• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kopplingsschema Fiat Ducato

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Kan någon tipsa mig om var jag kan hitta ett kopplingsschema för en Fiat Ducati (årsmodell 2003).
Har letat i den gula handboken för bilen och på detta forum men kan inte hitta något.
Hittar kopplingsschema i handboken för bodelen men där finns inte det jag söker (inte vad jag sett).
:confused:
Min mer specifika fråga är var jag hittar inkopplingspunkten för kontinuerlig 12v resp 12v för backljuset. Skall bl. a. koppla in backvideo.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kopplingsschema Fiat Ducato

Backljuskontakten sitter på växellådan.
Vid det ena kontaktstiftet är det alltid 12volt via tändningsnyckeln och på andra 12 volt när backväxeln är i läge (backljuset tänt).
 
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Kopplingsschema Fiat Ducato

Hej! Gunnar!
Har samma grejor på gång som "Roberth-110".
Tänker koppla in en backkamera i bilen.
Tänkte gå från backljuset, men kabelen till backljus-kontakten har kanske större area? Så att man sätter en dubbel koppling på utgången. Eller det behöver
jag inte tänka på, kamran tar kanske inte så mycket
ström?

H.Olof
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsschema Fiat Ducato

Har backkamera monterad och tycker nog själv att det finns fördelar att koppla den över egen brytning. Vid trånga lägen när man som bäst behöver kameran så tycker jag att det är bättre att den är på hela tiden istället för att den slår av och på varje gång backen läggs i.
Kan även vara en fördel om man vill kolla till t.ex. cyklar om dom sitter därbak på bilen när man kör framåt.

Man kan koppla den så båda alternativen fungerar om man vill.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsschema Fiat Ducato

Olof, här är tabeller för att välja kabelarea:

http://www.delabmarine.se/Webboken/Teknisk%20info%2011.02A.pdf
http://www.kjell.com/kjellfakta/kabelarea/

Titta på specifikationen på utrustningen du tänker koppla in vilken ström den drar, addera ev. lampor och andra strömförbrukare på samma ledning och kontrollera i tabellen ovan om den befintliga kabeln har tillräcklig kabelarea.

Måste du dra en ny kabel så använd en bra förgrening från den befintliga kabeln till backlampan på växellådan, använd INTE de där eländes klämmojängerna där du lägger kablarna i slitsar och fäller över en liten plastflärp när kontakten har pressats ihop!
Kablarna pressas här ner i alldeles för små metallslitsar och skadas.
Flatstiftsförgreningar däremot är ok (kläm fast kabelskorna ordentligt på kablarna bara) spraya in tunt rostskydd i förgreningen när kablarna är kopplade och strajpa gärna fast förgreningen så att den inte ligger och rör sig.
 

Bilagor

  • Förgrening.jpg
    Förgrening.jpg
    9,4 KB · Visningar: 4.441

Ollej

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
136
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsschema Fiat Ducato

Hej pojkar och flickor!

Jag har själv också tänkt montera en backkamera, när det blir lite varmare. Skulle det inte vara lättare och möjlighet att plocka strömmen från bakljuset eller eventuellt från positionsljuset, där har vi 12 V så fort vi slår på ljuset?

Jag har hittat en tysk sida med vettiga priser och lite olika modeller. www.luis.de

Är det någon, som har erfarenhet av trådlösa backkameror, mindre kabeldragning?

Ha det, snart är det vår.;)
Olle
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Kopplingsschema Fiat Ducato

Hej och tack alla "husbilsveteraner" för tips, det är ovärderligt för mig som total novis.
Jag tror jag följer Håkan J:s tips om att själv kunna styra tillslag av backvideon.
Jag har två frågor till:

1. Vilken storlek på backvideoskärm skall jag välja, 5" eller 7" (prismässigt skiljer det 700kr). Blir det svårt att placera en 7" så att den inte skymmer utsikten samtidigt som jag vill ha den inom praktiskt synhåll?

2. Vilken kameraplacering är att föredra, över eller under det extra bromsljuset?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kopplingsschema Fiat Ducato

Jag vet inte vilket fabrikat du har tänkt köpa men du bör ha en kamera med ett visir som stänger för kameran när du inte använder den. Utan visiret blir kameralinsen smutsig och du ser inget när du väl behöver den.

På min back-TV finns en knapp som man kan välja mellan kontinuerlig drift eller tillslag via backväxeln. Har man ett släp e.dyl bakom husbilen så är det bra att ha kameran i gång. Däremot i normalfallet är det mer praktiskt att kameran startar automatiskt vi backning.

Kameran skall sitta så högt upp som möjligt men under bromsljusrampen. Den skall vara vinklad så att du kan se draget på husbilen och sedan får det bli så långt bakåt det går.

För att underlätta avståndsbedömningen när jag backar har jag märkt ut avstånd och bilens bredd på skärmen. Se nya bilder på min hemsida: http://www.gosoft.se/
 
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Kopplingsschema Fiat Ducato

Jag tackar också för alla tips och råd, från er.
Men "ollej" den hemsidan du skrev om, tackar jag mycket för.
En trådlös backkamera med 7" moniter från Luis för endast 350 eur.

Trådlöst verkar enklare!
H.Olof
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Kopplingsschema Fiat Ducato

Jag köpte i ullared en s.k. baby watch med trådlös överföring till monitoren för 300 Kr. Jag har idag en Knaus 595 och har monterat kameran i underkant på ovanskåpen i köket och har uppsikt bakåt, dock ej dom sista metrarna. Mvh Nilsman:wink:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsschema Fiat Ducato

Det här med backkamera är nog svårt att säga "rätt eller fel" på omöjligt. Det finns så många parametrar som pris, storlek, färg/svartvit, trådlöst, placering m.m............

Jag har en övervakningskamera som fungerat mycket bra i 4 år. Har sökt den nu på nätet men endast kunnat hitta en likvärdig på Hobbex.se.
Klicka där på:
Hem/fritid, övervakning & larm, övervakningsset, kamera för utomhus pris 1495kr.

Den har jag kompletterat med en spänningsomvandlare till kameran för att slippa batterier där. Omvandlaren får sin ström från bakljuset så det inte blir långa kabeldragningar. Det var ju det man ville slippa. Monitorn är svartvit som jag tycker fungerar bra. En del tycker att det är den bästa lösningen för det ger mer kontrast än färg. Men vem har rätt?? Kameran är mörkerseende och har mikrofon så man kan lyssna på skvaller under kameran.
Ljud kan vara bra om man har en spejare ute som kan ge lite direktiv om man te.x. ska backa ut i en korsning där inte kameran kan hjälpa till. Eller runt ett hörn.
Min anläggning är kopplad på parkeringsljus så jag kan ha den på när jag vill. Tycker själv det är en bra lösning.
Har gjort ett eget fäste till kameran av en vinkelplåt för att minska originalfästet som inte är det vackraste. Kameran kan man då passa på att vända hur man vill ha visningen i monitorn spegelvänd eller rättvänd.

Mycket text blev det, hopps det gav lite info.


Mvh Håkan J
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Kopplingsschema Fiat Ducato

Värdefull och informativ information.
Hur gör man en kabelgenomföring från kamerasidan till insidan så att det blir absolut tätt?
Kontakten på kamerakabeln (miniDIN) är ca 20mm i diameter Så hålet blir stort!
Finns det någon speciell kabelgenomföring som blir tät?

Är alternativet för att få ett mindre hål att löda loss miniDIN-kontakten, göra ett hål som är lika med kabelns diameter och sedan löda på kontakten på insidan efter genomföringen?
Samma fråga här, finns det någon speciell kabelgenomföringsenhet som blir helt tät?

Skall kolla Hobbex, jag hade nog aldrig tänkt att söka en sådan enhet där.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsschema Fiat Ducato

Ingen kabelgenomföring blir tät om den inte komletteras med Butylmassa. OBS! OBS! INTE SILICON!!!!
Jag fyllde hålet från utsidan och gjorde mitt fästa så att det monteras över hålet. Såg då till att det blev överflöd på butylen så den pressas in under fästet och även tätar skruvhålen.

Självklart kan du klippa kabeln och löda ihop den och sedan värma lite krympslang över skarven. Se då till att du har en krympslang med klister som tätar ordenligt mot kabeln. Nu borde inte hålet bli mer än max 10mm. Om du klipper så gör det så skarven hamnar inne. Tror inte du kan löda löss befintlig kontakt. Den är nog fastgjuten.

Till mitt tidigare inlägg så måste jag komplettera med att den kamera jag har inte påverkas av att den sitter över bromsljuset som en del har problem med. Det skulle kunna bero på hur bromsljuset är utformat, men som sagt inga problem med min anläggning.
Vitsen med det är att jag får en bättre bredd på bilden och klarar då hela bilens bredd.
Däremot sitter den under den list jag har mellan takanslutning mot bakvägg för att hindra allt vatten som rinner ner ej ska komma direkt på kamerafästet.

Mvh Håkan J
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Kopplingsschema Fiat Ducato

OlleJ, tack för tipset!
LUIS R7C kostar 349€ dvs runt 3.190kr. Sedan tillkommer det säkert en del men förm borde kostnaden understiga 3.300kr.

Motsvarande på www.afmkonsult.se kostar 5.240kr, förm tillkommer exp.kostn och portförskottsavg. Kanske kostnaden landar på 5.350kr.

Ca 2.000kr skillnad.
Jag gick djupare in på sidan LUIS.de, det verkar som om man måste bo i Tyskland för att kunna beställa varor.
Är det någon som har erfarenhet av att handla på den siten?
Hur gör man som boende i Sverige?
 
Senast ändrad:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsschema Fiat Ducato

det finns liknande utrustning att köpa på den svenska marknaden till priser i ungefär samma nivå som i Sverige
sök på "trådlös backkamera" på google så får du upp många alternativ
bl a
http://www.autosec.se/index.php?cPath=26&osCsid=e028fa8276548e5683f743dbb2891872
www.sensonic.se
http://www.loke.nu/index.html
http://www.importservice.nu/Shop/Index.php

det finns en del sån här utrustning utannonserad på Blocket o andra annonssajter ibland, www.annonsguiden.se håller koll på utbudet på de flesta annonssajter på nätet
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsschema Fiat Ducato

En liten fundering.
Någon som sett någon eller själv har kameran monterad i stötfångarhöjd på bilen. Skulle underlätta med håltagningen och tätningen om det fungerar.
Kameran måste ha en bra vidvinkel eller så får man montera två.
Många monitorer har funktionen som skiftar mellan två kameror.
Det finns små kameror som inte är mer än någon cm i diameter.
Kanske blir för smutsigt.


Mvh Håkan J
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kopplingsschema Fiat Ducato

Jag har sett exempel på montage vid stötfångaren, just för att spara arbete med att dra kabeln inne i bilen och håltagningen.

Efter att ägaren konstaterat att kameran blir obrukbar efter regnväder eller våt vägbana monterade han kameran högst uppe på bilen.

Han kunde dessutom inte kolla bakomhängade last eller släpvagn och det var nästan omöjligt att bedömma avståndet till ev hinder.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Kopplingsschema Fiat Ducato

Roberth,

Jag har handlat på Luis o det är bara att betala i förskott via banköverföring så skickar de till Sverige.
 
Toppen