• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Komplettera Trumavärme med elpatron.

Bumse

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2024
Jag har en Trumapanna som ger luftvärme. Den drivs bara med gasol. Har hört att denna panna kan kompletteras med någon typ av eluppvärmning. Nån som vet något om detta?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Komplettera Trumavärme med elpatron.

I princip ja men annars nej!
Det lär finnas ett el-element på 500w (?) som monteras utanpå som en maggördel och värmer varmvattenberedaren men räcker bara till det.
Däremot finns det fläktelement på 1500w som koppas in med en grenkoppling till värmeslangarna efter Truman. Minns inte fabrikat eller pris just nu men om du söker på "luftvärme" överst på sidan hittar du säkret mer info!
//Göte J
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Komplettera Trumavärme med elpatron.

Jag har lyckats få tag på el-tillsats för varmvattnet. Jag fick denna sats helt gratis eftersom fjädrarna som spänner fast elementet saknades & det var bara att köpa en fjädersats på Biltema så blev den komplett. Det var lite bökigt att montera (fick demontera värmaren), dra kablar till dess manöverpanel & till 230-volten men det gick. Denna sats har utgått ur Truma's sortiment men det kan ju finnas någon kvar hos någon tillbehörsfirma. Vad jag förstår så var den den väldigt dyr när den fanns att köpa.

Bennie
 
Toppen