• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koldioxidrelaterad fordonsskatt

F

F.d. 55552

Guest
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Såvitt jag vet är det ologiskt nog tvärtemot här i Sverige, dvs viktbaserad skatt är i princip alltid lägre än CO2-baserad. Sist jag kollade låg den viktbaserade på c:a 5000 kr/år, vilket skulle kräva ett CO2-utsläpp på lite under 200 gr/km, något som jag tippar få husbilar kommer ned i. Någon som har annan information?
 

EoMwSb

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
9832
Medlemskap
2024
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Hej Franz. Tack för dina spännande och innehållsrika artiklar. Varför jag skriver på detta forum, beror på att jag har en husbil av 2005 års modell som är importerad efter 2011. Det innebär 7900 kr i skatt. Kontaktade Transportstyrelsen för några dar sedan angående koldioxidbaserad skatt. Fick då veta av tjänstemannen att om jag lämnar in ett intyg på husbilen så ska skatten rättas till. Transportstyrelsens motiv för att göra så här är gripna ur luften sa han. MEN,vad ska jag INTYGA? Jag förstod inte riktigt det här med
intyg. Vet du?
Med vänlig hälsning
Erik
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Låter intressant! Jag har också en som har hamnat på c:a samma skatt. Kan det vara ett koldoxid-intyg?
 
F

F.d. 53227

Guest
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Fordonsskatten för husbilar registrerade efter 1/1 2011, kallas numera för "koldioxidbaserad fordonsskatt" och räknas efter 252 g/km.
Detta ger en kostnad på 7900:-/år.
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Samma schablon för alla årsmodeller? Har inte nya(are) husbilar uppgift om koldioxidutsläpp från tillverkaren som personbilar har?
 
F

F.d. 53227

Guest
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Tror inte det. Jag importerade min husbil i mars (årsmodell 2011), jag fick över
10000 i skatt vid reg besiktningen.
Efter ett antal påstötningar fick jag reducerat till det "rätta" 7900:-.
Under tiden jag tjatade med myndigheterna fick jag information från tillverkaren
att chassitillverkarna (Fiat,Ford mm) till husbilar i EU är undantagna kravet på koldioxidredovisning.
Det är ju husbilens kostruktion som bestämmer den verkliga koldioxidförbrukningen (hög, låg, tung, lätt mm).
Husbilsbyggarna är (vad jag vet) inte ålagda kraver på koldioxidrevisning.
Mera om detta finns att läsa i "Eu regulation n. 443/2009 article 2, point 3, under
special vehicles point 5, part A of annex II of the Directive 2007/46/EC."
Puh, det var långt (snacka om byråkrati). 2007/46/EC finns även på svenska.

Hoppas att detta hjälper andra som fått för hög skatt.
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

7900 är nog "för hög" det med ;)

Att ta ut en koldioxidbaserad skatt på fordon utan officiellt angiven bränsleförbrukning är ju lika knäppt som att ta ut inkomstskatt baserat på en "gissad" inkomst!
 
T

Teddi

Guest
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

man kan påstå tre grupperingar,, en där viktbasering ligger till grund,,men ändå inte har någon större betydelse,,eftersom många ligger på en skatt på 5200,,

sedan alla regade efter 2011 även en gammal import,,
då kallar dom detta koldioxrelaterad skatt,,7900 spänn,,
ock där ingår ett helt koppel olika bilar som också släpper ut helt skilda ämnen men ändå samma skatt,,

sista gruppen är regade lätta lastbilar som kanske släpper ut mest sk-t men ändå har den lägsta skatten,,

efter några års möte med dessa beslutsfattare kan ja bara konstatera att ja tycker synd om dom,,

dom har ingen som helst aning vad dom sysslar med,,:D tragiskt men sant,,:D
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Betalar jag fel fordonsskatt?

I våras köpte jag en ny husbil (2012) med totalvikten 3650 kg av en svensk handlare. Trodde att fordonsskatten skulle bli 7900 kr/år men den är 4993 kr/år har något gått fel eller är det inte 7900 kr/år som gäller?
Martin Svensson
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

"Fel" är det väl inte när den är så "låg", hehe? Står det inte i pappren du har vilken typ av skatt det är och vad den baserar sig på?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Det av Transportstyrelsen och Bilprovningen beräknade koldioxidutsläppet korrigeras uppåt vid förkomst av automatlåda och av fyrhjulsdrift. Och som det tycks är denna schablonmässiga uppräkning oberoende av om fyrhjulsdriften är permanent eller inkopplingsbar!

För min gamla Sprinter, vilken står avställd och i förråd, är koldioxidutsläppet beräknat till 272 g/km (manuell låda, inkopplingsbar 4WD), vilket ger en skatt på ca 9.100:-/år.
För min nya bil med automat och inkopplingsbar 4WD är värdet beräknat till 286 g/km och skatten blir 9.845:-/år.

Lite svårt att smälta att den systerbil (samma årsmodell, nästan samma gångsträcka) som finns hos Forsberg Fritidscenter beskattas med 5.018:-/år enbart för att den bilen importerades tidigare.

aake
 
Senast ändrad:

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

"Fel" är det väl inte när den är så "låg", hehe? Står det inte i pappren du har vilken typ av skatt det är och vad den baserar sig på?

Jag är väldigt nöjd med mina 4993 kr / år men det är ju surt om de hör av sig om några år och vill höjja samt ha mellanskillnaden retroaktivt.
Martin
 

lagerbrax

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Finspång
HBK-Nr
6595
Medlemskap
2025
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Har två grannar som kör Mc Luis 12 de har 4993:- i skatt samt ett co värde på
195 enligt reg utdrag från Transportstyrelsen.Jag har en Rapido 12 och betalar
7900:- Motorerna är lika samt partikelfilter. Enligt transportstyrelsen beror det på
att Mc Luis eller importören har vsat upp ett intyg på Co halten. Borde inte detta
vara ett krav att alla bilar som själjs här i landet ska ha ett sådant föratt få själjas
här. Något som vi måste jobba för via transportstyrelse & regeringen.Skatt efter
utsläpp.
MVH Lagerbrax
 

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Är detta sant?
Jag har beställt en ny husbil som jag får till våren med automatlåda (robot).
Med automat höjs skatten ytterligare, kan någon ge ett bra svar varför? är det sant!

/Per-Inge
 
Toppen