Konvertera Apple TV för 12V

Tråd startad i 'Internet o Dator' av Tommy Nyman, 2 Juli 2015.

1. markusla

markusla HBK Medlem

Kommun:
    Gävle
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27563
    Jag tänkte att 5V gör det enkelt att koppla in den på befintliga USB-uttag i husbilen samt för mig har USB blivit lite av en standard, enkelt att koppla in i en powerpack om det skulle behövas eller via en 220V->USB eller 12V->USB.
    Tänker jag galet? Det är inte för sent för mig att ändra till 12V.

J.Bergsten gillar detta.
  2. Ulla-Britt o Sune

Ulla-Britt o Sune HBK Medlem

Kommun:
    Ljusdal
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    15092
    Många tv apparater har USB uttag

markusla gillar detta.
  3. kenjon

kenjon HBK Medlem

Kommun:
    Karlskoga
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    9408
    Nej, du har (delvis) rätt :)
    Att jag valde 12 V var för att jag har den permanent i husbilen (tar in den på vintern och kör via 230-12V adapter), och har inget behov av 5Vmatning. Behöver då heller ingen USBadapter för att ansluta den till bilen.

4. DavidS

DavidS HBK Medlem

Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21307
    Usb är för min del mycket smidigare då jag anpassat mig till att så mycket som möjligt ska gå gå på usb=ett antal usbuttag i bilen.

5. Marianne & Ranko

Marianne & Ranko HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537
    Vi valde också USB konvertering (från Youtube) men med Kjell & Co komponenter. Det är mycket tråkigt att behöva vänta så länge på Kina prylar som i slutändan kostar mer än hemma (Post Nord tar ut 75:- för förtullning men det värsta är tull-tiden).

Hade vi inte klarat av att själva konvertera till fast USB (5V) installation, då hade jag valt en liten (max 150W) 12V —> 230V spänningsomformare och anslutit AppleTV till den.

6. markusla

markusla HBK Medlem

Kommun:
    Gävle
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27563
    Åhh vilka Kjell&Co prylar körde ni med?

7. Marianne & Ranko

Marianne & Ranko HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537
    markusla, kolla detta och titta även i tidigare inlägg gällande ”Konvertering av Apple TV”, det finns massor. Är du lite händig så är det inte alls svårt och inte dyrt heller, läs allt som finns att läsa innan du börjar...

Vår Apple TV sitter fast i husbilen och är uppkopplad så fort vi sätter på TV. Stängs TV’n och el till antennflrstärkare, då stängs även USB laddaren och ingenting är ”glömt” som kan tjuv-förbruka ström.

8. Tommy Nyman

Tommy Nyman HBK Medlem

Kommun:
    Norrköping
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    11339
    Tänk på min lilla brasklapp!
    Den första jag byggde om krävde en annan spänning än nästa generation..., den gen 4 jag byggde om senast ville ha 12V. Kjell & co prylar funkar även då eftersom jag inte vill mäta med den spänning vi har när bilen laddar.
    Genom att välja den gen 4 kan ni ha mer appar, ex Cmore så är nästa alla standardkanaler med i live sändning.

9. goranjoh

goranjoh HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    27149
    Hej, vad köpte du för inverter ?, jag är på jakt efter en liten inverter som kan driva min appleTV och som är utan störande fläkt.

10. Tunderbeer

Tunderbeer HBK Intresserad

Kommun:
    Årjäng
    Hej Tommy tack för din beskrivning!
    Undrar om Apple TV till 5v. Kollade på Kjell.co men fan inte någon med detta nummer det närmaste ja hittade såg ut som den du hade på bild men var 3-40v till 1,25-35v och max 2;5A funkar den?

11. Tommy Nyman

Tommy Nyman HBK Medlem

Kommun:
    Norrköping
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    11339
    Svarar snabbt utan att kolla, Kjell kan säkert svara till 100%...
    3-40 bör vara möjlig ingångspänning, 1,25-35 bör vara möjlig utgångspänning, 2,5 A ska räcka, Kolla bara noga vad din modell ska matas med för spänning.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.