• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla inverter över EBL

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Jag har en en inverter på 1000 W. Min microvågsugn har en starteffekt på 900 W och driveffekt på 500 W.
Min EBL är placerad alldeles bredvid ugnen placering. Jag har ett ledigt utag på EBL för att driva en motordriven markis. Bör kräva en del effekt? Mina bodelsbatterier är ca 2 m från EBL och allt är kopplat med 16mm2 kablar från batterierna till EBL. Kan detta fungera och riskerar jag något i EBL? Tack på förhand för goda tips.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Går inte att koppla så. EBL har väldigt dåliga och klena kontakter. Du måste koppla direkt från batterierna via säkring och jag skulle definitivt välja dubbelt så grova kablar för att inte tappa för mycket på vägen. Hoppas du har närmare till bodelsbatterierna. Vi hade originalkoppling från solcellerna via EBL och kontakterna var vi tvungna att byta när laddningen från solcellerna med regulator (OBS. Bara 110 w solcell) hade laddat mot 2 tomma bodelsbatterier och en tuff förbrukare vi hade glömt på i Italien i fullt solsken vid lunchtid. Även kablarna var brända närmast EBL-kontakterna. Det rök om EBL som var placerad i låda på passagerarsidan så vi märkte det rätt snart ändå.
 
F

F.d. 55728

Guest
Kan absolut INTE koppla en inverter på 1kW direkt på EBL.
Vid dessa effekter så krävs grova kablar och koppla direkt på batteriet.
En inverter på 1kW drar väldigt mycket ström, närmare 100A vilket kräver rätt grejer
 
Toppen