• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Observera att de där 0,3 bar skall bara läggas till om du justerar lufttrycket i plus 20 grader när det är vinter ute, om däcken redan är kalla, t.ex. -10 skall du inte göra det.
När det gäller rekommendationen i övrigt skulle jag tro att det är "standardrekommendation 1A husbil" för de är ändå så tunga, better safe than sorry! Man får leta reda på tabellerna istället, då får man rätt tryck i förhållande till dimension och vikt.

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

Absolut, svaret tillverkaren ger förklarar ju dessutom att man får räkna med en generell trycksänkning med 0,1bar per -10C.

Du förutsätter att tillverkaren inte lämnar korrekta svar, vilket kanske må så vara (egen erfarenhet?). Men hur skall vi (du/jag) I så fall kunna vara säkra på tabellerna som också kommer från tillverkaren (samma källa)?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Observera att de där 0,3 bar skall bara läggas till om du justerar lufttrycket i plus 20 grader när det är vinter ute, om däcken redan är kalla, t.ex. -10 skall du inte göra det.
När det gäller rekommendationen i övrigt skulle jag tro att det är "standardrekommendation 1A husbil" för de är ändå så tunga, better safe than sorry! Man får leta reda på tabellerna istället, då får man rätt tryck i förhållande till dimension och vikt.

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

Om jag tittar i tabellen för Nokian däck så skulle jag haft 4 bar i mina däck, en Kabe 750 med 4250kg totalvikt. Måste tillstå att det låter intressant!!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Absolut, svaret tillverkaren ger förklarar ju dessutom att man får räkna med en generell trycksänkning med 0,1bar per -10C.

Du förutsätter att tillverkaren inte lämnar korrekta svar, vilket kanske må så vara (egen erfarenhet?). Men hur skall vi (du/jag) I så fall kunna vara säkra på tabellerna som också kommer från tillverkaren (samma källa)?

Jag tror nog mer på tabeller än en enskild medarbetares (standard)- svar. Jag har också kollat mot Michelins och Continentals tabeller och det är mycket lika uppgifter där.
Jag har ju också några års egen erfarenhet att köra så här. och har inte haft några som helst
problem. Däcken är helt korrekt slitna och uppvisar inga som helst skador. Däck: Vinter Hakkapelitta 215/75-16, Sommar Michelin Agilis CP 225/75-16.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Jag tror nog mer på tabeller än en enskild medarbetares (standard)- svar. Jag har också kollat mot Michelins och Continentals tabeller och det är mycket lika uppgifter där.
Jag har ju också några års egen erfarenhet att köra så här. och har inte haft några som helst
problem. Däcken är helt korrekt slitna och uppvisar inga som helst skador. Däck: Vinter Hakkapelitta 215/75-16, Sommar Michelin Agilis CP 225/75-16.

Vad säger tabellen från Nokian (jag hittar inte den) för de axeltryck vår bil har och C3?
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Tabellen avser väl C-däck inte CP-däck som dom flesta har.
Arne.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Det stämmer, men vad jag vet finns det inga CP Vinterdäck, och skillnaden mellan C och CP är att CP har två lager cord extra för att vara stabilare och tåla ytterligare belastning och tryck. Jag kör CP Sommardäck, men har inte märkt några nackdelar med att köra som jag gör. :)
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Enl. tabellen skall vi då ha 5,5 bar bak (dvs samma som Fiat anger) men bara 4,5 bar fram (hela 1 bar lägre än Fiat anger).

Fiat har, i sin manual, lyft ut husbilar ur och anger rekommenderat ringtryck separat för dessa. Det borde finnas en anledning. Och gissningsvis har Fiats tekniker haft kontakt med någon eller flera däcktillverkare. För inte tror vi väl att de sitter o gissar?

Har under sommaren, på våra CP-däck kört med 5,5 bar både fram och bak och inte märkt några problem (underligt sätt att resonera då det inte säger något om förhållandena samt belastningar/vikter).

När man i låga farter manövrera husbilen och som passagerare står utanför och tittar på däcken när vi har 4,5 bar fram ser det ut som stommen får slita rätt hårt. Speciellt om man gör max styrutslag och i nedförsbacke, så nästan all last hamnar på dalsidan . Här blir en stor skillnad, visuellt, med 5,5 bar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Väger din bil alltid 2300 Kg fram och 2500kg bak, annars blir det ju ett väldigt akademiskt resonemang där en viktig parameter saknas?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Väger din bil alltid 2300 Kg fram och 2500kg bak, annars blir det ju ett väldigt akademiskt resonemang där en viktig parameter saknas?

Nej, men som vi tidigare redan avhandlat väger varken du eller jag alltid våra bilar vid varje tur. Och vi väljer att köra med intryck som klarar max axeltryck då marginalen upp dit när vi är lastade inte är så stor. Fast detta har vi ju redan avhandlat i denna tråden.

Vidare akademiskt är det inte, snarare väldigt konkret och verklighetsförankrad.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Skillnaden mellan en axelvikt på 2100Kg och 2300Kg är i däcktryck ca 0,5 bar det tycker jag inte är någon föraktlig skillnad, men du gör ju som givetvis som du vill och skumpar vidare på dina 5,5 bars järnhjul medan jag åker ganska behagligt även på en skumpig väg t.o.m.
i vår gamla bil från -96..?! :D
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

En kort kommentar från mej som bytt några hundra husbilsdäck, normalt skulle jag lägga i 4,5 kg i C däck och 5-5,5 kg i CP däck. Campingdäcken kräver mycket luft med nackdelen att det blir lite stötigt. På vintern höjer man ett par hekto kanske viktigare på personbil.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Det där med lufttryck på husbilar är ju rimligen även lite upp till tycke och smak precis som det är på personbilar. Ett extra högt tryck (5,5 bar) ger ju givetvis en rappare och stabilare bil men då på bekostnad av komforten.
Ett mer ”normalt” lägre tryck enligt däcktillverkarens egna vanliga axeltryckstabell ger givetvis en något gungigare och bekvämare bil men utan att däcken för den skull slits ut i förtid, går varma, exploderar eller skickar ner bilen i diket. Samma däcktryck används ju även till tusentals distributionsbilar med samma axeltryck.

Sen att Fiat skriver in 5,5 bar hårt i sin instruktionsbok redan till chassiet helt utan att ha en aning om den färdiga husbilen kommer att väga 5 ton eller 3,3 ton säger väl en del om hur mycket ingenjörsarbete och forskning dom lagt ner på det området.. :D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Det är ju inte lätt för Fiat att veta vad husbilstillverkaren hittar på med chassiet, men att husbilstillverkarna inte har ett komplement i tabellform som berättar vilka lufttryck man bör använda vid olika axellaster och olika möjliga hjul/däck kombinationer (tillval) för att bilen skall fungera på ett bra sätt är riktigt dåligt. Tänk bara en halvintegrerad bil med långt överhäng och stort garage, hur stor är inte skillnaden mellan den som bara har lite möbler och en grill där, mot den som fyller garaget med "godis" på bordershop, eller ännu värre hänger en MC bakpå samma bil! :wideeyed:
 

Thomas45

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Håbo
HBK-Nr
17110
Medlemskap
2022
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Montreal, här har du en supporter! Har en husbil med vägda axeltryck om 1.600kg fram och 1.770 kg bak. Detta är vår normalutrustade bil med 2 personer, vatten Diesel mat etc. Alltså körklar. Utifrån vägda axeltryck och genom att utgå från Michelins däcktryckstabell för Agilis Camping 225/75 r16CP, har jag nu kört ca 2000 mil med 3,5 kg fram och 4,0 kg bak. Detta är högre tryck än vad tabellen anger. Har fått en helt "ny" bil mycket bekväm att åka i. Har ej märkt något onormalt slitage på däcken. Har även kollat temperaturen på däcken efter en längre körsträcka och ej funnit att däcken är varmare än vad som är normalt. Jag litar mera på däcktillverkaren än att alla husbilar av någon anledning skall gå med 5,5 kg tryck! Dock höjer jag till 5,5 kg inför vinterförfaringen för att undvika "plattor".
Thomas45
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Montreal, här har du en supporter! Har en husbil med vägda axeltryck om 1.600kg fram och 1.770 kg bak. Detta är vår normalutrustade bil med 2 personer, vatten Diesel mat etc. Alltså körklar. Utifrån vägda axeltryck och genom att utgå från Michelins däcktryckstabell för Agilis Camping 225/75 r16CP, har jag nu kört ca 2000 mil med 3,5 kg fram och 4,0 kg bak. Detta är högre tryck än vad tabellen anger. Har fått en helt "ny" bil mycket bekväm att åka i. Har ej märkt något onormalt slitage på däcken. Har även kollat temperaturen på däcken efter en längre körsträcka och ej funnit att däcken är varmare än vad som är normalt. Jag litar mera på däcktillverkaren än att alla husbilar av någon anledning skall gå med 5,5 kg tryck! Dock höjer jag till 5,5 kg inför vinterförfaringen för att undvika "plattor".
Thomas45
Det här har det skrivits om många gånger och vi ”däckgubbar” har ställt frågan till Michelin men aldrig har vi fått något riktigt svar. Varför finns det en däcktryckstabell för CP däck när Michelin själva rekommenderar att alltid köra med 5kg tryck, det gäller även Contis CP däck alltid 5kg !?
Fram tycker jag att man kan sänka lite för komfortens skull men man ser ofta fula slitage på grund av lågt lufttryck .
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Lasse, det är lite intressant det där med att du skriver att CP däck ”kräver” ett högre tryck.
Det kan ju rimligen inte kräva ett högre tryck än ett annat däck med samma dimensioner bara för att det är förstärkt på sidorna..?
Samma tryck i annat däck med samma volym och profil bör ge exakt samma bärighet. Det är t.o.m. så att CP däcket rent teoretiskt borde kunna ha ett lägre tryck än ett vanligt däck tack vare att även de förstärkta sidorna hjälper till att bära upp lasten.
Sen att CP däcket kan fyllas med mer luft är ju något annat.

Nu låter jag bara logiken tala och kanske finns det någon annan förklaring?
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Lasse, det är lite intressant det där med att du skriver att CP däck ”kräver” ett högre tryck.
Det kan ju rimligen inte kräva ett högre tryck än ett annat däck med samma dimensioner bara för att det är förstärkt på sidorna..?
Samma tryck i annat däck med samma volym och profil bör ge exakt samma bärighet. Det är t.o.m. så att CP däcket rent teoretiskt borde kunna ha ett lägre tryck än ett vanligt däck tack vare att även de förstärkta sidorna hjälper till att bära upp lasten.
Sen att CP däcket kan fyllas med mer luft är ju något annat.

Nu låter jag bara logiken tala och kanske finns det någon annan förklaring?

Fler lager är lika med mer material i däcket som kan gnidas och gå varmt i däcket, det är en anledning som kräver ett högre tryck. Sen att det ska uppfylla alla krav på extra belastning som däcket ska ha. Det är bara lite erfarenheter jag har fått när jag jobbat i 30 år med däck och man är ju järntvättad av däcktillverkarnas kurser.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Om jag förstått det hela korrekt är den absolut största boven i dramat med exploderande däck för lågt ringtryck.

Jag kan inte dra mig till minnes något annat fordon, förutom lastbilar med regummerade däck och om vi backar 10-15 år (minst), som så frekvent (I förhållande till antal fordon I trafik) som råkar ut för just detta.

Ser vi dessutom till hur de flesta av oss bilister mfl använder våra fordon och framför allt engagemanget (snarare bristen på den) vad avser underhåll/vård, dit bla. kontroll av ringtryck hör så är det inte så konstigt om rekommendationer från biltillverkare och andra tar höjd för max belastning.

Att råda folk som inte kan/vill eller orkar kolla ringtrycket mer än kanske 1-2 gånger/år att anpassa ringtrycket efter last (läs lägre ringtryck än för max-last) blir i realiteten ett väldigt dåligt råd. Allt handlar om personlighet/intresse/tid och vilja där viljan är den viktigaste delen.

Att ge rådet med dynamiskt ringtryck, anpassat efter i stort sett varje resa (med inslag av flera kontroller under resans gång för att säkerställa rätt ringtryck) är ett ypperligt bra råd för att få optimal komfort/slitage och möjligtvis säkerhet till dem som har orken och viljan att med täta controller säkerställa att ringtrycket inte sjunkit för lågt och därmed innebära risk för olycka.

De flesta av oss, vare sig det är bra eller dåligt, är inte så engagerade utan vill att saker bara skall funka utan att stjäla allt för mycket tid/engagemang till underhåll.

Just my 5 cent´s
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Om jag förstått det hela korrekt är den absolut största boven i dramat med exploderande däck för lågt ringtryck.

Jag kan inte dra mig till minnes något annat fordon, förutom lastbilar med regummerade däck och om vi backar 10-15 år (minst), som så frekvent (I förhållande till antal fordon I trafik) som råkar ut för just detta.

Ser vi dessutom till hur de flesta av oss bilister mfl använder våra fordon och framför allt engagemanget (snarare bristen på den) vad avser underhåll/vård, dit bla. kontroll av ringtryck hör så är det inte så konstigt om rekommendationer från biltillverkare och andra tar höjd för max belastning.

Att råda folk som inte kan/vill eller orkar kolla ringtrycket mer än kanske 1-2 gånger/år att anpassa ringtrycket efter last (läs lägre ringtryck än för max-last) blir i realiteten ett väldigt dåligt råd. Allt handlar om personlighet/intresse/tid och vilja där viljan är den viktigaste delen.

Att ge rådet med dynamiskt ringtryck, anpassat efter i stort sett varje resa (med inslag av flera kontroller under resans gång för att säkerställa rätt ringtryck) är ett ypperligt bra råd för att få optimal komfort/slitage och möjligtvis säkerhet till dem som har orken och viljan att med täta controller säkerställa att ringtrycket inte sjunkit för lågt och därmed innebära risk för olycka.

De flesta av oss, vare sig det är bra eller dåligt, är inte så engagerade utan vill att saker bara skall funka utan att stjäla allt för mycket tid/engagemang till underhåll.

Just my 5 cent´s

En av anledningarna till varför jag köpte och monterade TPMS är just för att ha kolla hela tiden.
 
Toppen