Kopplingsschema Lithiumsystem

Tråd startad i 'Elförsörjning' av harley01, 21 December 2019.

  1. harley01

    harley01 HBK Medlem

    Inlägg:
    138
    Kommun:
    Skara
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14702
    Jag läste en tråd om lithiumbatteri och diverse lösningar runt detta , bland annat så fanns det lite olika förslag på hur detta kunde göras.
    Det fanns även ett eller två kopplingsscheman i tråden , jag skulle vilja hitta dom igen.
    Om någon har någon gissning på vad jag syftar på så tar jag gärna emot förslag. Jag tror dom låg inbäddade/länkade i en annan tråd när jag såg dessa.
     
  2. Dick

    Dick HBK Medlem

    Inlägg:
    12
    Kommun:
    Västerås
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    11377
    Hej Sören!

    Var kanske mitt schema i JAndersB tråd "Lithium OCH blybatterier" (inlägg 14 och 16) som du tänker på.
    Såg för övrigt att du ställde en fråga/undring till Anders i inlägg 12.

    Jag har gjort denna installation och det fungerar precis så bra som Anders har beskrivit i denna och andra trådar.

    Har dock fått gjort följande fyra ändringar av min installation jämfört med schemat i tråden för att få önskad funktion. Har inget uppdaterat schema att bifoga tyvärr.

    1. Temperatursensorn som jag hade anslutit till P1 och P2 på shunten har jag tagit bort.

    2. P1 på shunten ansluts mot den lilla plusfördelningen med tre säkringar med en 0,1 A:s säkring.

    3. P2 på shunten ansluts mot pluspolen på startbatteriet med en 0,1 A:s säkring (kopplat in den på S1+ på Votronics VBCS-laddare och säkringen nära S1+ uttaget).

    4. Kabeln från Votronics VBCS-laddare uttag SS+ har jag flyttat från litiumbatteriet pluspol (B1+) till vänstra uttaget på batteriomkopplaren (samma elektriska punkt som är ansluten mot uttaget ”In” på batteriskyddet SPB-220 och 60 A:s säkringen).

    Hoppas detta hjälper dig framåt.
     
    harley01 och JAndersB gillar detta.
  3. Dick

    Dick HBK Medlem

    Inlägg:
    12
    Kommun:
    Västerås
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    11377
    Hej igen Sören!

    Missade en justering som jag också gjorde vid min installation och det var efter Anders kommentar i sitt tråd (inlägg 17) "jag ser ju blybatteriet enbart som en buffert så ej kopplat över shunt" att koppla B2 minus direkt till minusfördelningen och ej till "In" på shunten.

    Om du vill så kan jag efter helgerna PDF:a mitt justerade kopplingsschema och lägga in det i din tråd.
     
    Kjell1351 gillar detta.
  4. JAndersB

    JAndersB HBK Medlem

    Inlägg:
    1,140
    Kommun:
    Portugal
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    233
    Skoj att höra Dick. Fricampar själv just nu i primärt norska fjällvärlden, sedan en vecka.

    Jag har bytt ut Victron BMV702 mot en 712 nu och låter spänningen på buffert(start i Victron)batteriet styra reläet. Vid över 13,8v kopplas Li-banken bort och vid 12,6v kopplas den på igen.
     
    J.Bergsten, harley01 och Dick gillar detta.
  5. harley01

    harley01 HBK Medlem

    Inlägg:
    138
    Kommun:
    Skara
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14702
    Det tar jag tacksamt emot , God Jul....
    //Sören
     
    Dick gillar detta.
  6. harley01

    harley01 HBK Medlem

    Inlägg:
    138
    Kommun:
    Skara
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14702
    Ja precis den tråden är det , tackar
     
    Dick gillar detta.
  7. Dick

    Dick HBK Medlem

    Inlägg:
    12
    Kommun:
    Västerås
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    11377
    Hej igen Sören!

    Här kommer mitt justerade kopplingsschema.

    Nedan några kommentarer:

    1. Dioden parallellt med 300 A:s reläspole har jag monterat som säkerhet för elektroniken i BMV-712. Det är troligen överkurs då larmreläet i BMV enligt manualen är ett bistabilt relä med potentialsfri kontakt (och därmed troligen inte någon transistorstyrkrets).

    2. Lysdioden, som också ligger parallellt med 300 A:s reläspole, lyser när detta relä är draget och indikerar att litiumbatteriet är anslutet till förbrukning/batteriladdare.
    Statusen på reläkontakten i BMV (som styr 300 A:s relät) kan man i och för sig se i 13. Relay state eller i appen (VictronConnect), men med lysdioden är det enklare för att få en snabb överblick om relät är draget eller inte.

    3. EBL:n har jag ännu inte modifierat, så den används lika som tidigare men förutom att 20 A:s säkringen för laddkretsen är urtagen och jag har inte heller EBL:n anslutet mot nätet (stickproppen urtagen).

    Lycka till med din installation.

     

    Bifogade filer:

    JAndersB och Kjell1351 gillar detta.
  8. harley01

    harley01 HBK Medlem

    Inlägg:
    138
    Kommun:
    Skara
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14702
    Tackar för detta
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.