• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

En av anledningarna till varför jag köpte och monterade TPMS är just för att ha kolla hela tiden.

Har också köpt men fick problem med en givare. Det visade sig att det saknades en O-ring så nytt paket är på väg.

Tyvärr går ju inte varning vid lågt ringtryck att ställa högre än 2,5 bar på den modell jag köpte.

Hur som helst så är däckexplosioner ett stort problem och, som jag upplever det, bra mycket vanligare på husbilar än andra fordonsgrupper. Jag gissar att yrkesförarna antingen oftare har just TPMS och/eller lägger mycket store vikt vid att oftare kontrollera ringtryck och skick på däcken.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Ett för lågt tryck skall man ju givetvis inte ha. Dom här diskussionerna handlar väl heller inte riktigt om det utan snarare om man skall åka med ett högre tryck än nödvändigt och om 5,5 bar mest är en bekväm avrundning från lata husbilstillverkare som inte lägger någon direkt prio på komfort, körekonomi eller säkerhet för sina olika modeller. Tänket är uppenbarligen ”One size fits all” när det gäller husbilar.

Om man följer däcktillverkarens tabell efter bilens vikt (även totalvikt om man vill vara bekväm) så har man ju ett tryck som är noga framräknat för att användas av hundratusentals distributionsbilar som jobbar hårt och tunglastat varje dag över hela världen och under extremt varierande förhållanden.
Knappast någon ökad risk för däckexplosioner. Ja, så länge man inte har för lågt tryck då förstås..
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Har också köpt men fick problem med en givare. Det visade sig att det saknades en O-ring så nytt paket är på väg.

Tyvärr går ju inte varning vid lågt ringtryck att ställa högre än 2,5 bar på den modell jag köpte.

Hur som helst så är däckexplosioner ett stort problem och, som jag upplever det, bra mycket vanligare på husbilar än andra fordonsgrupper. Jag gissar att yrkesförarna antingen oftare har just TPMS och/eller lägger mycket store vikt vid att oftare kontrollera ringtryck och skick på däcken.

Då du verkar av denna tråd att döma vara väldigt noga med ringtrycket så måste jag ställa en fråga, är det inte bortkastade pengar på en TPMS som först varnar vid 2,5 bar?

lars
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Läste om en formel för att räkna ut däcktryck. Jag använder den och tycker att det fungerar för mig.

Jag tar aktuell axelbelastning på däcket och dividerar det med max belastning på däcket sedan multiplicerar jag det med maximalt däcktryck.

Vad däcket maximalt tål i belastning och tryck står ju på däcket.

Formeln kan bli 900/1030x5.5=4.8

Här har jag en enkelaxel på 1800 kg och däcket har en bärighet på högst 1030 kg och däcktrycket får inte överstiga 5.5

Belastar man däcket med 1030 kg så får man ju köra på 5.5, tycker att det verkar rätt logiskt.

Kenneth
 

Christer6

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24610
Medlemskap
2025
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Det blev en väldigt spretig debatt om detta.
Varje däckdimension har ett standardiserat loadindex(Li=belastningsindex) detta oavsett fabrikat. Alla däck i EU måste vad gäller PV och C-däck uppfylla kraven enligt ECE 30.
Belastning kontra lufttryck fastställs av ETRTO där STRO ingår. STRO ger ut en ”däckbibel” årligen där detta framgår för alla befintliga dimensioner.
I aktuellt fall ska bilen ha 5,5 kPa bak och ev. 4,75 fram men det är OK med 5,5 runt om.
Att leka med olika tryck vid olika temperaturer är nys, kolla trycket vid resans början och kör, efter det att trycket är enligt spec.
Jag har själv kollat tryck i vanliga PV däck (med vatten) upp till 16 kPa och inget har exploderat.
Så att sänka trycket för att det stiger något vid hög temperatur under drift är fel, det högre trycket hjälper däcket att inte bygga upp mer värme genom mindre dekompression mot vägbanan.
Det är alltid bättre att ha ett något högre tryck i däcken än för lågt.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Då du verkar av denna tråd att döma vara väldigt noga med ringtrycket så måste jag ställa en fråga, är det inte bortkastade pengar på en TPMS som först varnar vid 2,5 bar?

lars

Nej, mina ögon fungerar ju fortfarande och givaren mäter tryck en bra bit över 5,5 bar, samt temperatur. Dvs. genom att snegla på displayen emellanåt så får jag den info. jag behöver. Alternativet, för dessa i sammanhanget småpengar, är att ha med sig tryckmätare och springa runt bilen var och varannan gång man stannar.

Finns det bättre lösningar? Japp, men till högre kostnad.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Det blev en väldigt spretig debatt om detta.
Varje däckdimension har ett standardiserat loadindex(Li=belastningsindex) detta oavsett fabrikat. Alla däck i EU måste vad gäller PV och C-däck uppfylla kraven enligt ECE 30.
Belastning kontra lufttryck fastställs av ETRTO där STRO ingår. STRO ger ut en ”däckbibel” årligen där detta framgår för alla befintliga dimensioner.
I aktuellt fall ska bilen ha 5,5 kPa bak och ev. 4,75 fram men det är OK med 5,5 runt om.
Att leka med olika tryck vid olika temperaturer är nys, kolla trycket vid resans början och kör, efter det att trycket är enligt spec.
Jag har själv kollat tryck i vanliga PV däck (med vatten) upp till 16 kPa och inget har exploderat.
Så att sänka trycket för att det stiger något vid hög temperatur under drift är fel, det högre trycket hjälper däcket att inte bygga upp mer värme genom mindre dekompression mot vägbanan.
Det är alltid bättre att ha ett något högre tryck i däcken än för lågt.

Bra inlägg/info. tack!

Det du skriver stödjer för övrigt mitt tänk att åka med 5,5 bar runt om bla. i syfte att minska risken för för lågt ringtryck utan att ha högre tryck än vad som är förordat.

// Niklas
 
Toppen