• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontantkort till mobilt bredband i Norge?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Eftersom många norrmän är medlemmar i klubben ställer jag en fråga:
Finns det kontantkort till mobilt bredband passande i en platta till ett rimligt pris?

I Sverige finns ju tex Hallons kontantkort till ett pris av 149:- för 20 GB/månad.

image.jpg
Hittade endast abonnemang.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Kontantkort till mobilt bredband i Norge?

Net1 använder router, så inga problem mer än att det går sakta
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort till mobilt bredband i Norge?

Jag tolkar avsaknaden av svar som att det inte finns mobilt bredband som kontant simkort i Norge?

Eftersom Fog inte längre gäller i Norge får man väl försöka att hitta gratis WiFi, om de överhuvud taget finns i Norge?

Inte ens hotellen verkar ha gratis WiFi men grillbarer som McDonalds och Burger King verkar ha anammat idén.

image.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Kontantkort till mobilt bredband i Norge?

Tyvärr mycket dåligt i Norge. Var inne i mobilaffär i Voss senaste vecka. De säger att det inte alls finns något annat än Telenors kontantkort, som jag har.

Köpte detta för 3-4 år sedan och har aldrig blivit klokt på hur de debiterar. Vi har laddat med 2 eller 3x200 kr under denna tid och surfat mycket. Ibland har vi fått meddelande om att 90 % av månadens surfmängd är förbrukad, vilket ju är ganska ologiskt på ett kontantkort.

Bad affären i Voss kolla upp vad jag egentligen hade för kort. Enligt säljaren har Telenor gjort om och försämrat kontantkorten. Han sade att jag hade ett sådant som finns just nu. Detta har 10 kr/mb men max 10 kr per dag - ganska märkligt och egentligen billigt. Och under en övergångstid har man 200 MB fritt per månad? Vi har ju dock under hela surftiden haft någon form av fri post enligt ovan. Han kunde dock inte säga om mitt hade detta och hur lång övergångstiden var.

Men enligt honom var hastigheten mycket låg för dessa 10kr/MB eller dag. Han kunde dock inte säga vilken hastighet man fick.

Och mycket riktigt fick vi meddelanden så småningom om att månadens surf förbrukad men det gick fortfarande att surfa. Inte streama film men vanlig surf funkar bra om än något långsamt.

Hade saldo på kortet 2012 i december 390 kr och nu i mars 2013 290 kr.

Så summa sumarum förvirring total och vi surfar på billigt men lite långsamt. Tyvärr kan man tydligen inte få någon speed någonstans. Skall försöka surfa runt på one call och andra nu när jag är hemma igen men ingen rolig situation egentligen.

Anders
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort till mobilt bredband i Norge?

Oslo WiFi-hotspots (gröna gratis).

image.jpg
WiFi-finder
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Kontantkort till mobilt bredband i Norge?

Norges fjällvärlds parkeringar ofta med dålig wi-fi täckning kan man definitivt konstatera.

Anders
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Kontantkort till mobilt bredband i Norge?

Chess verkar ha kontantkort som kan inhandlas på diverse bensinstationer och mataffärer.
Jag hade tänkt prova ett sådant om jag kommer till Norge någon gång.
Det är bara 3G, för att få 4G måste man teckna abonnemang.

Här är ett kontantkort där data påstås kosta max 10kr/dag om man tankar för 200kr minst en gång varje månad. Fast jag kan ha missförstått, det är lite luddigt skrivet... Har inte heller lyckats lista ut vilken hemlig förbrukningsgräns som ändå gäller, förmodligen är det ju inte helt obegränsat:
https://www.chess.no/abonnement/kjoep-kontantkort/chess-superkontant

Dessa är vanliga ladd-paket. Förskräckligt dyrt, men för att vara i Norge är det ändå överkomligt:
https://www.chess.no/abonnement/ladepakker
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort till mobilt bredband i Norge?

Chess verkar ha kontantkort som kan inhandlas på diverse bensinstationer och mataffärer.
Jag hade tänkt prova ett sådant om jag kommer till Norge någon gång.
Det är bara 3G, för att få 4G måste man teckna abonnemang.

En aning dyrt för min plånbok:
Data 12 kr per MB, vilket blir 12000 NOK per GB!

Svenska Hallon tar tar 7,50 per GB, en viss skillnad!
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Kontantkort till mobilt bredband i Norge?

En aning dyrt för min plånbok:
Data 12 kr per MB, vilket blir 12000 NOK per GB!

Vad har jag missat?
Var det ändå något annat som gällde än max 10kr/dag i 30 dagar vid laddning med minst 200kr, alternativt 399kr för 5GB vid köp av största "LadePakke"?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort till mobilt bredband i Norge?

Vad har jag missat?
Var det ändå något annat som gällde än max 10kr/dag i 30 dagar vid laddning med minst 200kr, alternativt 399kr för 5GB vid köp av största "LadePakke"?

Inte helt lätt att förstå datapriserna.

image.jpg
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Kontantkort till mobilt bredband i Norge?

Inte helt lätt att förstå datapriserna.

Suck.
Högre upp på samma sida står det att för ChessSuperKontant gäller "Data 10,-/dag" med ganska stora bokstäver. Du kan knappast ha missat det. Men vi ska kanske bortse från maxbeloppet?

För mig är inte prissättningen hos Chess svårare än hos Telias. Telia tar 10 kr/MB när man tankar sitt kontantkort med "Ladda Enkel". Huva, det blir ju 10000kr/GB! Visserligen är det begränsat till max 19 kr/dygn, men det låtsas vi inte om. Eller?

I detta fall är jag benägen att hålla med BredoMobil och hans signatur: "Man förstår vad man vill förstå och livet är för kort för gnabb."

Så, lycka till med ditt Hallon-kort i Norge. Det är ju så billigt och bra...

---- Redigerat: Hoppsan, där blev jag rejält upphetsad! Jag låter det stå kvar trots att jag lugnat ner mig nu, för det vore ju nästan fusk att radera det... Jaja, jag får väl som vanligt krypa till korset och be om ursäkt! Nästa gång ska jag försöka vänta lite längre innan jag svarar, och tänka efter lite först!
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort till mobilt bredband i Norge?

Är du säker på datapriserna?
Finns det en hake med maxgräns på volymen till några futtiga MB?
När jag söker på andra sidor framgår det inte att datakostnader ingår i de 200 kronorna.

image.jpg

Eftersom det krävs registrering med norskt personnummer måste man antagligen "låna" ett sådant för att skaffa kortet. Någon som vet?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort till mobilt bredband i Norge?

Kravet om nasjonalt personnummer eksisterer i Sverige også, før jeg flyttet var det bare ett mobilbolag jeg fikk kontantkort eller abonnement hos ved å betale ett år i forskudd! Telia, Telenor, Tele2 og 3 hadde ingen løsning annet enn å få en svensk til å stå for abonnementet. Det ble Universal for meg den gangen. Og jeg hadde svensk adresse + bankkonto.

Ta kontakt med Netcom (Telia datter) via https://netcom.no/kundeservice/mobilt-bredband/mbb-kontant og chat med kundeservice så er jeg nesten sikker på at det løser seg.

Tilsvarende muligheter finnes hos Telenor, Tele2 og Chess (virtuel operatør).
 
F

Flow

Guest
Sv: Kontantkort till mobilt bredband i Norge?

Knarrevik: hastigheten spelar ju också roll. Jag betalar gärna lite mer för snabbare hastighet, dvs upp till 100Mb/s.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort till mobilt bredband i Norge?

Knarrevik: hastigheten spelar ju också roll. Jag betalar gärna lite mer för snabbare hastighet, dvs upp till 100Mb/s.

Jag kan nöja mig med 10-20, bara jag kommer ut på nätet på mina resor i Norge!

Att Fogg lämnade Norge eller tvärtom grämer mig fortfarande!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort till mobilt bredband i Norge?

Det finnes en Pan-Europa løsning om en virkelig går inn for det: GlobalGig med et abo som dekker 41 land. Globalgig - Offers & Plans

Ikke mitt valg, men jeg klarer meg bra med net1 i Norge og Sverige selv om jeg også har Universal på mobilen. Ingen av disse er for steaming video :rolleyes:
 
Toppen