Kopplingsschema torkarmotor Ducato 1988

Tråd startad i 'Sköt om Husbilen' av urbenruben, 7 Juli 2019.

  1. urbenruben

    urbenruben HBK Intresserad

    Inlägg:
    9
    Kommun:
    Kramfors
    jag är ute efter ett kopplingsschema till torkarmotorn till en ducato 1988! dom har bytt motor och nu ska jag in med en original motor och det är ingenting som stämmer så jag skulle vilja kunna se vart färgerna går in i torkarmotorn! jag har köpt verkstadshandbok på emanualonline men där var det inte med något el schema som var till någon nytta. finns det någon som har en bild av motorn så man ser vart färgerna går in skulle det vara till stor hjälp! eller ett kopplingsschema
     
  2. chiquita

    chiquita HBK Medlem

    Inlägg:
    296
    Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    4243
    duc4.jpg Det här hade jag, skall vara Ducato 87-
     
    urbenruben gillar detta.
  3. urbenruben

    urbenruben HBK Intresserad

    Inlägg:
    9
    Kommun:
    Kramfors
    tack så mycket för schemat men finns det inget mer? jag skulle behöva ett register över färger och nummer och veta vart dom går! eller en bild på torkarmotorn så man ser färgerna på kablarna! jag hittar inte torkarmotorn här
     
  4. peter nilsson

    peter nilsson HBK Medlem

    Inlägg:
    1,343
    Kommun:
    Kiruna
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1930
    urbenruben gillar detta.
  5. peter nilsson

    peter nilsson HBK Medlem

    Inlägg:
    1,343
    Kommun:
    Kiruna
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1930
    600 är vindrutetorkarmotorn och 263 är brytaren om jag fattat rätt. Då borde motorn på den övre ritningen heta 694. Tror jag är väl bäst att tillägga
     
    urbenruben gillar detta.
  6. chiquita

    chiquita HBK Medlem

    Inlägg:
    296
    Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    4243
    Hej igen, har hittat denna text: duc1.jpg
     
    urbenruben gillar detta.
  7. urbenruben

    urbenruben HBK Intresserad

    Inlägg:
    9
    Kommun:
    Kramfors
    tack så mycket till båda två! jag ska kolla igenom det där senare ikväll! nu ska jag nog få till det. mvh Ruben
     
    chiquita gillar detta.
  8. Topaz

    Topaz HBK Medlem

    Inlägg:
    465
    Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    20987
    Det stämmer att 694 är torkarmotorn, sen är färgerna på italienska. G= gul, Bi= vit N= svart R = röd.
    Blir alltså G/N = Gul,svart osv.
     
    urbenruben gillar detta.
  9. urbenruben

    urbenruben HBK Intresserad

    Inlägg:
    9
    Kommun:
    Kramfors
    nu har jag fått till så att det fungerar men dom orkar nästan inte om inte rutan är jätteblöt precis som förra motorn! jag trodde att gamla motorn var slut det var därför jag bytte! någon som har något förslag på vad jag kan göra?
     
  10. peter nilsson

    peter nilsson HBK Medlem

    Inlägg:
    1,343
    Kommun:
    Kiruna
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1930
    Tror det var Jankro som skrev om spänningsförluster i kablarna
     
  11. peter nilsson

    peter nilsson HBK Medlem

    Inlägg:
    1,343
    Kommun:
    Kiruna
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1930
    Tog mig friheten att kopiera Jankros inlägg. Hoppas att det går bra Jankro.
    Ps. Torkarmotorn i de här äldre bilarna brinner ibland upp p.g. av att det är spänningsfall i kablar och kontakter, så när torkarmotorn är igång kan spänningen vara nedåt 9 eller 10 V vilket gör att den inte orkar och går sönder i stället. Lite större torkarblad än original hjälper också till att sega till det.
    Att använda original torkarspak, kabelhärva och även släpkontakter endast som styrning av två reläer och mata dem med 12V från batteriet via en säkring och även en nydragen jordkabel, som förser själva torkarmotorn med uppåt 14V ger en helt ny upplevelse framme på rutan när det regnar.
     
    JANKRO och urbenruben gillar detta.
  12. urbenruben

    urbenruben HBK Intresserad

    Inlägg:
    9
    Kommun:
    Kramfors
    perfekt jag ska kolla det då jag får tid! tack så mycket för alla svar. Med vänlig hälsning Ruben
     
  13. Topaz

    Topaz HBK Medlem

    Inlägg:
    465
    Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    20987
    Felet är att torkarreglagen kärvar, det är axeln som kärvar i den del som går upp igenom plåten mellan rutan o huven. Plocka bort motorn o torkare samt samt själva reglagen som går under plåten. Sen får du plocka ur axeln ur hylsan, sitter med en liten låsring samt en oring som ska täta som ska bort. Sätt det i ett skruvstäd o sätt tillbaka mutter på axeln så att du inte skadar gängan när du knackar ur axeln med en hammare, japp det sitter hårdare en man tror. Sen får du putsa/slipa ur hylsan o axeln smörja upp och montera axeln igen så fungerar det några år igen. Det är inte motorn som är felet om torkarna går sakta på gamla Ducato det är axeln som kärvar, garanterat. Har skrivit om detta i tidigare trådar och säkert renoverat ett 50 tal torkarreglage under mina år som Fiat mekaniker. Börja med att lossa centrum muttern på torkarmotorn, kan du då inte köra torkarna manuellt med en hand fram o tillbaka så har du felet där, jättelätt att kolla. Det är detta som gör att motorn går sönder, den orkar inte med o brinner upp typ.
     
  14. JANKRO

    JANKRO HBK Medlem

    Inlägg:
    3,427
    Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    854
    ----------Det är inte motorn som är felet om torkarna går sakta på gamla Ducato det är axeln som kärvar, garanterat. ----Topas----
    ----------------------------------------------------------------------

    Hejsan, nej det är garanterat minst lika ofta, om inte ännu oftare eller i kombination det finns rejäla spänningsfall i de äldre bilarna. En elmotor som skall ha uppåt 14V har inte mycket klös när det bara blir neråt 10 V eller mindre när motorn snurrar och suger ström. Strömmen går genom klena kablar som går både fram och tillbaka, och genom strömbrytarna inne i bilen utan några hjälpreläer alls, samt genom den äldsta sorten av säkringar.
    Jag har fixat både min och mätt upp för koll på några andra som var välsmord mekanik på, så jag är helt säker på det felet för jag har sett det flera gånger :). Men felet förvärras ju om det dessutom kärvar som borde vara kollat vid första motorbytet. Det kan vara god idé att mäta spänningen vid motorn mellan motorns jordkabel som troligen också är dålig (och som också skall ersättas med en ny jord) och den plus som driver beroende på låg eller hög fart när motorn är igång. Större torkarblad på helintegrerade bilar bromsar också en hel del.
    För övrigt så är det ofta katastrofalt spänningsfall till mycket i de här bilarna, lyktorna även om det finns omslagsrelä från början, spänningen till blinkers om man har det gamla belastningsavkännade blinkreläet kvar, och inte minst kylfläkten i bilkylaren som verkligen behöver gå på fullvarv när det är varmt ute och man sniglar fram i köer, men ofta ligger långt ifrån max. (Lite olika om det är en bensinare eller diesel.)

    Lite suddig bild men här sitter medicinen, ett dubbelrelä, en enhet för varje hastighet. Reläerna styrs av släpkontakterna och original kablarna till torkaren, och motorn matas direkt från batteriet via reläerna samt en ny jordkabel.
    Torkarmotor relä2-400.jpg


    M.v.h. JANKRO.
     
    Senast ändrad: 8 Juli 2019
    urbenruben gillar detta.
  15. urbenruben

    urbenruben HBK Intresserad

    Inlägg:
    9
    Kommun:
    Kramfors
    hej! jag har tagit upp axlar och smörjt upp allt så att det går lätt så där funkar det bra! men jag mätte upp motorn i går och fick ut 10.7v så det verkar vara där problemet är. mvh Ruben
     
  16. Topaz

    Topaz HBK Medlem

    Inlägg:
    465
    Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    20987
    Har du dålig spänning ligger felet troligast på jord sidan, blir oxidation på samtliga jordpunkter men framför allt mellan motor,kaross o batteri. Plocka bort o gör rent dessa så löser det säkert en massa problem om det är dålig kontakt.
     
    urbenruben gillar detta.
  17. urbenruben

    urbenruben HBK Intresserad

    Inlägg:
    9
    Kommun:
    Kramfors
    jorden har jag dragit nytt! så jag ska prova att sätta dit relän och hoppas att det funkar! Med vänlig hälsning Ruben
     
    JANKRO och peter nilsson gillar detta.
  18. Göte J

    Göte J HBK Medlem

    Inlägg:
    1,224
    Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1230
    I den Ducaton har du väl den beryktade kransen med flatstift som sitter till höger i motorrummet, framifrån sett. I så fall gå igenom alla anslutningar där och att kransen i sig har ordentlig kontakt med chassiet (taggbricka om den är skruvad. På höger sida ovan passagerarens fötter sitter en likadan krans. Kolla även den. Allt för att slippa framtida mysko fel med taskig jordning.
     
    JANKRO och urbenruben gillar detta.
  19. urbenruben

    urbenruben HBK Intresserad

    Inlägg:
    9
    Kommun:
    Kramfors
    jag har inte sett någon krans vad jag vet! jag måste kolla imorron! Med vänlig hälsning Ruben
     
  20. peter nilsson

    peter nilsson HBK Medlem

    Inlägg:
    1,343
    Kommun:
    Kiruna
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1930
    D1B9889C-38D9-4153-8FF1-5DA76E3362A7.jpeg Här är en bild.
     
    urbenruben gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.