• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Komfort i fjällen

F

F.d. 6180

Guest
Hej!

Om man är i svenska fjällen med husbilen på vintern, kan man räkna med att nyttja duschen varje dag med tanke på vatten, tankkapacitet och er erfarenhet?

Idag ligger stugan vi hyr på ca 6000 kr/v och campingen skall ha 3000 kr/v så man undrar ju hur mycket bekvämlighet man får klara sig utan för mellanskillnaden. Ski-in-ski-out lär det ju inte bli med husbilen direkt... idag har vi 40 m till liften.

Med vänlig hälsning,

MoAoV
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Komfort i fjällen

Står man en hel vecka på camping med husbilen är det enklare att duscha i campinganläggningens dusch. Då slipper man tömma gråvattnet så ofta. De gånger vi vintercampat under såpass lång tid har vi gjort så. Står man bara några dagar kan man tömma och fylla vatten när man passerar något tömmningställe på vägen alternativt om man stått på camping, tömma/fylla när man lämnar.
Däremot använder vi endast bilens toa, skulle aldrig falla mig in att använda campingens toa...:p:
Det är ju relativt lätt att gå och tömma kassetten när det behövs.
Vi diskar också i bilen. Då blir det inte såna mängder med gråvatten, man kan ju gå och tömma en hink om dan så klarar det sig. ;)

/Ludde
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Komfort i fjällen

Hej Ludde
Vi gör tvärt emot dig.Vi använder campingens toa,diskar i deras fina kök,och använder campinganläggningens dusch (som du).allt innom 20 m.
Men det är vi de,för det ingår nämligen i priset att anväda anläggningen.
Även deras valla bod användes.

Vintercampareen Vidhem.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Komfort i fjällen

Anders

Precis så gjorde även vi när vi var yngre och åkte utför. På den tiden var vi oftast den enda husbilen på parkeringarna i Åre, Duved och Storlien, men det kanske är trängre numera? Oftast stod vi endast över helgerna och hade inga problem med vatten eller toatankar.
Problemet blev med tiden att jag ofta såg fiskare på Åresjöns is och då måste ner för att prova lyckan.

aake
 
Senast ändrad:

hanhals

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3084
Medlemskap
2024
Sv: Komfort i fjällen

Står man en hel vecka på camping med husbilen är det enklare att duscha i campinganläggningens dusch. Då slipper man tömma gråvattnet så ofta. De gånger vi vintercampat under såpass lång tid har vi gjort så. Står man bara några dagar kan man tömma och fylla vatten när man passerar något tömmningställe på vägen alternativt om man stått på camping, tömma/fylla när man lämnar.
Däremot använder vi endast bilens toa, skulle aldrig falla mig in att använda campingens toa...:p:
Det är ju relativt lätt att gå och tömma kassetten när det behövs.
Vi diskar också i bilen. Då blir det inte såna mängder med gråvatten, man kan ju gå och tömma en hink om dan så klarar det sig. ;)

/Ludde

Vi kör samma koncept som du ,vi fricampade 5 dagar uppe vid högfjällshotellet här i Sälen.Nu har vi stått. på Tandåldalens camp i snart 2veck, på lördag bär det iväg till Idrefjälls camping,där vi skall fira påsken, vi använder dusch o bastu på anläggningen,men toa o disk o matlagning fixar vi i bilen.Vädret har varit kanon,nu är det bara att hoppas att det håller över Påsk,och efter påsk bär det söder ut för att hämta:dog::dog::dog::dog: hem våren till Svedala
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Komfort i fjällen

Hej Ludde
Vi gör tvärt emot dig.Vi använder campingens toa,diskar i deras fina kök,och använder campinganläggningens dusch (som du).allt innom 20 m.
Men det är vi de,för det ingår nämligen i priset att anväda anläggningen.
Även deras valla bod användes.

Vintercampareen Vidhem.

Jo, det har ingått i priset de gånger jag bott på vintercamping också, men det spelar ingen roll, skulle ändå aldrig komma på tanken att använda campingens kök eller toa.
Men det är ju upp till var och en vad man vill nyttja.
Skönare att skita på eget dass...så tycker jag...:D
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Komfort i fjällen

Anders

Precis så gjorde även vi när vi var yngre och åkte utför. På den tiden var vi oftast den enda husbilen på parkeringarna i Åre, Duved och Storlien, men det kanske är trängre numera? Oftast stod vi endast över helgerna och hade inga problem med vatten eller toatankar.
Problemet blev med tiden att jag ofta såg fiskare på Åresjöns is och då måste ner för att prova lyckan.

aake

Fortfarande väldigt ensamt på parkeringarna, Åke. Men vi är bara glada för det, blir mindre risk för "konstigt fenomen som vi inte förstår och som därför ju inte kan vara rätt och som vi måste förbjuda"-reaktioner.

Anders
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Komfort i fjällen

Hej Ludde
Vi gör tvärt emot dig.Vi använder campingens toa,diskar i deras fina kök,och använder campinganläggningens dusch (som du).allt innom 20 m.
Men det är vi de,för det ingår nämligen i priset att anväda anläggningen.
Även deras valla bod användes.

Vintercampareen Vidhem.

Vidhem!
Jag förstår inte varför du står på en camping med din "super vinterhusbil", med en sådan bil måste man väl vara självförsörjande ett par gånger om, jag som har en i ditt tycke en "skit-husbil" dvs en tysktillverkad står nästan aldrig på camping, jag använder de faciliteter som finns i husbilen och de fungerar utmärkt för mina behov.

Pilot// som har en vinterutrustad Burstner och använder den året runt!;)
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Komfort i fjällen

Hej Pilote
Jag har inte räknat med att du ska förstå det! (Det gör inga Nordpolacker.)
ean jag väntar fortfarande på öleeen.Det är du ensam om att vinter campa det en:::::HB
å det fryser det mesta de som kan frysa.
Eftersom jag åker skidor på längden och "kör" relativt hårt blir jag svettig och skulle ALDRIG falla mig in att då duscha i HB;n.

LUDDE: Jag är väldigt bekväm av mig, då är det bättre att "skita" i toan på campingen och diska i köket än att bära vatten tur och retur till HB:n.
Det går åt mycket vatten ändå.
Lycka till.
/Vidhem
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Komfort i fjällen

Hej Pilote
Jag har inte räknat med att du ska förstå det! (Det gör inga Nordpolacker.)
ean jag väntar fortfarande på öleeen.Det är du ensam om att vinter campa det en:::::HB
å det fryser det mesta de som kan frysa.
Eftersom jag åker skidor på längden och "kör" relativt hårt blir jag svettig och skulle ALDRIG falla mig in att då duscha i HB;n.

LUDDE: Jag är väldigt bekväm av mig, då är det bättre att "skita" i toan på campingen och diska i köket än att bära vatten tur och retur till HB:n.
Det går åt mycket vatten ändå.
Lycka till.
/Vidhem

Måste bli dyrt att alltid stå på camping..men man väljer ju själv, vår dusch är lagom stor och bekväm till oss.
Jag trodde i min enfald att om man köpte en Nordic så var det för att vara oberoende, men du behöver kanske elen trots allt för att stödvärma.....

Ölen finns kvar när/om du anländer till Skåneland

//Pilot
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Komfort i fjällen

Hej Pilote
Jag har inte räknat med att du ska förstå det! (Det gör inga Nordpolacker.)
ean jag väntar fortfarande på öleeen.Det är du ensam om att vinter campa det en:::::HB
å det fryser det mesta de som kan frysa.
Eftersom jag åker skidor på längden och "kör" relativt hårt blir jag svettig och skulle ALDRIG falla mig in att då duscha i HB;n.

LUDDE: Jag är väldigt bekväm av mig, då är det bättre att "skita" i toan på campingen och diska i köket än att bära vatten tur och retur till HB:n.
Det går åt mycket vatten ändå.
Lycka till.
/Vidhem


Vi har en extra cassette och även en liten pulka med när vi åker till fjälls så man har något att dra ski*** med men man får se upp så det inte rymmer ....

Dock så duchar vi i servicehuset och även bastar för vi kör ju en tysk bil och får inte upp bastuvärmen i den .

ps: Jag får tacka Vidhem för den fina gåva som jag fick skickandes på posten , nu har jag koll på alla kalenderdagar 2013 . tack tack
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Komfort i fjällen

Hej Pilote
Jag har inte räknat med att du ska förstå det! (Det gör inga Nordpolacker.)
ean jag väntar fortfarande på öleeen.Det är du ensam om att vinter campa det en:::::HB
å det fryser det mesta de som kan frysa.
Eftersom jag åker skidor på längden och "kör" relativt hårt blir jag svettig och skulle ALDRIG falla mig in att då duscha i HB;n.

LUDDE: Jag är väldigt bekväm av mig, då är det bättre att "skita" i toan på campingen och diska i köket än att bära vatten tur och retur till HB:n.
Det går åt mycket vatten ändå.
Lycka till.
/Vidhem

Jag förstår inte hur det kan gå åt så mycket vatten när du inte gör något i husbilen, varken duschar, diskar eller går på toa? :wideeyed:
 
Toppen