• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompressor

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Någon som har tips på lämplig kompressor för däcktryck? Med 12v för cigguttag och ”klarar trycket”?
Tacksam för tips från er som har en.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Vi har också Biltemas och den har funkat hittills, men har bytt ciggkontakten mot en riktig 12V.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Tack för tips! En fråga: Funkade inte cigguttaget (vet ju att dom gärna glappar) och vad menar du med riktigt 12V-uttag?
Är det denna Biltema ni menar?
Batteridriven kompressor - Kompressor Luftpump - Biltema
Tack för tips! En fråga: Funkade inte cigguttaget (vet ju att dom gärna glappar) och vad menar du med riktigt 12V-uttag?
Är det denna Biltema ni menar?
Batteridriven kompressor - Kompressor Luftpump - Biltema

Nej, den klarar inte att pumpa husbilsdäck. Minikompressor 240L - Minikompressor - Biltema
Denna klarar 10 bar, det tar en stund, inte alls att jämföra med en större garage/verkstads kompressor. Misstänker att de allra flesta små 12 volts inte lämnar så mycket luft när det gäller volym.
!2 volts kontakt satte jag dit för att dennger bättre kontakt, med bättre kontakt undviker man överhettning och brand i cigguttaget. Genom cigguttaget kan man ta ut 10 amp och kompressorn tar upp till 22 amp enligt manualen. Har provat med 10 amp säkring men när däcktrycket börjar komma upp till 4.5 till 5 bar så löser säkringen ut så våran är säkrad med större säkring, har för mig att det sitter en 15 amp och grövre kabel direkt till batteriet.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Nej, den klarar inte att pumpa husbilsdäck. Minikompressor 240L - Minikompressor - Biltema
Denna klarar 10 bar, det tar en stund, inte alls att jämföra med en större garage/verkstads kompressor. Misstänker att de allra flesta små 12 volts inte lämnar så mycket luft när det gäller volym.
!2 volts kontakt satte jag dit för att dennger bättre kontakt, med bättre kontakt undviker man överhettning och brand i cigguttaget. Genom cigguttaget kan man ta ut 10 amp och kompressorn tar upp till 22 amp enligt manualen. Har provat med 10 amp säkring men när däcktrycket börjar komma upp till 4.5 till 5 bar så löser säkringen ut så våran är säkrad med större säkring, har för mig att det sitter en 15 amp och grövre kabel direkt till batteriet.
Ok, tack för bra info, precis vad jag behöver. Tänker nog montera ett 12v-uttag direkt på batterierna via en säkring. Kan ju vara bra att ha i flera sammanhang. :)
 
Toppen