• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompakt husbil

F

F.d. 54378

Guest
Hej.
Jag är ny medlem i denna klubb och jag tänkte här berätta om mitt lilla projekt.
Jag har nyligen köpt mig en gammal VW T4 från 1991, den har från dess att den rullade ut från fabriken fram till år 2006 rullat som buss hos kustartelleri förbandet på Gotland KA3. Det innebär att den är i stort sett helt rostfri. Den har ju dock de senaste åren rullat på saltstänkta vägar, så naturligtvis börjar rosten komma lite smått här och var, men inget gravallvarligt.
Den som tog sig an bilen och registrerade in den gjorde ett jättefint arbete med bilen och målade om den i röd metallic och svart flake. Ett arbete som har klarat sig relativt bra genom åren.

Nu 10 år senare är det dags för nästa renovering. Nu har den passerat genom 8 ägarhänder, en del av dessa har inte brytt sig om bilen och en del har engagerat sig, så naturligtvis finns det en del skavanker.
Bilen är en låg ganska så kort skapelse med rutor runt om och baklucka.
Men det är den 5 cylindriga varianten, så motorn är en kraftkälla, och förhoppningsvis klarar den några 1000 mil till efter de 31 som den har rullat nu.

Min tänkta planlösning ser ut som följer:
Bakom förarplats skall det komma ett skåp och sedan bakom det en soffa utmed vänstersidan på bilen. Den soffan kommer mäta cirka 2 meter och den kommer max vara cirka 80 cm bred.
Ryggstödet är 2 delat och går att vika upp, det skall läggas på ett par hållare cirka 40 cm upp och vips så har man skapat sig en 2 våningssäng.
Bredvid sängen så skall det stå en fast monterad stol med integrerat bälte och snurrbar och vikbar. Det skall finnas ett löst bord inne i salongen och passagerarstolen skall gå och snurra även den. Förarstolen är fast på sin position. Alla stolarna är bekväma och med armstöd, liknande Usa-van stolar eller liknande.
För att kunna komma till köket så måste man gå ut och öppna bakluckan. Här finns ett bås som sticker fram bredvid huvudgärden på soffan/sängen. Detta bås mäter cirka 60x60 cm. Här finns det en 20 liters vattendunk som sitter upp och ner mot taket, en diskho, en tvålågig gasolspis, en spegel på väggen, skåp och lådor och smart förvaring. På lämpligt ställe står en P6:a.
Avloppet ligger under bilen i det fästet där reservdäcket förut satt fast i.
Man kan komma åt utrymmet under soffan/sängen från bakluckan.
Det finns ingen insyn till salongen från pentryt.
På bakluckan skall det sitta en stege, så att man kan komma upp på taket. Här skall det sitta 4 lastbågar med gångprofiler i durkplåt. Här finns det en smal skidbox, en bagagebox och en hållare för en kajak.
I takrelingen skall det sitta en markis som rullas ut på bilens högersida.

Bilen skall max mäta i höjd 230 cm, detta för att vara så liten, låg och kompakt som möjligt.
Det skall sitta 2 takluckor på den, en vanlig husvagnsvariant i salongen och en skyport över förarplats.
Under soffan/sängen finns det en batteribank om 2 batterier och en laddsko på bilens utsida.
På taket skall det sitta en wi-fi antenn.
Bilen skall få helt ny inredning. Jag skall köpa så kallad toftbeklädnad avsedd för båt att klistras fast på instrumentbräda, dörrsidor, tak och andra vettiga ställen. Ny isolering både mot värme, kyla och ljud.
Reservhjulet skall som på klassisk folkabuss placeras fram på grillen i en specialhållare som jag måste tillverka.
Eventuellt kommer det en spoilersats på bilen, snyggare fälgar och allmän uppfräschning. Men det är troligtvis en del av nästa projekt på denna bil.

I nuläget så handlar det bara om att så billigt och så snabbt som möjligt bygga iordning en mycket kompakt husbil.
Den skall vara klar inom ett par veckor.
 
F

F.d. 54378

Guest
Sv: Kompakt husbil

Jag har nu tagit ur all inredning och slängt det mesta, det är bara några paneler jag har behållt, detta för att lättare kunna måttbehandla dem när jag kommer så nära att jag kan använda dem.
Men jag har tectylat bilen, slipat ner den lilla rosten som finns och håller nu på och målar upp bilen. Det blir inte exakt den färgen som var innan, utan snarlik.
I nuläget handlar det bara om att få bilen att rulla, inte om finish.

För mer information och bilder om mitt bygge kolla in min hemsida
https://seuppsite.wordpress.com/
 
F

F.d. 54378

Guest
Sv: Kompakt husbil

Då har jag börjat bygga upp inredningen.
Jag är inte riktigt klar med plåtjobbet och lackeringen, men det är inte mycket kvar nu på den fronten. Jag räknar med att kunna köra ut bilen ur garaget om några dagar, kanske på onsdag.

Men jag måste ändra mig gällande bredden på soffan/sängen då jag upptäckte att det är inte så enkelt att komma in till salongen från framstolarna och vice versa om soffan/sängen är 80 cm bred, så jag kortade ner den till 70.
Det är ju först och främst funktionalitet och inte komfort som eftersträvas.
Men längden kommer jag inte ta på, då jag är 194 cm lång så måste den vara minst 200 cm lång.

Men kolla gärna mer med bilder och annat på min hemsida - https://trassl.wordpress.com/
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54378

Guest
Sv: Kompakt husbil

Jag har nu tagit ur all inredning och slängt det mesta, det är bara några paneler jag har behållt, detta för att lättare kunna måttbehandla dem när jag kommer så nära att jag kan använda dem.
Men jag har tectylat bilen, slipat ner den lilla rosten som finns och håller nu på och målar upp bilen. Det blir inte exakt den färgen som var innan, utan snarlik.
I nuläget handlar det bara om att få bilen att rulla, inte om finish.

För mer information och bilder om mitt bygge kolla in min hemsida
https://trassl.wordpress.com/

Jag klistrar in denna text som ett citat för att jag har ändrat min webbadress.
Det är denna adress som gäller och den är precis likadan som den förra, bara med nytt namn.

https://trassl.wordpress.com/

Så jag ber er att glömma bort SeUpp

Edit:
Jag såg att precis när jag raderade min gamla site att någon kommenterade mig. Jag såg inte vad denne skrev eller dennes tanke. Denne någon om han/hon kommer från detta forum, så får han/hon gärna åter posta sina tankar, fast nu under min nya hemsida!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54378

Guest
Sv: Kompakt husbil

Så, då är alla hål utom antennhålet på framflygeln igenspacklat. Det hålet kommer jag inte åt på annat sätt än att plocka ner skärmen, och det ser ut som om den är fastsvetsad där, så tillsvidare får det vara öppet. Kanske sätter jag en radioantenn där, men jag har en gammal elantenn liggandes som jag skulle vilja ha installerad istället och den passar inte i det hålet...

Nåväl, allting målat och spacklat. Torpedväggen blev riktigt snygg, inte i exakt samma kulör som övrig bil, men som sagt, det tvingar mig till att en dag i framtiden faktiskt måla om hela bilen, alternativt foliera om bilen, vilket kanske är en bättre lösning då jag kan få något snyggt motiv på hela bilen, typ en lång sandstrand i solnedgång...

Nu håller jag på och bygger upp reglar i golvet för att få ett innergolv.
Jag skall köpa en masonitskiva som jag sågar till exakt efter alla svängningar i golvet, sedan så funderar jag på om jag skall köpa sådan där skiva som är vitmålad från fabrik som oftast används som bakstycke i garderober och liknande, vet inte vad de heter, men jag har sett att man kan köpa såna i byggvaruhuset.

Jag skall bygga färdigt hela inredningen. Sedan när allting är klart, så skall allting plockas ner, märkas upp och målas. För att därefter sättas tillbaka på plats. Nu med filtmatta som underlag och frigolit som isolering, kanske möjligt att jag lägger in rockwool där det är gott om plats för extra värme och ljudisolering.
Men när allting då är tillbaka inne i bilen, så skall det finmålas och silikonas så att allting ser fint och fast monterat ut.
Därefter kommer det mjuka materialet in.

Se bilder och annan kuriosa på min hemsida!
 
F

F.d. 54378

Guest
Sv: Kompakt husbil

Det har gått ett tag sedan jag skrev sist, och det har hänt en del. Bland annat ett akut verkstadsbesök då min bränsleslang av någon anledning sprang läck. Jag gissar att det beror på att när jag köpte bilen så gjorde jag en grundlig tvätt på bilen, däribland en motortvätt. Och jag tror att jag spolade bort det höljet som fanns runt de 25 år gamla slangarna...
Men nåväl, nu rullar den igen!

Jag har nu lagt in golvet, jag har slipat alla kanter och jag har lagt det första lagret av fog mot plåten, jag skall lägga ett lager till för att få det absolut jämt.
På tisdag skall jag åka och köpa sådan där vit board. Jag gissar att jag behöver 3 eller 4 stycken. Jag skall även köpa lite mer mutternit, ett paket rockwool och ett par kantlister.

För bilder och mer information om bygget, kika in på min hemsida.
https://trassl.wordpress.com/2016/10/23/steg-4-del-3/
 
F

F.d. 54378

Guest
Sv: Kompakt husbil

I min senaste post på min blogg var det en person från detta forum som svarade på min post. Och jag förstår inte riktigt...

Han skrev såhär
Du skriver att Du inte vill skruva golvet fast. . .av samma anledning skall Du inte heller limma golvet.Använd skumplasten under golvet.

För det första har jag aldrig sagt att jag inte vill skruva fast golvet. Jag kommer oavsett skruva fast golvet på sina ställen, för det skall komma inredning ovanpå golvet.
Men varför skall man inte limma eller skruva fast ett klickpanels parkettgolv?
Utan man skall använda sig av skumplasten!
Jag kan förstå det i en bostad där golvet aldrig egentligen rör sig, men detta golv kommer ligga i ett fordon som är i ständig rörelse nästan. Är det inte risk för att golvet reser sig och inte ligger still med sådana förutsättningar?
 
F

F.d. 54058

Guest
Sv: Kompakt husbil

Följer ditt bygge med intresse!

Angående att inte skruva fast parketten eller inte, parkett är ju trä. Trä är ett levenade material som behöver rörelsefog. Lägger du golv i hus så brukar jag se till att det finns runt 5mm fog runt om väggarna cirka. Men i en husbil kanske det är mindre praktiskt med ett golv som är helt flytande utan att sitta fast.
Det värsta som kan hända är att golvet spricker när du skruvat fast två ändar av det. Själv hade jag hellre satsat på någon strycktålig plastmatta. Finns ju rätt shyssta varianter av det också.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Kompakt husbil

Jag lade klickgolv över hela golvet i min caddy, isolerande skumplast under.
Monterade sedan skåp och säng ovanpå med genomgående plåtskruv och naturligtvis med rostskydd på underredet.
Hade aldrig problem med det under de 3000mil och nästan 4 år jag körde nästan dagligen med den inget glapp oljud eller lösa delar eller sprickor mellan skivorna, men jag limmade noggrant alla tillsammans med vitlim i en lägenhet hålls de ju ihop bara av klickfunktionen och sedan om man spiller vatten ville jag inte det skulle gå ner i springorna för då kan det vara fara och färde.
Klickgolvet var heller inte av trä utan plast som inte kan resa sig.
 

Bilagor

  • IMG_0538.JPG
    IMG_0538.JPG
    37,9 KB · Visningar: 2.576

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kompakt husbil

Du verkar isolera med stor noggrannhet BonVit. Fukt finns i luften så det gäller att minimera luftfickor i mellanutrymmen så mycket som det bara går, då behåller man värme/kyla och slipper framtida rostangrepp. Bra tänkt och gjort! Bara att fortsätta och "snart" är du ute och upplever husbilskänslan på vägarna också...
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Kompakt husbil

Hej Bonvit
Har tittat runt lite på din hemsida om bilen och lite annat också.
Du har säkert tålamod att bygga din bil klar o perfekt med det jag läst om dina bedrifter.
Lycka till med bilen och följer ditt bygge :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Kompakt husbil

Jag är inte helt positiv till ditt val av silikon, efter mina erfarenheter med en tacklucka tätad med silikon undviker jag det och använder det inte i något sammanhang. Har även stött på det runt en diskbänk jo det läckte men omärkligt så att man inte såg det. Går inte att måla efteråt och går knappt att ta bort och svårt att få något annat att fästa efteråt.
Efter mina erfarenheter med sikaflex kan jag bara rekommendera det eller något liknande.
 
F

F.d. 54378

Guest
Sv: Kompakt husbil

Jag använder mig av vit latexfog från sikaflex. Något jag har blivit rekommenderad av en arbetskompis som har jobbat som husvagnsreparatör, och även av min bror som är rörläggare.
Nu använder jag mig av fogen inne i bilen på ställen där det inte skall komma någon väta, utan snarare bara vara som rörligt skydd mot att saker och ting inte skall kunna komma in under och för att jag inte lyckas såga inredningen alldeles inpå plåten och för att få skarvarna att se någorlunda snygga ut.
 
F

F.d. 54378

Guest
Sv: Kompakt husbil

Så då har jag börjat med nästa steg som är vänstersidan på bilen.
Det kommer ta ett tag att färdigställa denna sida, då den omfattas av en sågning i karossen. Då jag skall ha en lucka på sidan för enkel åtkomst utifrån till kraftstationen, batterierna, säkringsboxen. Eventuellt kommer verktygslådan att få plats där också, får fundera på det...
Batterierna som är 2 till antalet skall seriekopplas och ställas i längsled framför hjulhuset, då tar de minst plats. Om jag måste byta dem eller göra ett större arbete på dem eller det som är runt omkring, så får jag skruva bort delar av inredningen.

https://trassl.wordpress.com/2016/11/13/steg-6-del-1/
 
F

F.d. 54378

Guest
Sv: Kompakt husbil

Öööh? Hmmm,,, ja :msn_embarrassed:
Jaja,,, jag erkänner kan inte så mycket om el... Men jag skall ha den dubbla kraften med bra batterier för min bank. Hur det sedan kopplas och färdigställs är helt och hållet upp till elfirman som gör den slutliga installationen...
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Kompakt husbil

Ska du ha två 12v så är det paralellkoppling det kallas alltså man koplar ihop plus på bägge batterierna och minus på bägge batterierna, då får man dubbla kapaciteten med samma spänning.
Det är viktigt med samma Ah på bägge batterierna är de lika gamla och samma fabrikat så är det ännu bättre.
Ska de byggas in så är det mycket viktigt med säkringar och huvudbrytare du kan ju inte släcka en brand på enkelt sätt.
Kanske man skulle dra ut åtminstonde pluskablarna till ett ställe du kommer åt så du kan skilja strömkretsarna åt om ett batteri får spader, annars kommer det dåliga batteriet döda det friska.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Kompakt husbil

Och det här med elfirmor, jobbar de inte med bilar har de förmodligen inte svart till minus och röd till plus hemma utan tar kablar till trefas med de färger som finns.
Se till att du får märkningar på kablarna med plus och minus i så fall, i min bil var det plus som hade svart och brunt minus, helt fel således.
Kolla också upp så att lamphållare har plus i mitten så att du kan ha Led lampor, i min bil fick jag koppla om eftersom allt var fel.
I en bil verkar det som att man kopplar hur som helst gör man så i en lägenhet är det nästan straffbart.
 
Toppen