• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kontrollvägning

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Vi har en Burstner Nexxo 660 med tonvikt 3500 kg. När vi åkte ner mot Tyskland för två veckor sedan vägde vi utanför Helsingborg och vikten var då 3320 kg med full last( cyklar, markis, cykelställ, bord, stolar, fyllda tankar, fyllda garderober och kylskåp). För vår del känns det rätt att ha den totalvikten och med de fördelarna det innebär, barnen kan låna bilen, smidigare nere på kontinenten, inga extra avgifter i Österrike o Slovenien mm. Senast i går på väg hem från Mosel körde vi en vacker väg som var begränsad till 3,5 ton.
Till Peter K kan jag bara hålla med, det finns inga problem med vikten för oss.


Skönt att ligga på rätt sida, men vad händer om man skulle vara 4 i bilen?
Nu är ni ju två så då är det inget problem. Men det gäller att se upp när t.ex. barnen lånar bilen om de hakar på lite fler cyklar o har några barn med sig.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: kontrollvägning

Visst är det toppen att ha en husbil med totalvikt på 3,5 ton när man reser på kontinenten! På med en vignette på framrutan så slipper man problem med goboxar och andra pålagor i både Österrike och Slovenien.

En varning dock för vågarna på E6 vid Helsingborg, i mitt fall visade de 160 kg skillnad på östra och västra sidan vägen.
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: kontrollvägning

:)
Visst är det toppen att ha en husbil med totalvikt på 3,5 ton när man reser på kontinenten! På med en vignette på framrutan så slipper man problem med goboxar och andra pålagor i både Österrike och Slovenien.

En varning dock för vågarna på E6 vid Helsingborg, i mitt fall visade de 160 kg skillnad på östra och västra sidan vägen.

:)Våran brukar också väga mer när vi åker norrut.....:cool:
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: kontrollvägning

Visst är det toppen att ha en husbil med totalvikt på 3,5 ton när man reser på kontinenten! På med en vignette på framrutan så slipper man problem med goboxar och andra pålagor i både Österrike och Slovenien.

En varning dock för vågarna på E6 vid Helsingborg, i mitt fall visade de 160 kg skillnad på östra och västra sidan vägen.

Skönt med tung bil, då behöver man inte bry sig om 160 kg hit eller dit....
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: kontrollvägning

Visst är det toppen att ha en husbil med totalvikt på 3,5 ton när man reser på kontinenten! På med en vignette på framrutan så slipper man problem med goboxar och andra pålagor i både Österrike och Slovenien.

En varning dock för vågarna på E6 vid Helsingborg, i mitt fall visade de 160 kg skillnad på östra och västra sidan vägen.

Detta med noggrannheten på vågarna har det skrivits om förut. Vägverket tar inget ansvar för detta. Kalibrering sker då dom själva skall använda vågarna-

Bennie
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: kontrollvägning

Kan man inte ha en egen våg (som alkomätare) med sig för att kunna konrollväga varje däck för sig om man ligger på "gränsen" till olaglig? Säkert en billigare investering än böter/körförbud om man riskerar övervikt.
Själv säger jag bara ALDRIG I LIVET att vi uppgraderar oss till över 3,5 ton. Vänligen fråga inte varför (det finns så många trådar om detta), jag vill inte diskutera mer om det varken i denna eller någon annan tråd!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: kontrollvägning

Kan man inte ha en egen våg (som alkomätare) med sig för att kunna konrollväga varje däck för sig om man ligger på "gränsen" till olaglig? Säkert en billigare investering än böter/körförbud om man riskerar övervikt.
Själv säger jag bara ALDRIG I LIVET att vi uppgraderar oss till över 3,5 ton. Vänligen fråga inte varför (det finns så många trådar om detta), jag vill inte diskutera mer om det varken i denna eller någon annan tråd!

Jag skulle "ALDRIG I LIVET " nedgradera oss till en 3,5 tons bil.

Fråga gärna varför.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Skönt att ligga på rätt sida, men vad händer om man skulle vara 4 i bilen?
Nu är ni ju två så då är det inget problem. Men det gäller att se upp när t.ex. barnen lånar bilen om de hakar på lite fler cyklar o har några barn med sig.

Vi har åkt 4 i bilen på en liten Europaresa och även då hade vi bra marginal, så det oroar mig inte. När vi köpte den här bilen så bestämde vi att det skulle vara en bil som passar oss två och inte några eventuella extra passagerare, naturligtvis är barnbarnen med ibland men som sagt det finns marginal för det. Cykelstället är gjort för två cyklar så det är heller inget problem och egentligen inte om barnen skulle fastna för överlast heller, det är ju deras ansvar.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Visst är det toppen att ha en husbil med totalvikt på 3,5 ton när man reser på kontinenten! På med en vignette på framrutan så slipper man problem med goboxar och andra pålagor i både Österrike och Slovenien.

En varning dock för vågarna på E6 vid Helsingborg, i mitt fall visade de 160 kg skillnad på östra och västra sidan vägen.

Har också märkt att det skiljer en del mellan de två vågplatserna. När polisen använder dem gör de ju en egenkontroll av vågen och sedan skall ju vågen kalibreras( gissar två gr per år) av ett ackrediterat mätföretag. I kalibreringsbeviset står hur stor mätonoggrannheten är, normalt mellan 20-60 kg för en fordonsvåg och den skall räknas bort från det uppmätta värdet.

Senast jag vägde, för två veckor sedan, så hade polisen vägning av lastbilar men jag fick "köra emellan" och då hoppas jag att den västra vågen var kontrollerad, jag hade ju marginal på 180 kg.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: kontrollvägning

Det var där jag vägde min bil och hos bilprovningen .Dom är kanske lika kassa båda två.
Jag ska köra in på Sockerbruket och Stena Metal ,jag är säker på att deras visar rätt.
Det minsta man kan begära är att vågen visar rätt .
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: kontrollvägning

Jag skulle "ALDRIG I LIVET " nedgradera oss till en 3,5 tons bil.

Fråga gärna varför.

Jag skulla aldrig vikta upp min med alla nackdelar som det innebär på resa utomlands. Det räcker att ha bekymmer med vignetter för de antal dagar som behövs och slippa bekymmer med goboxar som skall lämnas tillbaka och slippa tänka på lägre hastighet än man är van vid. Det gäller att tänka på vikten när bilen införskaffas och helst väga den före köp.

Norrmännen har dock klassat all bobilar i samma klass från 4 april vad gäller vägar och broar, är osäker på färjeavgifterna. Tidigare kostade färjor och broar 2-4 gånger så mycker för bobil över 3,5 ton vilket kunde innebära en skillnad på åtskilliga hundralappar.

Kanske kan någon från vårt grannland tala om vilka avgifter som gäller på färjor med lätt och tung bobil?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Idag använder man inte GoBox. Det är förlegat för den som vill ha det enkelt. Inte ens vignett kan konkurera med EasyGo+ som är gratis att ha.
Bara att köra på och debiteringen sker automatiskt på det anslutna kortet. Inga onödiga stopp. Har man vignett och skall passera tunnelavgifter så är det bara att vackert sätta sig i kön. Då åker man förbi i GO-filen med automatisk betalning om man har EasyGo+.
Dyrare ja, men det är en helt annan sak.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Ja nu är det grinigt har ni ätit muckelsoppa igen?
Jag har en 4250 kg bil sommar lastad väge vi 4150 kg då var frun med i bilen.
Full tank diesel 50liter vatten elverk 2 tuber gasol.
Ja 100 kg kvar
2179:wideeyed:
Att hb med totalvikt på 3500kg kör med överlast är inget nytt en del är för tunga när du köper den.
Så lita inte på försäljaren väg bilen innan du bestämmer dig.:music-icon:
 
Senast ändrad:
Toppen