• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konsekvenser av uppvägning till 3.850

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Personbil klass 2 är en svensk klassning av husbilar.
Ev finns det en speciell klassning även i FInland

En annan konsekvens av detta: Du får inte för köra en husbil med tot.vikt över 3.5 ton i utlandet om ditt körkort är utfärdat efter 30/6 -96. För äldre körkort finns ett undantag inom EU

Du svarade inte på frågan, varifrån har du informationen att husbilar är klassade som lastbilar i andra länder?
 
Senast ändrad:

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Det såg ut som det kunde bli riktigt spännande med lite för mycket last i en del av länderna
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag har fått veta att pappersarbetet från Hymer kostar 6.000kr inför uppvägningen och brukar ta väldigt lång tid. Helt klart osäkert om jag hinner få både det och ombesiktningen klar innan vi kör söderut om drygt 2 månader. Har därför bestämt att både vi och packningen ska genomgå en bantningskur innan avfärden. Under detta årets övervintring får vi se hur det går. Antar att vi har gott sällskap av många husbilar på 3.500 kg att ligga på eller över gränsen. Min bil är ju åtminstone inte trafikfarlig förrän över 3.850 kg som den kan vägas upp till utan någon teknisk åtgärd.
Tack för alla svar!
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Livibil..
Bra tänkt, de gånger vi ha varit ute, långt eller kort, har vi alltid kommit på oss med att vi tagit med oss för mkt, just för vi nu kunde..Hade nog inte vägt upp om jag vetat vad jag vet idag.. Bättre demonterat AC´n på taket, mindre verktygslåda, färre kläder, böcker, "bra att ha" grejer (t.ex skruvdragare, dock använd 2 ggr..) etc. Handdukar och sängkläder kan tvättas i automater söderut..Intygen från Bergholms i vårt fall kostade 900 kr, ombesiktningen nog lika mycket. Tycker Hymer verkar giriga..
Kör Knaus 640 -98.
Lycka till med ditt val vad ni nu kommer fram till..
Hälsn.
Bo Mårtensson
Libom
Malmö
 
T

trebarnohusbil

Guest
Vi beställde en Carado i447 I höstas och fick rådet att vikta upp den till 3850. Efter att ha vägt innehållet på släp (då leveransen blev försenad) så insåg vi att vi aldrig hade klarat oss med ursprungsvikten. Vi har (utan AC, men med markis, dubbla gasflaskor och så vinterkittad det går) efter tjänstevikt, packning och familjemedlemmar c:a 175 kg kvar att spela på..
 
Toppen