• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konkurs

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Konkurs

Nog lite skillnad mellan en P-bil och en husbil. Förmodar att köparen av en ny husbil har vissa personliga önskemål om utformning och utrustning.
Men som regel borde nog eventuell delbetalning inta hamna på bilföretaget konto utan på ett spärrat konto som blir tillgänglig för säljaren vid leverans av fordonet.
Misstänker även att det finns någon som har ställt sin begagnade husbil till försäljning hos företagen.
(Lätt att vara efterklok, men vi är nog tyvärr lite för godtrogna lite till mans.)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Konkurs

Jag sålde min bil i oktober jag bytte bil på mässan, och handlaren ville ha in bilen på hösten, för att kunna sälja den, jag åkte dit med bilen på onsdagen, och lämnar bilen på lördag ringer dom att bilen är såld så snappt blev den såld, sen kom pengarna in på mitt konto, och har stått där i vinter tills de var dags att hämta den nye,

den ända nackdelen var räntan där kunde gott varit 10% så hade det blivit ännu bättre afär men man får vara nöjd ändå.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

På före detta Dalacamp i Borlänge har de lagrat upp med en massa husbilar på gården. Jag vet inte vad som är syftet med detta, men det rör sig om husbilar som inte har funnits där innan konkursen.

Johan K.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

På före detta Dalacamp i Borlänge har de lagrat upp med en massa husbilar på gården. Jag vet inte vad som är syftet med detta, men det rör sig om husbilar som inte har funnits där innan konkursen.

Johan K.

Det verkar tillkomma husbilar varje dag

Peter :)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Konkurs

På före detta Dalacamp i Borlänge har de lagrat upp med en massa husbilar på gården. Jag vet inte vad som är syftet med detta, men det rör sig om husbilar som inte har funnits där innan konkursen.

Johan K.[/qu


Gå in på carlkvist bil itingsryd, dom har köpt hela lagret dom anonserar ut massor husbbilar och vagnar i dag där står bilnummer och var dom kommer ifrån dom httar du ng där.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Blir nog svårt på begagnat marknaden nu. Som exempel såg jag att Carlqvist säljer en Niesmann 64L 2010 som dom begär 600.000 för. Samma bil finns på ostcamps hemsida och där stod den i 825.000.

Går ju säker att pruta på dom 600.000.

/Kenneth
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Blir nog svårt på begagnat marknaden nu. Som exempel såg jag att Carlqvist säljer en Niesmann 64L 2010 som dom begär 600.000 för. Samma bil finns på ostcamps hemsida och där stod den i 825.000.

Går ju säker att pruta på dom 600.000.

/Kenneth

Ett av problemen vara att man hade för höga priser. Nu blir det tysk nivå och det vinner vi alla på i längden. Moblie living försökte bevara den svenska nivån med näbbar och klor och "dog med stövlarna på". Bra med en uppfriskade REA. Den kan göra att nya får råd med husbil
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Pratade idag med representanter för företaget ute på Östgöta camping som köpt samtliga beg. fordon och en del nya fordon.Fordonen kommer att säljas ut med ca 30 % rabatt och ibland mer inkl. innevarande tillbehör. Enligt dom så skulle försäljningen börja den 1 Maj 2015 och vara avslutad senast den 30 Juni 2015. I dagsläget finns ingen intressent för att driva Mantorpsföretaget vidare.
Lokaler och mark är tydligen ingen heller intresserad av. Tråkigt om ingen vill driva det vidare då går en epok i graven. :(
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53802

Guest
Sv: Konkurs

Till den Solifer husbil som jag köpt ingick 3 års vagnskadeförsäkring, 6 års assistans försäkring och 6 års fordonsgarant. Försäkringarna hade Mobil Living tecknat genom Solid Försäkringar.

Var idag kontakt med Solid Försäkringar för att vara säker på att alla försäkringarna verkligen gällde. Fick då besked på att vagnskadeförsäkringar som Mobil Living tecknat med dem inte gällde längre beroende på konkursen. Om jag förstod det rätt så berodde det på att försäkringen var tecknad mellan Mobile Living och Solid, inte med ägaren utav fordonet. Detsamma gällde för assistansförsäkringen.

När det gällde den 6 åriga fordonsgarantin gällde den eftersom att den var tecknad mellan ägaren utav fordonet och Solid Försäkringar.

Har idag tecknat en vagnskadeförsäkring men kört utan vagnskada sedan den 6:e mars när konkursen var ett faktum. Är glad att det inte hänt något under tiden med husbilen.

Kan nämna att jag fick ett skrivet brev från Solid Försäkringar (när jag köpte husbilen) att jag hade en vagnskadeförsäkring på husbilen samt mellan vilka datum som den gällde. Det var verkstaden som jag anlitar som berättade om olyckliga Burstnerägare vars försäkring inte gällde vilket gjorde att jag kontaktade Solid Försäkringar omgående. Därför har jag inte reagerat tidigare.

Skriver detta inlägg för att varna andra som går i förhoppningen att de har en vagnskadeförsäkring genom Solid Försäkringar.
 

Fam Grönberg

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
6393
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Med dom priserna som Carlqvist har på dom bilarna så är det risk att handlare som är på gränsen till konkurs idag faller nu .
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Med dom priserna som Carlqvist har på dom bilarna så är det risk att handlare som är på gränsen till konkurs idag faller nu .

Det tror jaginte vi behöver befara. Mobile Livings lager var inte så stora om man jämför med utbudet på blocket. Där är redan priserna oftast bra mycket lägre än hos handlarna på de bilar som säljs. Detta har nog bara en hälsosam påverkan på marknaden.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Konkurs

Till den Solifer husbil som jag köpt ingick 3 års vagnskadeförsäkring, 6 års assistans försäkring och 6 års fordonsgarant. Försäkringarna hade Mobil Living tecknat genom Solid Försäkringar.

Var idag kontakt med Solid Försäkringar för att vara säker på att alla försäkringarna verkligen gällde. Fick då besked på att vagnskadeförsäkringar som Mobil Living tecknat med dem inte gällde längre beroende på konkursen. Om jag förstod det rätt så berodde det på att försäkringen var tecknad mellan Mobile Living och Solid, inte med ägaren utav fordonet. Detsamma gällde för assistansförsäkringen.

När det gällde den 6 åriga fordonsgarantin gällde den eftersom att den var tecknad mellan ägaren utav fordonet och Solid Försäkringar.

Har idag tecknat en vagnskadeförsäkring men kört utan vagnskada sedan den 6:e mars när konkursen var ett faktum. Är glad att det inte hänt något under tiden med husbilen.

Kan nämna att jag fick ett skrivet brev från Solid Försäkringar (när jag köpte husbilen) att jag hade en vagnskadeförsäkring på husbilen samt mellan vilka datum som den gällde. Det var verkstaden som jag anlitar som berättade om olyckliga Burstnerägare vars försäkring inte gällde vilket gjorde att jag kontaktade Solid Försäkringar omgående. Därför har jag inte reagerat tidigare.

Skriver detta inlägg för att varna andra som går i förhoppningen att de har en vagnskadeförsäkring genom Solid Försäkringar.

Detta skulle kanske göras en egen tråd om som fler ser!
Viktig info!!!
 
F

F.d. 53802

Guest
Sv: Konkurs

Detta skulle kanske göras en egen tråd om som fler ser!
Viktig info!!!

Håller med dig men visste inte hur man gör eller om jag har befogenhet. Om någon vill lägga över mitt inlägg på en egen tråd är det ok med mig.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Varför begärde du en bankgaranti? Varför förskottsbetalar man? Om man beställer en personbil förskottsbetalarman väl aldrig, en hantverkare ska man aldrig förskottsbetala. Om man får påståendet att förskottsbetala ska man naturligtvis dra öronen åt sig. Det låter hemskt men dom som förskottsbetalt sina husbilar och blir blåsta på dom pengarna får nog skylla sig själv. :confused::confused:

Ja varför begära bankgaranti:confused::confused::confused:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Konkurs

Ja varför begära bankgaranti:confused::confused::confused:

Jag har aldrig behövt betala något i förskott på våra husbilar. sist köpte vi en Kabe för ca 1,1 mille som vi beställde. Varför skulle vi betala innan vi fått någon bil, alltså behövs väl ingen bankgaranti. Om inte husbilsföretaget vill sälja en husbil utan förskott är det väl ingen seriös handlare, jag hade sökt mig till någon annan. De som kräver pengar i förskott har förmodligen inte den ekonomin att de ska hålla på med de dom gör. Vi ser ju resultatet hur det kan bli. Om du beställer en enrtreprenadmaskin eller en lastbil för 3-4 mille betalar man väl inte i förskott?????? skulle det krävas vid en sådan affär sätter man väl in pengarna på ett spärrat konto som man står för själv. Att lämna sin egen bil i pant innan man fått pengar, ja då är det väl inte konstigt att man blir blåst. Lite självkritisk får man väl vara när det handlar om ens egna pengar, eller hur??
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Konkurs

Man kan vända på det också, det finns personer som hoppar av ett köp som ofta är specialbeställt och säljaren står med en svårsåld bil med en kort kredit till tillverkaren.

Min pappa sålde på 60-talet en specialbeställd Merca till en person vars fader skulle betala kalaset. När pengarna dröjde visade det sig att transaktionen skulle ombesörjas av Gud Fader själv. Bilfirman stod kvar med en svårsåld Merca.
 

Anette o Steve

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Till den Solifer husbil som jag köpt ingick 3 års vagnskadeförsäkring, 6 års assistans försäkring och 6 års fordonsgarant. Försäkringarna hade Mobil Living tecknat genom Solid Försäkringar.

Var idag kontakt med Solid Försäkringar för att vara säker på att alla försäkringarna verkligen gällde. Fick då besked på att vagnskadeförsäkringar som Mobil Living tecknat med dem inte gällde längre beroende på konkursen. Om jag förstod det rätt så berodde det på att försäkringen var tecknad mellan Mobile Living och Solid, inte med ägaren utav fordonet. Detsamma gällde för assistansförsäkringen.

När det gällde den 6 åriga fordonsgarantin gällde den eftersom att den var tecknad mellan ägaren utav fordonet och Solid Försäkringar.

Har idag tecknat en vagnskadeförsäkring men kört utan vagnskada sedan den 6:e mars när konkursen var ett faktum. Är glad att det inte hänt något under tiden med husbilen.

Kan nämna att jag fick ett skrivet brev från Solid Försäkringar (när jag köpte husbilen) att jag hade en vagnskadeförsäkring på husbilen samt mellan vilka datum som den gällde. Det var verkstaden som jag anlitar som berättade om olyckliga Burstnerägare vars försäkring inte gällde vilket gjorde att jag kontaktade Solid Försäkringar omgående. Därför har jag inte reagerat tidigare.

Skriver detta inlägg för att varna andra som går i förhoppningen att de har en vagnskadeförsäkring genom Solid Försäkringar.

Jag pratade nyss med Länsförsäkringar Östgöta som tecknat vagnskadegarantin för Bürstner. Enligt Länsförsäkringar Östgöta gäller vagnskadegarantin för fordon som är levererade före konkursen.

Steve
 
Toppen