• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Jag vet att jag sett info. om korrekt ringtryck för våra vinterdäck (Nokian Hakkapellitta C3 (225/75-15 Q120/121) men hittar inte igen det. Jag vill minnas att jag last 4,5 bar men vill inte åka med för lågt ringtryck och blev därför osäker och vill nu kola upp. På sommardäcken har vi 5,0 bar.

Har dessutom varit in på Nokian´s hemsida men icke då.

Finns det möjligtvis någon här som har rätt info. eller känner till var jag kan få tag i det? Om inte får jag ringa Nokian direkt.

Däcken är Nokian Hakkepellitta C3 (dubbade) med dimensionen 225/75-15 och lastintex 120/121 samt sitter på en 2-axlad bil med totalvikt om 4500kg.

Mvh!
// Niklas
 

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Hej.
För att få rätt lufttryck så måste man veta vad du har för belastning på varje axel.
Först då kan man ge ett bra svar på din fråga. Väg bilen axel för axel.

MVH Jan Eric
:spinny::spinny::spinny:
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Hej,

Jag köpte samma däck, men utan dubb, och blev informerad om att ett lufttryck på 5,5 bar var lämpligt.

WillerWalle
 

Christer6

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24610
Medlemskap
2025
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Hej
15” finns ej i loadindex 120/121
Gäller förmodligen 225/75-16
Vid axeltryck 2500 kg. 5,5 kPa
2000. 4,75
Med vänlig hälsning,
Christer
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Hej
15” finns ej i loadindex 120/121
Gäller förmodligen 225/75-16
Vid axeltryck 2500 kg. 5,5 kPa
2000. 4,75
Med vänlig hälsning,
Christer

Rätt, jag skrev del, 16" är det.
Tack!

Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Hej.
För att få rätt lufttryck så måste man veta vad du har för belastning på varje axel.
Först då kan man ge ett bra svar på din fråga. Väg bilen axel för axel.

MVH Jan Eric
:spinny::spinny::spinny:

Vi tar "höjd för" max-last dvs. axeltryck, dvs.
- Fram = 2300kg
- Bak = 2500kg

Så frågan gäller således ovanstående axeltryck, som för övrigt kommer från Carthagos typskylt och som innebär en totalvikt på 4800kg. Men bilen är tyvärr "bara" registrerad för 4500kg. Vi får ju dock lasta den hur vi vill bara inte axeltrycken enl. ovan överskrids.

Mvh!
// Niklas
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Varför inte väga bilen axelvis när den är lastad för resa, och få rätt lufttryck? Våg finns vid gamla gasklockan. :)
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Varför inte väga bilen axelvis när den är lastad för resa, och få rätt lufttryck? Våg finns vid gamla gasklockan. :)

Uppgifterna skiljer inte så mycket vid fullt lastad bil. Diffen är ca. 150-200kg och vi vill undvika för lågt ringtryck då det är betydligt sämre att köra med än aningen för högt (störts problem sommartid visserligen).

Hur vanligt är det att ni/andra väger bilen och anpassar ringtrycket vid varje tur?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Fick följande svar från Nokian Tyres:

"Kika vad som är rekommenderat till husbilen och lägg i 0,3 bar högre än det. Då har du marginal när temperaturen ute går ned."

Vill minnas, utan att ha tillgång till manualen för bilen (är på jobbet) att det I den star 5,5 bar vilket I så fall skulle innebära 5,8 bar. Låter väldigt högt så frågan är åter igen bollad tillbaks till Nokian Tyres, får se vad de svarar.

Vill också minnas att jag sett uppgifter fårn alla 2 tillverkarna/byggarna som är inblandad I bygget av husbilen (Fiat/Carthago samt AL-KO) så fårgan om vilken tillverkares uppgifter vi skall ha som referens ställdes också till Nokian Tyres.

Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Fick följande svar från Nokian Tyres:

"Då är det Fiats uppgifter du ska använda i första hand. Om du har 5,5 bar på sommardäcken så rekommenderar vi att du kör på det på vintern också. Anledningen till att vi rekommenderar 0,3 bar över tillverkarens uppgifter är att när det blir kallt ute så sjunker lufttrycket. Dvs, pumpar du däcken i +20 grader till 5,5 bar och sedan kör ut i kylan där det är -10 grader så sjunker lufttrycket ca 0,3 bar till 5,2. Man brukar säga att lufftrycket sjunker ca 0,1 bar för var 10:e gradskillnad. Sikta på 5,5 bar men var noga med att kontrollera trycket med jämna mellanrum. Speciellt när det blir stora gradskillnader ute."

Då utomhustemperaturen just nu är ca. +5C just nu fyller vi således på till 5,65 bar ;-). Sjunker temperature väsäntligt (-15C till -25C) fyller vi på 0,15 bar.

Gott, då var detta utrett, tack för inputten.

Edit: Info från Nokian Tyres ang. max ringtryck.

"Maxtryck är 5,75 bar"


Kör snyggt!
// Niklas
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Uppgifterna skiljer inte så mycket vid fullt lastad bil. Diffen är ca. 150-200kg och vi vill undvika för lågt ringtryck då det är betydligt sämre att köra med än aningen för högt (störts problem sommartid visserligen).

Hur vanligt är det att ni/andra väger bilen och anpassar ringtrycket vid varje tur?

Klart man inte väger före varje tur, men om man väger semesterlastad bil axelvis en gång så har man ju något att utgå ifrån, jag räknar t.ex. med
1800Kg fram och 2000Kg bak, sedan är det ju enkelt att addera eller dra ifrån om man gör några större förändringar, fler eller färre passagerare, mindre mängd vatten för en kortare tur, eller annat. Jag kör f.ö. med ca 3,7 bar fram och ca 4 bar bak med 215/75-16" vinterdäck och något mindre i sommardäcken som är 225/75-16" allt enligt däcktillverkarnas lufttryckstabeller för olika belastningar. Däck med 5,5 bar är ju närmast att jämföra med massiva järnhjul? :D
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Klart man inte väger före varje tur, men om man väger semesterlastad bil axelvis en gång så har man ju något att utgå ifrån, jag räknar t.ex. med
1800Kg fram och 2000Kg bak, sedan är det ju enkelt att addera eller dra ifrån om man gör några större förändringar, fler eller färre passagerare, mindre mängd vatten för en kortare tur, eller annat. Jag kör f.ö. med ca 3,7 bar fram och ca 4 bar bak med 215/75-16" vinterdäck och något mindre i sommardäcken som är 225/75-16" allt enligt däcktillverkarnas lufttryckstabeller för olika belastningar. Däck med 5,5 bar är ju närmast att jämföra med massiva järnhjul? :D

Har fördjupat mig i det här med däck, fälg och däcktryck eftersom jag har bestämt mig för att byta till 18" hjul. Har också kollat med sommardäcken som var i dålig kondition med att sänka däcktrycket till 4 bar och köra i ca 20 mil på 90 väg. Enligt mina TPMS så steg temperaturen i däcken oroväckande mycket, och då var lufttemperaturen kring 10-13 grader +. Hur tror ni det är att köra i hundra på autobahn i 30 grader +, troligtvis riskabelt. Jag var och fick mina vinterdäck påmonterade förra helgen. Enligt "gummimannen" skulle jag ha 5,5 bar som i mina sommardäck och kompensera för temperaturen ute, vid minusgrader skulle jag ha 5,65 bar. Däcken är Hakkan Cargo 225/75 16, samma dimension som sommardäcken som är Michelin Agillis Camper. Jag körde innan med 4,5 bar men höjde till årets semestertripp och bilen blev betydligt skönare att köra, mjukare, tystare och framförallt riktningsstabil. Så lägre däcktryck än vad däck- och husbilstillverkarna rekommenderar är en riskabel och olönsam kombination.
En sak till jag köpte av Vasa Gummi i Mora (Däckpartner) nya 18" fälgar billigare än jag kan köpa på nätet och så blir det med däcken också, en helt ny erfarenhet!!! Det ryktas att Michelin också kommer med ett 18" däck till sommaren.
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Klart man inte väger före varje tur, men om man väger semesterlastad bil axelvis en gång så har man ju något att utgå ifrån, jag räknar t.ex. med
1800Kg fram och 2000Kg bak, sedan är det ju enkelt att addera eller dra ifrån om man gör några större förändringar, fler eller färre passagerare, mindre mängd vatten för en kortare tur, eller annat. Jag kör f.ö. med ca 3,7 bar fram och ca 4 bar bak med 215/75-16" vinterdäck och något mindre i sommardäcken som är 225/75-16" allt enligt däcktillverkarnas lufttryckstabeller för olika belastningar. Däck med 5,5 bar är ju närmast att jämföra med massiva järnhjul? :D

Då har vi redan gjort den "mattematiken" och som jag skrev, för oss, skiljer det sällan någon enorm mängd vikt, vi hamnar ca. 100-150kg under max axelvikt. Så för oss funkar det bra att åka med rekommenderat ringtryck (vilket från Fiat är 5,5 bar bade fram och bak).

Mvh!
// Niklas
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Som sagt, alla däcktrycken är enligt däckstillverkarnas rekommendationer och jag är mycket säker på att de vet mer om däckens bärighet vid olika lufttryck än husbilstillverkarna eller olika "gummigubbar"
Förmodligen ger husbilstillverkarna sina rekommendationer väl vetande att det är mycket vanligare med husbilsägare som överlastar sina bilar än sådana som har koll. Jag har kört så här i några år nu och har inte kunnat fastställa några konstiga köregenskaper, och jag är mycket petig med sådant.
Dock är ju vår bil mycket lättare än er, med mindre överhäng så förmodligen hade jag kört med högre lufttryck bak i er bil än i vår, men aldrig 5,5 bar. Det gjorde vi när vi var nybörjare, och jag undrade om bilen verkligen skulle vars så obehaglig att köra på lite ojämn väg, tills jag gjorde ordentlig research och upptäckte att vår bil var aldrig så tung att det motsvarade däcktrycket 5,5 bar.
Om jag sedan skall köra längre sträckor på autobahn i höga temperaturer höjer jag givetvis trycket en del, 0,2-0,3 bar.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Som sagt, alla däcktrycken är enligt däckstillverkarnas rekommendationer och jag är mycket säker på att de vet mer om däckens bärighet vid olika lufttryck än husbilstillverkarna eller olika "gummigubbar"
Förmodligen ger husbilstillverkarna sina rekommendationer väl vetande att det är mycket vanligare med husbilsägare som överlastar sina bilar än sådana som har koll. Jag har kört så här i några år nu och har inte kunnat fastställa några konstiga köregenskaper, och jag är mycket petig med sådant.
Dock är ju vår bil mycket lättare än er, med mindre överhäng så förmodligen hade jag kört med högre lufttryck bak i er bil än i vår, men aldrig 5,5 bar. Det gjorde vi när vi var nybörjare, och jag undrade om bilen verkligen skulle vars så obehaglig att köra på lite ojämn väg, tills jag gjorde ordentlig research och upptäckte att vår bil var aldrig så tung att det motsvarade däcktrycket 5,5 bar.
Om jag sedan skall köra längre sträckor på autobahn i höga temperaturer höjer jag givetvis trycket en del, 0,2-0,3 bar.

Vet inte om du läst alla inlägg i denna tråden men det är däcktillverkaren (i detta fallet Nokian) som rekommenderar 5,5 bar PLUS 0,3 bar för marginal ner mot kallare väderlek (se inläggen ovanför).
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Som sagt, alla däcktrycken är enligt däckstillverkarnas rekommendationer och jag är mycket säker på att de vet mer om däckens bärighet vid olika lufttryck än husbilstillverkarna eller olika "gummigubbar"
Förmodligen ger husbilstillverkarna sina rekommendationer väl vetande att det är mycket vanligare med husbilsägare som överlastar sina bilar än sådana som har koll. Jag har kört så här i några år nu och har inte kunnat fastställa några konstiga köregenskaper, och jag är mycket petig med sådant.
Dock är ju vår bil mycket lättare än er, med mindre överhäng så förmodligen hade jag kört med högre lufttryck bak i er bil än i vår, men aldrig 5,5 bar. Det gjorde vi när vi var nybörjare, och jag undrade om bilen verkligen skulle vars så obehaglig att köra på lite ojämn väg, tills jag gjorde ordentlig research och upptäckte att vår bil var aldrig så tung att det motsvarade däcktrycket 5,5 bar.
Om jag sedan skall köra längre sträckor på autobahn i höga temperaturer höjer jag givetvis trycket en del, 0,2-0,3 bar.

Om jag har en given husbil med en viss totalvikt och vill veta vilket däcktryck jag ska ha, vem menar du jag ska fråga? Kan du förtydliga det för mig?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Hej, har lite ont om tid nu, vi hade den här diskussionen för några år sedan också :), och då lade jag ut en däcktryckstabell här på forumet. Bärigheten är väldigt lika från märke till märke vid samma dimension, så man kan använda samma tabell. Viktigast är naturligtvis att man har rimlig koll på bilens axellaster!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Korrekt ringtryck Nokian Hakkapellitta C3

Vet inte om du läst alla inlägg i denna tråden men det är däcktillverkaren (i detta fallet Nokian) som rekommenderar 5,5 bar PLUS 0,3 bar för marginal ner mot kallare väderlek (se inläggen ovanför).

Observera att de där 0,3 bar skall bara läggas till om du justerar lufttrycket i plus 20 grader när det är vinter ute, om däcken redan är kalla, t.ex. -10 skall du inte göra det.
När det gäller rekommendationen i övrigt skulle jag tro att det är "standardrekommendation 1A husbil" för de är ändå så tunga, better safe than sorry! Man får leta reda på tabellerna istället, då får man rätt tryck i förhållande till dimension och vikt.

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
 
Senast ändrad:
Toppen