• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koldioxidvärde

F

F.d. 30012

Guest
Hej.
Intresserad av att se om där finns någon/några som har husbil byggd på Transit-chassie och vad ni har för koldioxidvärde/utsläpp i era reg.papper, hamnade själv på 312 g/km= dyr skatt. Givetvis så får även andra än Transitägare svara.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Koldioxidvärde

Jag skulle också vara intresserad att höra vad en Burstner Marano 580T med 2,3JTD har för koldioxidvärde i Sverige. Har försökt att få ett svar från Burstner i Tyskland men dom svarar ej!
Finska myndigheterna godkänner inte Fiat egna papper.Skatten skulle sjunka med ca 50% på vår bil
om Fiats papper skulle godkännas men nu drar dom på att bilen heter Burstner Fiat.:confused:

Mvh Tom
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Koldioxidvärde

De enda utsläppsuppgifter vi kunnat hitta gäller Ducato "naket" chassi:

2,3 JTD: 214 g/km
3,0 JTD: 238 g/km

Värdena anges som desamma för enkel- och dubbelhytt och för 35- och 40-versionerna.
 
F

F.d. 30012

Guest
Sv: Koldioxidvärde

Det lönar sig att kolla upp och att vara påstridig... Har mailat och ringt till både bilprovning och transportstyrelsen i 3 veckor och nu äntligen fått svar, vill till att hitta rätt "gubbe" att prata med. Den automatiska beräkningsmallen som används vid beräkning av koldioxidvärdet av bilprovningen vid reg.besiktning tar inte hänsyn till om det är en personbil klass 2 och räknar då som PB kl 1, vilket ger ett högre värde.
Bilprovningen ska vid registringsbesiktning av husbil göra denna beräkning manuellt.

Fick mitt kodioxidvärde sänkt från 312g/km till 252g/km och sparar 3060kr på detta....:twitcy:
 
F

F.d. 25368

Guest
Sv: Koldioxidvärde

Hej Jag skall reg Bes min husbil i nästa vecka en 2010 Adria, men i regbeviset från Tyskland står det M1 jag vill mena att det motsvarar PB1 i Sverige = hög avgift ...eller
:confused:
Steffo
 
F

F.d. 30012

Guest
Sv: Koldioxidvärde

Hej Steffo.
Har för mig att alla husbilar automatiskt blir PB klass 2..?
 
Toppen