• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla ihop batterier

F

F.d. 50333

Guest
Hej! Är i full gång att uppdatera min sprinter efter nästa säsong. Det jag hade tänkt göra nu är att koppla ihop bodelsbatteriet så att det laddas upp under körning. Hur ska jag gå tillväga för att lösa detta smidigast?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det är inte mycket information du lämnar, varken om din Sprinter (Euro ?) eller dina batterier i övrigt, därför blir svaret därefter Carlforslov...

En princip är att en DC/DC ”inverter” tar ut ström från startbatteriet (under färd) och puttar in strömmen i din(a) bodelsbatteri(er). Ett annat sätt är att göra det direkt från bilens generator, osv... Du bör någ läsa mer om detta i detalj och jämföra med dina förutsättningar. Så gjorde jag förra året och nu laddas mina två LFP batterier undrer färd (via D+), från bilens AGM startbatteri, i en Euro6 Sprinter 2014 års modell.

Lycka till.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50333

Guest
Hej igen! Ska försöka ge lite mer information. Min sprinter är en årsmodell 14, tysksåld. Vet inte vilken euro det är men det har ni säkert bättre koll på. Batteriet är ett exide es1200 110ah. Hoppas att detta underlättar för er annars får ni bara skriva igen. Mvh Carl
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Visa bilaga 158883
Har en Sprinter -96
Ctec D250S är suverän till vanliga batterier
Kan också kopplas så att bilens batteri laddas av bodelsladdaren

Hejsan,
kan du beskriva inkopplingen av D250S för att få bilens batteri att laddas via bodelsladdaren? Den D250S jag monterat verkar vara "enkelriktad" och släpper inte igenom ström i riktning från bodelsbatteri till bilbatteri.

Tack
//Mats
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Dual laddar inte bilbatteri via tex med solpanel .. du måste ha Ctek smartpass att kunna ladda bilbatteri med solpanel.Men det går att ladda via dual med 230v laddare om du kopplar den på bilbatteriens sidan
 

Bilagor

  • 85388D39-E5A4-48DB-9E1A-6903A312FAD4.png
    85388D39-E5A4-48DB-9E1A-6903A312FAD4.png
    955,5 KB · Visningar: 69
  • 1675ADD4-C3C7-4376-BD04-34E99EA5DDC2.png
    1675ADD4-C3C7-4376-BD04-34E99EA5DDC2.png
    1,1 MB · Visningar: 66

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hejsan,
kan du beskriva inkopplingen av D250S för att få bilens batteri att laddas via bodelsladdaren? Den D250S jag monterat verkar vara "enkelriktad" och släpper inte igenom ström i riktning från bodelsbatteri till bilbatteri.

Tack
//Mats
Bifogar svar från Sjöberg
Med solceller som laddar bodelsbatterier via en Dual så ska det enligt ctek finnas en funktion för underhållsladdning för startbatteriet som aktiveras när bodelsbatteriet är fullt.
Om den funktionen även fungerar vid laddning med en inkopplad 220-laddare låter jag vara osagt.
Däremot finns ju det andra alternativet Affe, det jag visade dig för drygt nåt halvår sedan som du avfärdade för att du inte ville ha underhållsladdning av startbatteriet.

Men genom att koppla 220-laddaren på "andra sidan" av dualen, på startbatterisidan, så får man laddning av startbatteriet via 220-laddaren och bodelsbatterierna laddas av dualen, som får sin ström av startbatteriet, som får sin ström av 220-laddaren.

Nackdelen med den metoden är att några inom HBK säger att det inte fungerar, men dom behöver man inte lyssna på för de förstår inte vad de pratar om. ;)

Den enda nackdelen jag ser att göra på det sättet ja gjorde är att man tex inte kan använda recondfunktionen korrekt om man vill reconda sina bodelsbatterier, men det går rätt fort att flytta en sladd för att göra de
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Från ett skiljerelä kopplas batteriernas pluspoler ihop av relät och hopkopplingen sköts av en kabel som går till D uttaget på generatorn el kan tom styras av tändningslåset. Detta. bygger på att båda batterierna laddas så fort motorn är igång med den ström som generatorn då ger.
På D250S Dual kopplar också ihop batterierna men med automatik när motorn startas men till skillnad från ett skiljerelä så höjer det också laddströmmen till bodelsbatterierna mer än vad generatorn ger och dessutom innehåller den också en MPPT laddare från solcellerna som då också laddar bodelsbatterierna och startbatteriet. Allt med automatik.
Rätta mig om det är fel beskrivet
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Så här står det i manualen :
D250S DUAL har två ingångar. Förbrukningsbatteriet laddas från generatorn, solpanelen eller båda i kombination. Solpanelen anpassar sig efter startbatterispänningen.
!!!!
Startbatteriet laddas och underhållsladdas direkt av solpanelen när förbrukningsbatteriet är fulladdat.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Affezell ! Startbatteriet laddas och underhållsladdas direkt av solpanelen när förbrukningsbatteriet är fulladdat.[/QUOTE]

Kanske den nya modellen av Dual underhålls laddar bo batteri men när... jag hade bara Dual då upptäckte jag att bo batteri inte fick underhålls laddning trots att det stå på manualen ..jag ringde till Ctek Sverige i Vikmanshyttan och svaret blev att tyvärr står det fel i manualen du måste ha Smartpass att kunna få underhålls laddning till bilbatteri.
 

Bilagor

  • FB8BC73B-9491-452B-AFAC-4B1E357AA9F5.png
    FB8BC73B-9491-452B-AFAC-4B1E357AA9F5.png
    955,5 KB · Visningar: 14
  • 5610F7EB-69DA-4E29-9A73-CE77BFBECE86.png
    5610F7EB-69DA-4E29-9A73-CE77BFBECE86.png
    1,1 MB · Visningar: 12
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Varför inte läsa manualerna som jag bifogat i inlägg 10? Jag tror det skulle underlätta.

Det. Ar ju så jag tolkade det också?
D250S DUAL
D250S DUAL har två ingångar. Förbrukningsbatteriet laddas från generatorn, solpanelen eller båda i kombination. Solpanelen anpassar sig efter startbatterispänningen. Startbatteriet laddas och underhållsladdas direkt av solpanelen när förbrukningsbatteriet är fulladdat.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg leser det og som Affe, øverst til høyre på første side i manualen for D250S Dual. Det er og tydelig at det er solpanelet som rutes til startbatteriet når bobatteriet er fullt. Det ser ut fra ordlyden ut som det kun er vedlikeholds ladning - normalt 13,7V som blir levert til startbatteriet.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Från ett skiljerelä kopplas batteriernas pluspoler ihop av relät och hopkopplingen sköts av en kabel som går till W uttaget på generatorn el kan tom styras av tändningslåset. Detta. bygger på att båda batterierna laddas så fort motorn är igång med den ström som generatorn då ger.
På D250S Dual kopplar också ihop batterierna men med automatik när motorn startas men till skillnad från ett skiljerelä så höjer det också laddströmmen till bodelsbatterierna mer än vad generatorn ger och dessutom innehåller den också en MPPT laddare från solcellerna som då också laddar bodelsbatterierna och startbatteriet. Allt med automatik.
Rätta mig om det är fel beskrivet

Om jag inte missminner mig är W-uttaget på generatorn till för varvräknare. Det skickar ut en växelström som det tar innan magnetiseringsdioderna.
 
Toppen