steget att nyttja deras autogiro vilket skulle ge en månadskostnad av 336:50!

Tyvärr hade jag begåvats med en tilläggsförsäkring gällande assistans på 305 kronor som jag inte hade begärt! Efter ett ha förklarat för försäkringstjänstemannen att jag inte fann detta förfarande särskilt förtroendeingivande utan snarare bedrägligt och att jag redan hade en utmärkt assistansförsäkring hos Falck, så drog han av den delkostnaden! (Är alla i näringslivet bedrägliga idag? Allt måste kollas!)

Nu är jag nöjd och kan lugnt se framtiden an med tillförsikt, i varje fall när det gäller husbilslivet!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kostnad för utökad reseförsäkring

Jag hade för mig att assistansförsäkringen var gratis för medlemmar i HBK?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kostnad för utökad reseförsäkring

Aj, har jag gjort bort mig nu igen, lik förbannat!

Jappe
 

Hans o Ia Larson

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
4815
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad för utökad reseförsäkring

Hej
efter att i många år haft alla våra försäkringar i LF, så höjdes vår försäkring i våras kraftigt för husbilen. Försökte förhandla ner priset, men inte.
Såg samtidigt att HBK gjort ett avtal med Folksam om utökad tid reseförsäkring från 45 till 185 dagar. Vilket var helt klart intressant för vår del, då vi brukar vara ute tre månader. Kontaktade Folksam via telefonnumret på HBKs sida och fick offert för våra försäkringar, sparade flera tusenlappar samt fördelen av den utökade resförsäkringen.

Så hände det som man inte tror skall hända, Vi för iväg hemmifrån i mitten av juni ner genom Danmark, Tyskland, Frannkrike och till Italien. Våra planer var att vara hemma igen i mitten av september.

Den 3 sept. i närheten av Bergamo slog jag omkull på ett regnvått golv vilket resulterade i en sönderslagen höft. Betydde en akut operation med en höftledsprotes och sjukhusvistelse i Bergamo, min hustru kvar på hotell i Bergamo, efter en veckas sjukhusvistelse flygtransport hem för mig o min hustru, husbilen hemtransporterad.

Vi kontaktade direkt jag slog omkull, de nordiska försäkringsbolagens larmcentral SOS i Danmark. och fick direkt hjälp, klart med alla förutsättningar för mig, hustrun o husbilen och all hjälp vi behövde.

Det är nu precis sex veckor sedan olyckan och allt är nu klart och reglerat med Folksam, vi är verkligen nöjda med deras handläggning.

Slutsatsen är; var noga med att kolla att du har en gällande förskring med reseförsäkring som täcker in SOS hjälpen.
Hälsningar
Hans L
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Kostnad för utökad reseförsäkring

Vi hade ett vattenutflöde i grovkök o hall o efter ett halvår kvicknade Folksam till o skulle åtgärda. Då vattenutrustningen står i grovköket så skulle vi tajma en USA resa med jobbet.
14 dagar före avresan förklarade Folkskam att hallen är vattenskadad, men inte grovköket som är våtrum. Mina argument om bågnande golv beaktades inte...

Avresedagen till NY var samma som orkanen Irene....

Strul ombokning o extrakostnader, varav Folkskam's hemförsäkring inte ens täckte ett svar på skadeanmälan ( MasterCard gav 1000kr/person i "ospec" ersättning + 1 lunch på Arlanda).

Väl hemma rev jag mha ROT avdrag ur grovköket o kunde sen anmäla vattenskadan igen till Folkskam, fick en offert som efter mycket strul först fördubblades o efter en tur med överklagan fördubblad igen ( fördubblades iofs självrisken också, men det gick ihop..)

Den senare överklagan tipsade han som ringde o frågade varför vi sagt upp föräkringen om.

Är tyvärr inte premien som sätter betyg på försäkringsbolagen
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kostnad för utökad reseförsäkring

Jag ringde det stora försäkringsbolaget och bad att få det "gröna kortet" hemskickat inför förestående utlandsresa. "200 kronor" sa damen i luren! Jag fick ett spel och sa att det var det dummaste jag hade hört på länge!
"Jag har haft med gröna kortet på mina resor i Europa i över 50 år och aldrig betalat extra för det! Jag byter bolag" sa jag till henne och då blev det annat ljud i skällan! "OK, du ska få ett gratis den här gången och i fortsättningen skickar vi dig en kod så du kan skriva ut det själv!"

Hut (hot) går hem!

Jappe
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Kostnad för utökad reseförsäkring

Vi har försäkringar hos IF och när jag lusläser deras vilkor så hittar jag att om man reser till forna Öststaterna så måste bilen vara utrustad med av IF godkänd elektronisk startspärr (Immobilizer) och att bilens regnr skall vara ingraverat i bilens alla glasrutor. Är det något som gäller generellt för andra bolag oxså?
Det verkar ju nästan så.
Någon som vet?

Bosse
 

Qola

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Varbergs kommun Rolfstorp
HBK-Nr
17227
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad för utökad reseförsäkring

Hej! Jag fick ett brev ifrån Assistans Bolaget som säger att oavsett vilken husbil jag kör så gäller deras åtaganden kronor 420:- /Året Mao. personligt men ska kolla med dom om min partner kör??? o. jag är med i bilen eller om den brukas inom familjen.
Vägassistans med trygghet i hela Europa
Jag har själv annars Länsförsäkringar o. dom rekommenderade mej ett tillägg.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad för utökad reseförsäkring

Ta flyget hem ett par dar, det gjorde jag, kostnad 1080.- t&r till Stockholm från Alicante. Då utökas reseförsäkringen med 90 dgr. Nu har jag Folksam med 185 dgr.:D

Fel!
Jag har frågat Folksam om det här.

Så här ligger det till (enligt Folksam)
Om du åker utomlands med husbilen så har du reseförsäkring i 185 dagar.
Men för att dessa 185 dagar ånyo skall förlängas med ytterligare 185 dagar duger det icke att du tar flyget hem t.o.r.
Du måste ha resa med husbilen t.o.r., uppger Folksam till mig.
Detta är en lite läskig paragraf som många förmodligen inte känner till.

/Thomas Ek
 
Toppen