• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kondens mellan rutor

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej jag har en burstner ixeo 734 2016 års modell som vi haft i 1,5 år. efter vinterförvaringen förra året hade vi inga problem med kondens mellan rutor i bodelen trots att vi hade värmen på i bilen under ett par veckor efter att vi hade tagit ut den.

För ett par veckor sedan plockade vi ut vår husbil den har i vinter stått i kall i en maskinhall utan värme samma ställe som förra året. efter att vi tagit ut bilen satte vi på värme cirka 20 grader nu efter ett par veckor så har jag fått kondens (vattendroppar) i hörnen på fönstren och det är på skuggsidan där solen aldrig når. detta förstår jag också beror på att det varit kallt på nätterna och är det då varmt i bilen så uppstår kondens. mitt problem är dock ruterna har inget lufthål eller gummilist i emellan utan är helt gjutet hur kan kondens uppstå där? tror det är sietz fönster från dometic vad gör jag åt det kommer det försvinna/torka i vår eller bör jag byta rutor på garanti?

Jag har också ett fönster som öppnas i sidled detta har dock proppar man kan ta bort och på detta fönster handlar det mer om imma mitt på rutan vad göra åt detta?

Har haft takluckorna på glänt hela tiden som värmen varit på. gjort på detta sätt varje år då vi tagit fram bilen efter vinterförvaring för att få bort det råa men aldrig haft problem med kondens mellan rutor.

Tacksam för råd och tips.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Et lite hull i bakkant på utsiden er den normale løsningen på dette problemet, 1 til 2 mm i hjørnet på ruten. Men er det svært lite fukt så forsvinner det fort av seg selv, er det så mye at det danner dråper som legger seg i bunnen på ruten så må en gjøre noe.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Utifrån att det är droppar i nederkant på fönstren ej står vatten om jag uppfattat er rätt bör jag avvakta och det torkar av sig själv.

Borra utifrån innefrån vad är rätt? Om problemet är så stort bör jag väl byta på garantin i ställer eller?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Borra inga hål! vänta det kommer att torka ,om fukten kommit in kommer den ut, när vattnet övergår till ånga försvinner det.
Om felet kvarstår när det blir varmt bör du kontakta återförsäljaren.
Jag har dubbelglas i fönstren fram,dessa var immiga inuti i höstas när det var fuktigt,
nu är allt borta,det står även i bilens manual!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Normalt problem på plastfønster etter at garantien er ute, og blir det for mye fukt så er det drenering som gjelder. På innsiden er luften nomalt fuktigere enn ute ved samme temperatur, derfor borret vi fra utsiden. En annen sak er at en utenfra kan borre slik at det ikke er synlig. Har gjennom årene borret rundt 10 ruter - et par på egene biler resten når jeg har hjulpet til med klargjøring av brukte husbiler for salg. Men vent til det blir mer enn et par dråper i ruten. Et par forsvinner av seg selv når det blir varmere ute.
 
Toppen