• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konsekvenser av uppvägning till 3.850

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag funderar på att väga upp min Hymer Exsis till 3.850 kg för att inte behöva tänka på vad jag lastar. Vi kommer att köra mest i Tyskland, Frankrike, Portugal och Spanien. Jag försöker nu läsa mig till vilka konsekvenser det skulle få vad gäller hastigheter mm men hittar olika uppgifter på olika ställen. På ett ställe stod det t ex att man omfattas av de omkörningsförbud för lastbilar som ganska ofta förekommer på autobahn. Är det någon som med säkerhet vet vad som gäller? Att det är lägre hastighet och transponder i vissa länder är klart men är där andra konsekvenser som gör att jag kanske ska avstå från uppvägningen?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Omkjøringsforbud for lastebiler i Tyskland er i følge skilter, ofte står det underskilt om at det gjelder over 7500 kg eller 12 tonn - er det ikke underskilt så gjelder det over 3500 kg. For oss var det ikke noe problem da vi foretrakk å kjøre B-strasse og se noe.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Hej..
Jag har sett att i vissa städer i t.ex Frankrike hänvisas bilar över 3500kg en annan väg än genomfarten.
Även fartgränser och omkörningsförbud påverkas för fordon över 3500kg. Tror dock att det är de riktigt Tunga lastbilarna 20 ton och över som avses. Även flera större husbilar väger långt över 3500kg, vilket polisen säkert har uppmärksammat. Så helt riskfritt är det nog inte, men Vi har klarat oss bra på våra två Spanien/Portugal-resor efter uppvägning till 3850kg..
Lycka till..
Bo och Lisbeth Mårtensson
Libom
Malmö
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Utdrag ur besiktningstexten gällande "tunga" fordon (bl.a. husbilar över 3,5 ton):

Tunga fordon såsom personbilar, lastbilar, bussar och släpvagnar, alla med en totalvikt på över 3500 kg, ska kontrollbesiktas första gången inom ett år efter det att de tagits i bruk. Därefter ska en kontrollbesiktning göras varje år.

Källa: Besikta

Vill man bjuda "grannar" med på resan, eller "barnbarnen med alla deras atiraljer", klart att det kan vara värt besiktningsbesväret varje år och en hel del andra restriktioner på vägarna (hastighet, vägkostnader och vad annat nu skulle vara)...
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Vill du komma fram halvtimme tidigare väg inte upp ,,,vill du köra HB väg upp..:))) jag vet att det är fredag..
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
På de vägar, som har begränsad tillåten vikt så gäller det bruttovikten, inte totalvikten.
Är dock inte 100% säker på detta.

WillerWalle
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Hej.
Kört ToR spanien i mer 10 år varje höst med 4tons bil.
Inte haft något problem med det.
På autobahn genom tyskland gäller säkert 80km/h , verkligheten är nog 100....
Oftast är ev förbud skyltade med lastbil.
Husbilar ingår inte där.....
Gokväll
I Tyskland gäller 100km-
/tim på autoban för husbil över 3,5 ton.
Skyltar för lastbilar gäller även HB över 3,5 ton, t ex omkörningsförbud.
Hejs
Claes 105
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Finns väl vissa fördelar med, som t.ex i tyskland får du parkera på p-platser utmärkta med lastbil men mellan 2.8T-3.5T får du inte parkera HB på platser utmärkta med personbil
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag funderar på att väga upp min Hymer Exsis till 3.850 kg för att inte behöva tänka på vad jag lastar. Vi kommer att köra mest i Tyskland, Frankrike, Portugal och Spanien. Jag försöker nu läsa mig till vilka konsekvenser det skulle få vad gäller hastigheter mm men hittar olika uppgifter på olika ställen. På ett ställe stod det t ex att man omfattas av de omkörningsförbud för lastbilar som ganska ofta förekommer på autobahn. Är det någon som med säkerhet vet vad som gäller? Att det är lägre hastighet och transponder i vissa länder är klart men är där andra konsekvenser som gör att jag kanske ska avstå från uppvägningen?

Aj då, har du inte massor med lastvikt redan.
Det där är en av bilarna vi funderar på vid nästa byta just pga lastvikten.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
]Efter 60mån gäller 14mån för lätta pb och lätta lastbilar.
Mats[

Jaså, jaha, vad innebär det ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Intressant iakttagelse: I Tysklands säljs ca 70000 nya husbilar varje år, av dem är 40% plåtisar, 36% halvintegrerade och ca 9% helintegrerade. Resterande är oklart.
Av detta kan man dra vissa slutsatser med vikt, avgifter och hastighet på kontinenten.
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Troligen så menar han att argumentet "Besiktning varje år" mot uppvägning bara har betydelse de första 60 månaderna sen blir det lika för 3500 kg å tex 3850 kg.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Aj då, har du inte massor med lastvikt redan.
Det där är en av bilarna vi funderar på vid nästa byta just pga lastvikten.
Exsis är nog den mest perfekta 3,5 tons bilen idag så det är inte så konstigt att den har blivit succé. Men alla är vi ju olika med olika behov och lastvanor.
 
Toppen