• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontrollbesiktningsbestämmelser för fordon över 3500 kg (PB2)

Traded

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Hej,
Är det tillåtet att ”dra över” tidsgränsen för inställelse för kontrollbesiktning vid lång utlandsresa med husbil?
Befinner mig sedan några månader tillbaka i Portugal.
Har hittat en bra ställplats i Albufeira varför jag också ställt av bilen.
Bilen har slutsiffra 8, den skall således om jag förstått saken rätt besiktigas senast 30 september, 2014.
Jag vill dock köra hem min husbil till Sverige först ca 2015 05 01.
Att köra bilen fram och tillbaka mellan Portugal och Svedala bara för att kontrollbesiktiga den (till en transportkostnad av 20-30 tusen) har jag ingen lust med (jag köper hellre glass för pengarna).
Dessutom vill jag (efter på-ställning av bilen) göra små turer till Spanien för att åter komma tillbaka till Albufeira där jag åter ställer av Husbilen för att därefter alltså ca 2015 05 01 i påställt skick anlända till Sverige.
Om jag kör husbilen (påställd och skattad) i Sverige så inträder ju automatiskt körförbud om jag inte låter kontrollbesiktiga bilen.
Däremot, om jag kör bilen utanför Sveriges gränser så finns inte den regeln, har jag hört. Någon här som vet vad som gäller här?
Kan jag genom avställningen senarelägga kontrollbesiktningen på framtiden?
Vad säger försäkringsbolaget om det här? (jag har Folksam).
Är det tillåtet och med det möjligt att ”dra över” tidsgränsen för inställelse för kontrollbesiktning vid lång utlandsresa med husbil?
Någon som vet något om detta?

www.transportstyrelse,se står det
CITAT
Tunga fordon
Tunga fordon som personbilar, lastbilar, bussar och tillhörande släpvagnar, med en totalvikt över 3 500 kg, ska kontrollbesiktas första gången inom 12 månader efter att fordonet för första gången ställdes på. Därefter kontrollbesiktas fordonet senast 12 månader efter den månad då senast föregående fullständiga kontrollbesiktning ägde rum.
Exempel: Om du besiktar den 7 april innevarande år ska nästa kontrollbesiktning ske senast den 30 april året efter.
SLUT CITAT

Räknas min hus bil som är PB2 klassad och med en vikt över 3500 kg som tungt fordon?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kontrollbesiktningsbestämmelser för fordon över 3500 kg (PB2)

Ja alle fordon over 3500 kg har årlig besiktning, så 12 mnd etter siste besiktning er det tid for neste. Sluttsiffer benyttes ikke for tidsplassering i Sverige.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollbesiktningsbestämmelser för fordon över 3500 kg (PB2)

Jo, jag har förstått det som du säger att ”alla fordon över 3500 kg har årlig besiktning och att efter 12 månader så är det tid för nästa”

Transportstyrelsen uppger ju dock att man kan senarelägga kontrollbesiktningen genom att avställa fordonet (se mitt citat).
Detta dock under förutsättning att fordonet är ”Tungt”.
Min fråga är därför: Räknas min PB2-klassade husbil med en tjänstevikt över 3500 kg som tungt fordon i just det här avseendet?
Om den gör det då är ju denna metod ett sätt att senarelägga kontrollbesiktningen.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollbesiktningsbestämmelser för fordon över 3500 kg (PB2)

Knut!
Ber dig om ursäkt!
Jag fel-läste citatet från Transportstyrelsen.
Jag önske-läste nog en smula ...
Har dock hittat annan info på Transportstyrelsen.
De uppger att man kan mot en avgift om 2600 kr kan ansöka om dispens om fordonet vistas utomlands.:
Besikta i Sverige eller utomlands? - Transportstyrelsen
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollbesiktningsbestämmelser för fordon över 3500 kg (PB2)

Det finns ju en regel att om bilen inte har körförbud när den ställs av måste den om körförbud inträtt under avställningstiden besiktigas tre vecor efter den blivit påställd. Detta är tillämpbart för min sportbil
/Thomas
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollbesiktningsbestämmelser för fordon över 3500 kg (PB2)

Edit: Läste Dethleffskvaltiets tråd som hänvisades till ovan och där finns allt beskrivet!
 
Senast ändrad:

Gotberg

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Köping
HBK-Nr
9212
Medlemskap
2022
Sv: Kontrollbesiktningsbestämmelser för fordon över 3500 kg (PB2)

Hej!

Tror du inte det är bäst att ställa frågan till transportstyrelsen, det är ju den myndigheten som beslutar om reglerna.
Det går ju att maila eller ringa dit.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollbesiktningsbestämmelser för fordon över 3500 kg (PB2)

Gotberg, du skriver:

Tror du inte det är bäst att ställa frågan till transportstyrelsen, det är ju den myndigheten som beslutar om reglerna.
Det går ju att maila eller ringa dit.

Svar:
Min tro på våra myndigheter är för låg för att jag vill börja i den änden.
Jag räknar med att jag här på Husbilsklubben kan komma att få kunskap om en hållbar väg att gå. Det är först då jag funnit den som jag är villig att ta kontakt med Transportstyrelsen samt mitt försäkringsbolag Folksam och med mina då nyinskaffade kunskaper kunna ställa Transportstyrelsen samt Folksam mot väggen, om de trilskas med att som de ofta gör, sitta och gissa.

Transportstyrelsen uppger på telefon till mig att det ”är ingen fara” med att åka obesiktigat i utlandet därför att den utländska polisen har inte tillgång till våra svenska register som säger att bilen inte är besiktigad, så det är bara att köra på (!).

Så utifrån Transportstyrelsens "rekomendation" så är det vad Folksam säger som blir avgörande.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollbesiktningsbestämmelser för fordon över 3500 kg (PB2)

Detta svar fick jag ifrån transportstyrelsen. Men jag vet inte hur det fungerar med reseförsäkring och annat när man är borta i mer än sex månader. Det bör du kolla upp.

trafikregistret@transportstyrelsen.se
2011-01-24

till mig
Hej Eva!

Om fordonet inte inställts till kontrollbesiktning i Sverige inom ordinarie
besiktningsmånad inträder körförbud. Eftersom fordonet har körförbud i Sverige bör Du
innan hemkomsten beställa tid på någon besiktningsstation dit Du får åka närmaste
vägen trots körförbudet.

Vilka besiktningsregler som gäller i övriga EU kan vi inte svara på. Kontakta
resp. ambassad/konsulat för information.

Risken är att om Du blir stoppad av främmande länders myndigheter, och det
uppdagas att fordonet har körförbud i hemlandet, kan fordonet bli föremål för granskning
innan det hela är utrett.

Med vänlig hälsning

Victor Ayoub
Trafikregistret

Transportstyrelsen
701 81 Örebro
Start - Transportstyrelsen
Telefon: 0771-503 503
Fax: 019-26 26 12
 
Senast ändrad:

Traded

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollbesiktningsbestämmelser för fordon över 3500 kg (PB2)

Glada och klara besked!

Idag fick jag svar från Folksam, de skriver:

CITAT
Hej
Tack för ditt mail.

Allt husbilen är obesiktigad påverkar inte bedömningen av skadan.

Det finns två typer av körförbud kvalificerad o kvalificerad.
kvalificerad = Uttdömd av bilprovningen.
Okvalificerad = Ej besiktigad, kan bero på att man som du är utomlands.
Har husbilen ett okvalificerat körförbud så gäller försäkringen som vanlig
så länge som man är utomlands.

Hoppas att det var svar på din fråga.
SLUT CITAT
 

Lasse o Laila

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Jörlanda
HBK-Nr
7687
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollbesiktningsbestämmelser för fordon över 3500 kg (PB2)

Möjligheten att besiktiga sitt fordon finns i Spanien, itv.com.es, eftersom vi tillhör EU. Åk till närmaste ITV, väntetiden är Max 1-2 Tim. kostnaden är jämförbar med Sverige, ca 40 euro.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollbesiktningsbestämmelser för fordon över 3500 kg (PB2)

Larhog!
Så bra,
Jag antar att ITV även tar emot husbilar som väger mer än 3500 kg.
Var inne på deras hemsida men fann ingen info om detta.
Vet du att de tar emot husbilar över 3 500 kg?
 
Toppen