• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konsekvenser av uppvägning till 3.850

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Husbilar går oftast som lastbil i utlandet om de har en totalvikt över 3.5 ton, vilket ofta innebär lägre hastighet. I många länder med vägavgift blir det dyrare. Bifogar en länk (som innehåller fler länkar till andra än tyska regler):
Hastighetsregler i Tyskland
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Intressant iakttagelse: I Tysklands säljs ca 70000 nya husbilar varje år, av dem är 40% plåtisar, 36% halvintegrerade och ca 9% helintegrerade. Resterande är oklart.
Av detta kan man dra vissa slutsatser med vikt, avgifter och hastighet på kontinenten.

Enligt det tyska branschförbundet inregistrerades år 2017 40.570 husbilar i Tyskland, vilket var 15,4 % fler än året dessförinnan

Har även lyckats hitta fördelningen på typ i Tyskland. Dessa siffror gäller dock 2015:

Halvintegrerade: 38,9 %
"Plåtisar": 35,9 %
Helintegrerade: 18,7 %
Alkovhusbilar: 6,1 %
Camper: 0,4 %
Övriga: < 0,1 %

Pålle
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Husbilar går oftast som lastbil i utlandet om de har en totalvikt över 3.5 ton, vilket ofta innebär lägre hastighet. I många länder med vägavgift blir det dyrare. Bifogar en länk (som innehåller fler länkar till andra än tyska regler):
Hastighetsregler i Tyskland

Var har du fått informationen att husbilar över 3,5 ton utomlands, är registrerade som lastbilar?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Aj då, har du inte massor med lastvikt redan.
Det där är en av bilarna vi funderar på vid nästa byta just pga lastvikten.
Jag har en Hymer Exsis t 474. Med full tank diesel och nästan full vattentank samt i övrigt semesterlastad går det jämnt upp med mig och min ”gladbo” i bilen.
Då är bilen utrustad med AC, 2st 14 kg alutankar, dubbla batterier, solcell, inverter, markis, lätt lufttält, cykelställ och två minielcyklar. Allt väger ju och helst slippa fundera på hur mycket vatten och diesel vi fyller i.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Intressant iakttagelse: I Tysklands säljs ca 70000 nya husbilar varje år, av dem är 40% plåtisar, 36% halvintegrerade och ca 9% helintegrerade. Resterande är oklart.
Av detta kan man dra vissa slutsatser med vikt, avgifter och hastighet på kontinenten.
Jag tror mest den fördelningen kommer sig av att de inte får köra mer än 3.500 på sitt körkort. Sen har de ju generösare regler vad gäller överlast än vi har.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tydligen stor förändring 2017 enligt tysk husbilstidning.

Källhänvisning, tack!

De tidningar jag läser har inte rapporterat så drastiska förändringar som det du påstår (t.ex. en minskning från 19 till 9 procent när det gäller helintegrerade).

Om någon månad kommer de officiella siffrorna...

Pålle
 
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Stämmer verkligen det? Kan tänka mig barnfamiljer som vill köpa får problem med vikten och vad jag ser nu på vår resa genom norra delen av Norden är det så många barnfamiljer.
Undrar hur dom ska klämma in sig i en bil under 3500kg.
Så märkvärdigt är det väl inte att uppgradera sitt körkort att gälla över 3,5 ton.
Det är vad jag tror.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Liten plåtis (6 m) på 3,5 ton är OK för 2 personer. Vår lilla plåtis skänker oss otroligt mycket glädje på alla sorters vägar, höjder, storstäder som småbyar, men jag skulle ändå råda barnfamiljer och hundägare med stor(a) hund(ar) att titta på lite större husbilar.

Källa: Internet
e54cd69aabcccbf0.jpg
 

biggles-1

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
21051
Medlemskap
2024
Jag tänkte mig inte för utan gick i fällan för 3 år sedan, då jag köpte en ny Hobby, som jag registrerade upp till 3650kg på uppmaningen av säljaren, "bara" för att jag skulle få tillräcklig lastvikt. Ett fullständigt idiotiskt beslut, som jag tog utan att veta bättre!

Jag insåg inta att personbil klass 2, där vi kan köra som om det vore en vanlig personbil, är en svensk företeelse och att det som gäller i Sverige, inte gäller i andra länder t ex hastighet.

Är ditt fordon över 3500kg, anses bilen som en lastbil i andra länder och hanteras därefter!

Innebär bl a högre kostnader för motorvägar, färjor, broar, att du skall följa alla andra regler som gäller för skall du just lastbil och som kan vara olika i olika länder t ex miljözonen, skatter, transpondrar, trafikregler, vägmärken, parkering o s v.

Att andra husbilsägare klarar sig genom att inte visa upp eller chansa på "att går det så går det", måste stå för var och en. Själv vill jag inte lägga tid på att söka lösningar på sådant som jag egentligen vet att jag inte "får" göra eller som jag vet inte är helt lagligt. Det tankesättet är för mig en tids/energitjuv, som jag väljer att avstå ifrån. Händer en olycka, vill jag veta att jag gjort rätt från min sida .

För min del blev konsekvensen av mitt beslut med Hobby'n, att jag istället valde att köpa mig en "plåtis". Den kan jag nu köra som en vanlig personbil, oavsett vilket land jag befinner mig i .

Så här tänker jag i all välmening och låg till grund för mitt beslut att byta biltyp.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Ingen som har räknat upp vad det kostar att bli bötfälld för överlast i div länder !
Kunde vara spännande att veta
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ingen som har räknat upp vad det kostar att bli bötfälld för överlast i div länder !
Kunde vara spännande att veta
Det har länge ryktats om betydligt lägre böter för överlast även i Sverige men det tycks dröja att anpassa till EU-regler. Med nya regler skulle risken för indragning av körkort minska.
Nya regler för last på gång
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag tänkte mig inte för utan gick i fällan för 3 år sedan, då jag köpte en ny Hobby, som jag registrerade upp till 3650kg på uppmaningen av säljaren, "bara" för att jag skulle få tillräcklig lastvikt. Ett fullständigt idiotiskt beslut, som jag tog utan att veta bättre!
Trots att lastvikten på nya bilar knappast är något problem längre om man är två väljer många utan anledning att väga upp sina bilar som endast medför nackdelar framför allt vid resa på kontinenten. Ca 500 kg lastvikt på en bil på drygt 7 meter med långbäddar räcker gott även om man tar med sig två fullvuxna elcyklar.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det är sant att det förslag som finns är, att överlasten ska beräknas i procent av totalvikten i stället för lastförmågan.

Därmed är det dock inte sagt, att procentsatserna kommer att förbli desamma. Tvärtom har det i förarbetet till förslaget diskuterats avsevärt lägre procentsatser än idag. (Exempelvis 5 procent för att polisen ska kunna stoppa färden.)

Några EU-regler på området att anpassa svensk lagstiftning och rättspraxis till, existerar inte.

Pålle
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag tänkte mig inte för utan gick i fällan för 3 år sedan, då jag köpte en ny Hobby, som jag registrerade upp till 3650kg på uppmaningen av säljaren, "bara" för att jag skulle få tillräcklig lastvikt. Ett fullständigt idiotiskt beslut, som jag tog utan att veta bättre!

Jag insåg inta att personbil klass 2, där vi kan köra som om det vore en vanlig personbil, är en svensk företeelse och att det som gäller i Sverige, inte gäller i andra länder t ex hastighet.

Är ditt fordon över 3500kg, anses bilen som en lastbil i andra länder och hanteras därefter!

Innebär bl a högre kostnader för motorvägar, färjor, broar, att du skall följa alla andra regler som gäller för skall du just lastbil och som kan vara olika i olika länder t ex miljözonen, skatter, transpondrar, trafikregler, vägmärken, parkering o s v.

Att andra husbilsägare klarar sig genom att inte visa upp eller chansa på "att går det så går det", måste stå för var och en. Själv vill jag inte lägga tid på att söka lösningar på sådant som jag egentligen vet att jag inte "får" göra eller som jag vet inte är helt lagligt. Det tankesättet är för mig en tids/energitjuv, som jag väljer att avstå ifrån. Händer en olycka, vill jag veta att jag gjort rätt från min sida .

För min del blev konsekvensen av mitt beslut med Hobby'n, att jag istället valde att köpa mig en "plåtis". Den kan jag nu köra som en vanlig personbil, oavsett vilket land jag befinner mig i .

Så här tänker jag i all välmening och låg till grund för mitt beslut att byta biltyp.
Jag hade en 6meters Globecar tidigare men med den utrustning jag vill ha blir det knappt med lastvikt även i den. Dessutom behöver jag bättre ståhöjd. Vet att det finns förhöjda plåtisar men de klarar sig ännu sämre än de vanliga på 3.500 kg.
 
F

F.d. 24550

Guest
Vi valde 4 ton från början, trots att vi bara är 2. Vi ville ha lite mer utrustning, och då kändes 3,5 ton lite klent. Att det skulle vara så besvärligt ute i Europa känner vi oss helt oförstående till. Vi har varit ute i Europa flera gånger per år i många år och aldrig tyckt att husbilen gett oss problem p g a vikten. Däremot skulle jag inte vilja ha en helintegrerad husbil, då höjden är en nackdel om man vill stanna på camping eller dyl. Maxichassi med 16-tumshjul är också ett plus om man har överhäng.
 
A

Anyone

Guest
Vår är på 4250 kg (Maxi-chassit) och det ger möjlighet till ca. 900 kg i utrustning och lastvikt. Med markis, solpaneler, batterier, inverter, ugn, micro, el-cyklar och annat i utrustning försvinner lastvikt snabbt. Ser inga problem med den ute i Europa heller, den lilla skillnaden i fart (ex. 90 km/h på Autobahn) tar jag gladeligen för den extra lastvikten. Omkörningsförbud för lastbilar finns men jag kan garantera att det är fler vägarbeten där du tvingas köra 80 km/h eller t.o.m. 60 km/h på Autobahn än det är sträckor med omkörningsförbud, och dessa sammanfaller också oftast. Danmark har också precis höjt fartgränserna för tunga husbilar så skillnaden idag är som sagt minimal och jag märker stor skillnad på diesel-förbrukningen om man ökar farten från 90 km/h till ex. 110 km/h. Kör med EasyGo+ och kan då passera broarna och genom Österrike helt utan krångel. Hellre ordentlig lastvikt än de ev. olägenheter som en tung husbil medför är mitt råd!
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Var har du fått informationen att husbilar över 3,5 ton utomlands, är registrerade som lastbilar?
Personbil klass 2 är en svensk klassning av husbilar.
Ev finns det en speciell klassning även i FInland

En annan konsekvens av detta: Du får inte för köra en husbil med tot.vikt över 3.5 ton i utlandet om ditt körkort är utfärdat efter 30/6 -96. För äldre körkort finns ett undantag inom EU
 
Senast ändrad:
Toppen