• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Snart dags att ge sig söderut mot främmande länder, och det krävs att kunna hålla kontakt över internet. Det finns då två möjligheter: wlan eller mobilt bredband. Denna fråga rör endast det senare.

Det finns flera trådar här, men de har med tiden blivit "lite röriga".

Flera har pratat om att skaffa lokala kontantkort. Men ingen talar om vilka, var de köpts, och vad de kostar. I ett gammalt inlägg sägs att det inte gick att köpa då man inte hade lokala bankkontakter.

Finns det överhuvud taget någon som har gjort det?

Nu väntar jag på svar.

Bästa hälsningar

Håkan
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Jag har köpt Spanskt för 10 år sedan och har det kvar. Har även nyligen köpt Italienskt kontantkort.
I mångaländer köper man rakt över disk. Men Italien är försikta ( terroristskäl ) och kräver registrering och att man visar Pass vid inköp. Detta kommer även att införas i Spanien. I Tyskland såg jag att t.o.m Lidl hade kontantkort med mobilt internet. Annars köps korten lämpligen på ett köpcentra där vanligtvis många olika operatörer har försäljning. Priset är 10-20 Euro och ofta får man använda halva summan att ringa eller
surfa för! Sedan kan man fylla på med tid efter behov. Lycka till!!!
 
Senast ändrad:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Tack.

Det finns nu EU-förslag på att man inte skall få använda internet anonymt. I Italien fordras pass som kopieras för att få använda internetkaffé.

Håkan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Det kan vara besvärligt att konfigurera 3G-modemet med utländska kontantkort. Det finns ett gratisprogram till mobilen som heter Joikuspot Light och med ett utländskt kontantkort fungerar det som wlan hotspot. Kan naturligtvis även användas här hemma. Rekommenderas!
 
Senast ändrad:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Ska se om jag kan göra en sammanfattning om hur man kommer åt internet när man är ute och åker i främmande land.

Det finns i princip två möjligheter.

1. Koppla upp sig via wlan.
Här finns ett anlat möjligheter
a. öppna privata nät, dvs snylta på/tacksamt ta emot vad andra bjuder på
b. öppna gratis kommerciella nät, typ McDonald, MAX, utanför bibliotek, hotell, etc
c. FON. egen erfarenhet är att det inte går att lita på att det fungerar som tänkt
d. öppna nät där man måste logga in mot betalning, typ The Cloud, Homerun, campingplatser

Dessa möjligheter är okomplicerad om man bara hittar platserna. Finns lite spridda siter på nätet för hotspots, men ofta osäkert om man hittar något där.

2. Uppkoppling via mobilt internet över telefonnätet
Man behöver ett modem, antingen inbyggt i datorn, instickskort eller en lös dingle. Det tycks som det endast är TELE2 som säljer olåsta dingles, typ Huawei E169. Dock billigare att köpa modemet plus ett års abonnemang av billigaste typ än bara modemet.

a. modemet kan vara låst till den svenska operatören, och använder man sitt svenska chip blir det väldigt dyrt utomlands.
b. man kan köpa ett kontantkort i landet där man befinner sig. Det kan finnas problem att hitta sådana kort då flera kräver en lokal adress, men det tycks finnas kort att köpa på varuhus, mackar etc. som man sedan kan ladda över nätet med kreditkort.

För den optimala friheten är det nog mobilt internet med lokalt kort som gäller. Det finns ett antal svårigheter och problem. Men några tips.

1. när ett lokalt kort stoppas in i modemet måste det göras inställningar i detsamma. Varje nät har sina inställningar, men de kan hittas på nätet, sök på APN (access point name) på Wikipedia.
En variant tycks vara Joikuspot som använder mobiltelefonen (med lokalt kort) som mottagare och som därefter skickar infon vidare trådlöst till datorn via wlan.
2. man betalar i regel per nedladdad MB, stäng därför ner alla automatiska uppdateringar från Microsoft och antivirusprogram. Ha ingen tung startsida i IE.
3. mail läser och skriver man lättast med webmail. Sådan har de flesta ISPs parallellt med användning av dedicerade mailprogram, typ Outlook.

Kom gärna med synpunkter, så skall vi nog klara ut ett bra och billigt system.

Hälsningar

Håkan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Som jag redan sagt är det lättaste alternativet om man inte har tillgång till gratis wlan att använda kontantkortet i mobilen och köra gratisprogrammet Joikuspot Light eller Joikuspot premium (15 $). Med det senare kan man även hämta eposten (inte bara webmail) m.m.
Jag använder ofta Joikuspot här hemma när ADSL:en strejkar och kommer upp i hastigheter på drygt 3 MB/sek.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Hej!

Vi ska inom kort åka till Frankrike och vi har mobilt bredband via Tele2. Vi hade tänkt att köpa ett kontantkort i Frankrike och sätta in i modemet. Vi har tittat på hemsidan med Joikuspot men våra telefoner fanns inte med i listan för nedlaggning av gratisprogramet så det får bli i modemet. Det jag undrar över nu är inställningarna som ska göras för att kunna använda kortet. Vi har tagit reda på via en sida på Internet att APN för t ex nätverket Bouygues är ebouygtel.com och att anv namn är guest och lösen är guest. Är det några mer uppgifter om inställningar man måste få från den som säljer kortet? Och var gör man inställningarna, är det på denna sida enligt bifogad bild? Vore jättetacksam om någon kan svara som har erfarenhet av detta.
Hälsningar Birgitta
 

Bilagor

  • Tele2.JPG
    Tele2.JPG
    60,1 KB · Visningar: 76
Senast redigerad av en moderator:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Det är helt rätt, oftast räcker det med att lägga in APN
Om man har en Windows mobil kan man även använda wmwifirouter.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

I Tyskland så fick man också legitimera sig när man skaffade kontantkort .
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Kommer just hem från Tyskland där jag frågade runt lite i telebutiker.

Ett kontatkort för telefon fungerar inte.

Kontantkort (?) för mobilt bredband fordrar legitimation och kostar hos T-Mobile och Vodafon 4.95 Euro per 24 tim och tillåter 1 GB nedladdning. Månadsabonnemanget är 29.95 Euro per månad och 5 GB. Allt vid 7.2 Mbps. Finns billigare, men låg hastighet.

Skickar med en (dålig) bild från senaste numret av ComputerBild.

Det finns inte många öppna WiFi kvar. Jag hittade inga under de 2 veckor vi var där. Sökte visserligen inte aktivt, men sökte varje gång vi stannade.

I större städer finns fortfarande Internetcaféer, speciellt i invandrarkvarteren.

Det tycks som det är en bit kvar innan vi kan hålla internetkontakt under våra resor.

Hälsningar

Håkan
 

Bilagor

  • Xerox Phaser 6110MFP_20090510181414.pdf
    821,1 KB · Visningar: 267

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Prövade du om kontantkort i mobilen tillät att man surfade med densamma eller var man tvungen att ha simkort för mobilt bredband?

Här hemma funkar ju simkortet för mobilt bredband även för surfande i mobilen och Tele2:s kort går även att ringa med. Däremot blir det ganska dyrt att surfa med en vanligt kontantkort.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Prövade du om kontantkort i mobilen tillät att man surfade med densamma eller var man tvungen att ha simkort för mobilt bredband?

Här hemma funkar ju simkortet för mobilt bredband även för surfande i mobilen och Tele2:s kort går även att ringa med. Däremot blir det ganska dyrt att surfa med en vanligt kontantkort.

Tyvärr provade jag inte att surfa med kontantkortet för telefoni (Vodafon, 5 Euro, varav man kunde ringa för 1 Euro) via mobiltelefonen.

Jag lyckades aldrig surfa med telefonikortet med TELE2s modem (öppet). Däremot gick det bra att SMSa via datorn. Jag tolkar detta som att man måste ha ett speciellt simkort för surfning via datorn, vilket jag också upplystes om i affärer.

Notera också i den förra bilagan att surfning mobilt med tex Vodafon för 29.99 per månad kräver en bindningstid på 24 månader.

Håkan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Som jag redan sagt är det lättaste alternativet om man inte har tillgång till gratis wlan att använda kontantkortet i mobilen och köra gratisprogrammet Joikuspot Light eller Joikuspot premium (15 $). Med det senare kan man även hämta eposten (inte bara webmail) m.m.
Jag använder ofta Joikuspot här hemma när ADSL:en strejkar och kommer upp i hastigheter på drygt 3 MB/sek.

Detta verkar intressant , men hur mycket betalar man för detta , nu menar jag på Telias räkning.

I min telefon går jag ut på något som heter telia surf port och som är begränsat till Max 9 kronor per dag (har jag för mig)
Menar du att jag kan köra min laptop med detta program för max 9 Kr per dag , är det så skall jag säga upp Tele2 abonemanget på stört och endast betala när jag verkligen vill använda mig av internet.

Nu pratar jag endast om Sverige surfning ej utomlands

Mats o Cilla
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Eftersom jag har Tele2:s mobila bredband (99 kr/mån) i mobilen behöver jag inte bekymra mig för datakostnaden men eftersom operatörerna har maxtaxa per dag så gäller ju detta för de som har vanligt simkort. (Dessutom betalar jag endast 17 öre/min till det fasta nätet i nästan hela Europa.)

Jag tror att Tele2 är ensamma om att kunna ringa med mobilt bredband i mobilen men frågan är hur länge till?

En annan fördel med mobilt bredband i mobilen är att man kan använda Skype gratis. Som du påpekar gäller allt detta endast i Sverige.
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

TACK TACK TACK
Nu kan jag avsluta mitt Tele-2 kort och endast behöva betala de få gånger per år jag verkligen behöver använda min Laptop med 3G .
Tack vare Joikus....

Tusen Tack
Mats o Cilla
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Alternativet är att du använder Tele2-kortet i telefonen och ev. nummerporterar Telias nummer. Prova först!
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Vet att tråden gäller surf utomlands men hänger på senare inlägg. Har inte alla operatörer som säljer mobilt bredband möjligheten att använda mobilen? (Kan ju finnas begränsning i mobilens hårdvara iofs). Har Telenor för 99kr månaden med fri nedladdning, och när min Acer (efter alltför kort tid...) får soppatorsk sätter jag SIM kortet i mobilen. Ericsson 810 i. Går bra även om jag personligen tycker gränsen för behaglig surf går vid min Acer.
Märkt på omgivningen att inte alla vet om det, därav inlägget, och förmodan att det gäller "alla".

Mvh Marita
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Jo, man kan använda simkortet för det mobila bredbandet i telefonen men jag tror att Tele2 är ensamma om att kunna ringa med det. På så sätt behöver man ju bara ett simkort för både data- och samtalstrafik.

Ericssons javatelefoner i all ära men det behövs en "smartphone" för att kunna använda datatjänster fullt ut.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Jag har läst igenom både denna och andra trådar om mobilt bredband utomlands. Vad jag förstår så här lokala kontantkort en bra idé. Nu kommer kanske lite dumma frågor, men är det alltså samma simkort som man köper till mobiltelefoner eller är det en annan sorts kontantkort? Behöver man några speciella koder för att få dem att fungera?

Vi funderar på att strunta i de erbjudanden som finns för utlandssurfande (dyrt trots att det är erbjudanden) och satsa på varianten med lokala kontantkort. Men då vill man ju veta att det verkligen kommer att funka...

Om ni vill veta mer om de erbjudanden för utlandssurfande som jag pratar om (från Telenor) så har jag beskrivit dem här:

Internet på resan | Freedomtravel

/Helena
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Jo, det funkar med kontantkort till mobiltelefon att surfa med men det är trots allt ganska dyrt. Jag köpte ett Vodafone kontantkort som debiterades med ca 5 kr/MB så det gäller att vara försiktig. Dessutom var jag tvungen att registrera mig och visa passet för att kunna få det.

En bättre ide är att uppsöka fria hotspots alltså wlan som finns lite varstans. McDonalds har fritt wlan i många länder i Europa.

Ett bra sätt om du skall använda kontantkort är att använda mobilen som modem eftersom den ställer in sig automatiskt (åtminstone Nokia) till skillnad mot 3G-dongeln.
 
Senast ändrad:
Toppen