1. Välkomna till ett nytt fräscht Husbilsklubben.se!

På fliken Hem har du tillgång till informationsfilmer och hjälp.

Stäng meddelande

Kontroll över den egne tråden !?!

Tråd startad i 'Under Markisen' av Amstel, 12 Januari 2018 kl 23:22.

1. Amstel

Amstel HBK Medlem

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3309
    Med anledning av mitt tidigare inlägg om redigering i egna trådar, kom jag att tänka på en annan problematik: Medlemmar som medvetet eller omedveten förstör i andras trådar.

Överhuvudtaget borde varje trådstartare med automatik få en moderator-funktion och hålla tråden ren från inlägg som inte tillfogar tråden något positivt eller städar ur ordval som kan uppfattas kränkande. Idag har han endast möjligheten att stänga tråden.

Att hålla sin självstartade tråd "ren" från oönskade kommentarer ligger i trådskaparens egen intresse och borde t.o.m. vara hans ansvar.

Därför tycker jag att trådskaparen skall få ökat behörighet att moderera och i efterhand redigera den tråd han själv har skapat. Sjävklart skall föreningens moderatorer ha samma oinskränkta möjlighet som tidigare att moderera, ta bort inlägg, ta bort hela trådar eller stänga av medlem.

Kan nämnas inom parentes (att jag i utländska husbilsforum har full kontroll, i egna trådar över ord & bild, att redigera eller ta bort, långt bakåt i tiden. Skulle jag missbruka detta åker jag ut, utan att få komma tillbaka; avstängd för all framtid!)

Jag syftar endast till att ge trådstartaren ökade befogenheter och kontroll över sin egen tråd.

Fundera på det och diskutera gärna här!
    VH Julian

Jan K, Bosse, AnnMari & Affe och 2 andra gillar detta.
  2. UssisLeif

UssisLeif HBK Medlem

Kommun:
    Mora
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    22796
    Diaktatorisk censur?

Peter75, GöranH och Matrix Platinum gillar detta.
  3. Amstel

Amstel HBK Medlem

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3309
    Du exemplifierar övertydlig vad jag menar! Du vill göra en fascistoid tolkning av mitt förslag! Självklart hade jag raderat det! Om du har åsikter i frågan borde du klargöra det med övervägda ord! Istället slänger du ur dig en menlös klyscha!
    Julian

Bosse, Wizard och lenmar gillar detta.
  4. J Peter

J Peter HBK Medlem

Kommun:
    Hässleholm
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    19600
    Personligen är jag inte någon flitig användare av andra Forum eller sociala medier, varför jag inte kan ha någon uppfattning om huruvida det fungerar bättre eller sämre om skaparen äger rätten att i varierande grad justera i inläggen.

För mig tror jag inte att den möjligheten skulle kännas något vidare. Det är väl en bättre väg att gå att alla vinnlägger sig om att uppträda hövligt samt med den mogenhet och stil som det kan krävas av en vuxen människa. De få gånger det sker övertramp "fixas" det ju till av Webbarna (är det så det heter?) och avsändaren gör väl i allmänhet ett praktfullt självmål? Jag försöker uttrycka mig på så sätt att jag kan stå för det i alla lägen och skulle inte uppskatta varjehanda justeringar i de få inlägg jag gör.

Möjligheterna att stänga ner, anmäla eller gå i svaromål tycker jag för min del är tillräckliga.

// J Peter

BoEr, CapYank, Montreal och 3 andra gillar detta.
  5. Knut

Knut HBK Webb

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Det ligger et stort redaksjonelt problem i all moderering. Når en fjerner ett innlegg som det er kommet motsvar på blir frågan hva gjør en med motsvar? Tråder som blir filtrert kan fort bli uten mening.

Vi har endel av de ønskede kontroller tilgjengelig i blogg modulen. Her kan en sette at alle kommentarer vil en kontrollere før de blir synelige for andre.

Lundsholm, Los Suecos, Göte J och 2 andra gillar detta.
  6. J Peter

J Peter HBK Medlem

Kommun:
    Hässleholm
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    19600
    För undvikande av missförstånd: när det gäller bloggen tycker också jag att det är helt OK.

// J Peter

BoEr gillar detta.
  7. jojje

jojje HBK Medlem

Kommun:
    ÖstraGöinge
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3802
    "Diaktatorisk censur? "

Han tror han är på Flashback !

Jojje

8. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    25289
    Jag är övertygad om att det är en bättre idé att totalt ignorera eventuella "trådförstörare" än att börja radera inlägg. Det vill säga att fortsätta trådens diskussion som om det "förstörande" inlägget aldrig hade funnits.

Trådförstörarens mål är ju normalt att provocera. Om man inte blir provocerad så faller ju allt till marken och inget händer. Om man däremot går i svaromål på provokationen så har ju trådförstöraren nått sitt mål och tycker att "det blev ju lyckat!".

Hans

9. Frankia

Frankia HBK Styrelse

Kommun:
    Karlstad
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    549
    Vem bedömer vad som ska bort.
    Bedömer man efter forumregler eller efter eget tyckande.
    Gör alla samma bedömningar.
    Gör man samma bedömning även en fredag kl. 23.00

Nej, jag tror inte på detta. Alla klarar inte av att vara objektiva och moderera efter forumregler. Bättre med någon utsedd som modererar .
    Tycker trådskaparen att något är fel så anmäler man det som idag.

Det är min åsikt

Åsa o Hasse, Montreal, Peter75 och 14 andra gillar detta.
  10. Roger67

Roger67 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3956
    Jag skulle absolut inte vilja delta i en diskussion där trådstartaren själv tillåts att möblera runt i tråden bland andras åsikter, erfarenheter och fakta helt efter eget tycke och smak.

Plötsligt kan man ju själv framstå som en total idiot i tråden bara för att trådstartaren plockat bort en annan medlems inlägg eller ändrat i sina egna. :wideeyed:

Åsa o Hasse, Montreal, Peter75 och 7 andra gillar detta.
  11. Marianne & Ranko

Marianne & Ranko HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537
    Någon har sagt att så här kan man också se det...
    Unknown.jpeg

Jan K, Åsa o Hasse, svnisse och 6 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.