• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koldioxidrelaterad fordonsskatt

F

F.d. 25228

Guest
Hej,
det finns många oklarheter angående den "nya” husbilsskatten och många, i synnerhet de som importerar själv, är oroliga. Regeringens förslag samt skälen till detta som står att läsa i Regeringens proposition 2009/10:41 torde dock inte lämna några tvetydigheter. Nedan några viktiga punkter:

8.6 Koldioxidbaserad fordonsskatt för lätta lastbilar, lätta bussar och husbilar

Regeringens förslag:

Lätta lastbilar, lätta bussar och husbilar som tas i bruk för första gången efter 2010* inordnas i den koldioxidrelaterade fordonsskatten.
Ändringarna träder i kraft den 1 januari 2011.

I skälen som anförs står bl.a.:

1)Äldre* lastbilar, lätta bussar och husbilar föreslås därför kvarstå i den viktbaserade fordonsskatten.

2) Den koldioxidbaserade fordonsskatten bör därför endast omfatta nya* lätta lastbilar, bussar och husbilar, dvs. bilar som köpts från och med ikraftträdande av förslaget.
(*mina kursiveringar)

Den sist citerade meningen kan ge upphov till feltolkning eftersom det inte endast är nya bilar som köps utan även äldre, i synnerhet med avseende på import. Regeringens intentioner bör dock vara entydiga vilket framgår av den första citerade meningen. Det står inte någonstans i skälen till förslaget, så som Transportstyrelsen felaktigt har tolkat detta, att den nya skatteberäkningen skall gälla fordon som registreras för första gången i Sverige efter 20110101.
Innebörden av proppen är även bl. a. att SAMTLIGA husbilar och andra fordon i denna kategori som någon gång tagits i bruk före 20110101 (det sägs inget om att detta ibruktagande ska ha skett i Sverige!) fortfarande skall beskattas efter vikt, även om de har varit avställda någon period. En avställning innebär ju inte att de avregisteras och registreras på nytt vid påställning.
Vidare kan man fråga sig varför det ska göras skillnad på importerade äldre p-bilar klass II och äldre p-bilar klass I. De senare beskattas efter vikt såvida de inte tillförts någon miljöklass:

3) I samband med införandet av koldioxidrelaterad fordonsskatt begränsades tillämpningen till nyare personbilar genom att bilarna inte skulle vara äldre än ett visst fordonsår, såvida de inte uppfyllde de vid tidpunkten för införandet obligatoriska avgaskraven (Miljöklass 2005). Prop. 2099/10:41 180


Påförs man koldioxidrelaterad skatt eller tilläggsbelopp trots att fordonet varit registrerad före 20110101 bör man nog protestera och kräva rättelse.
Eftersom jag själv råkat ut för detta (imp. en -97a) kommer jag att arbeta för att Transportstyrelsens feltolkning korrigeras och det vore bra om fler som är i samma eller liknande situation uttalade sitt stöd.

Hälsningar
Franz
 

Ronny o Ulla-Britt

HBK Medlem
Inlägg
242
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
4709
Medlemskap
2024
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

du har verkligen mitt fulla stöd,efter att ha läst din text känner man sig grundlurad.jag har skrivit till transportstyrelsen en gång,dom följer bara laGEN säger dom,sen står man där med pannan i tegelväggen!
MVH Ronny
 
L

linde

Guest
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Jag har skickat en fråga till EU om Sverige får beskatta beg husbilar olika beroende på inköpsland. Har själv en 98 köpt i Tyskland.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Citat:
"Den koldioxidbaserade fordonsskatten bör därför endast omfatta nya lätta lastbilar, bussar och husbilar,dvs. bilar som köpts från och med ikraftträdande av förslaget."

Dom kanske relaterar till ordet köpts
 
F

F.d. 25228

Guest
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Hej igen,
jag har fått ett förhandsbesked från EU där det står att det här kan röra sig om ett brott mot EU-fördragets artikel 110,som förbjuder diskriminerande beskattning. Jag har även skrivit till Anders Borg och ser med stort intresse fram emot hans svar.
Fortsättning följer!
 
F

F.d. 25228

Guest
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

[FONT=EUAlbertina_Italic][FONT=EUAlbertina_Italic]
Artikel 110
[/FONT][/FONT]
(f.d. artikel 90 FEG)​
Ingen medlemsstat ska, direkt eller indirekt, på varor från andra medlemsstater lägga interna skatter eller avgifter, av vilket slag de än är, som är högre än de skatter eller avgifter som direkt eller indirekt läggs på liknande inhemska varor.

Har skickaten formell klagan till​
Kommission der Europäischen Gemeinschaften
(z. H. des Generalsekretärs)
Rue de la Loi, 200
B-1049 Brüssel
BELGIEN

Ska bli intressant att se vad som händer.

Franz​
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Ibland känns detta med CO2 skatter enbart som ett sätt att öka skatteintäkterna. Alla politiker är rörande överens.

Frågan är hur CO2 skatter påverkar det globala CO2 utsläppen?

Sverige står för 1,7 promille av mänsklighetens samlade CO2 utsläpp per år. Tror någon på allvar att det spelar någon roll vad vi i Sverige ( 9 miljoner innevånare)
gör?
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Ja, politkerna har nu ett gyllene tillfälle att öka skatteintäkterna med hjälp av CO2.
Jag kan inte låta bli att komma med lite FAKTA i "CO2-debatten".
Andelen totalt mänskligt producerad CO2 i atmosfären är 4 %.
Totala mängden CO2s växthuseffekt är c:a 1%.
Vattenångans växthuseffekt står för 95% av den totala växhuseffekten.
Att Sverige släpper ut c:a 60 milj ton CO2 totalt men jordens befolkning andas ut 3600 milj ton CO2.
Kommer en minskning av de svenska utsläppen med 10, 20 eller 30% (till mycket höga kostnader) kommer att påverka det globala klimatet?
Helt försumbart anser jag.
Tyvärr har "CO2-debatten" övergott i religon.
Har någon sett ett seriöst TV-progam, typ SVT där man tar upp all fakta med "CO2-problematiken".
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Detta är verkligen intressant! Jag importerade ifjol en McLouis 2002:a och åkte på 7500 i skatt mot dryga 5000 som jag hade trott. Iofs har de gissat ganska "snällt" vad gäller CO2-utsläppet, det är nog tyvärr högre än så... Men vad jag inte gillade med att göra så är dels det att det blir olika för bilar som reggats i Sverige innan och efter 1 jan 2011, dels att äldre husbilar inte har nån vettig relevant uppgift om CO2-utsläpp så det blir upp till myndighetens godtycke var man hamnar skattemässigt och "slumpmässig skatt" är inte bra.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Enligt min säljare på Caravanhallen så har farbror staten helt övergett idéen med koldioxidrelaterad skatt på husbilar och belägger nu alla nya PB kl2 med 7900pengar om året rakt av.
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Enligt min säljare på Caravanhallen så har farbror staten helt övergett idéen med koldioxidrelaterad skatt på husbilar och belägger nu alla nya PB kl2 med 7900pengar om året rakt av.
Det låter väldigt konstigt! Finns det någon länk till sådan info på t.ex Transportstyrelsen eller Skatteverket?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Jag är uppenbarligen lite avvikande i frågor betr "koldioxidrelaterad fordonsskatt"! Först vill jag gratulera dem som slumpmässigt "råkar" ha fått sina "äldre miljöovänligare husbilar" registrerade i sverige före år 2011 med en skatt på endast 5.018:-/år!

Fordonsskatten och dess konsekvenser för registrerade husbilar har inget med miljöomtankar att skaffa utan utgör rena hånet mot allt seriöst miljöarbete som till följd av denna fordonskatt självklart inte kan tas på fullt allvar!

Det är märkligt och orättvist/felaktigt att;
¤ nyare, bränslesnålare, "renare" husbilar tillv/reg under 2011/12 och som uppfyller tom euro5 krav inkl partikelfilter ... åsätts en fordonsskatt på ca 7.900:-/år (= bestraffas med drygt 57% högre skatt utan rimligt motiv)!
¤ medan klart miljöovänligare husbilar standardmässigt betalar en lägre skatt 5.018:-/år, trots att de bara i bästa fall uppfyller miljökrav enligt euro3-4 krav tom alla ännu äldre miljökravklasser än så gynnas fn ... vilket förefaller helt vanvettigt!

Jag ser ingen som helst rättvisa, konsekvens eller koppling till vare sig miljö eller CO- alt partikelutsläppsjakt, tanken(?) med husbilars fordonsskatt representerar verkligen den upp och nervända världen - vår miljö är i varje fall inte vinnare med denna skatteprincip!

Det som förvånar mig mest i detta kring miljö/fordonsskatter är att de av oss med nyare, renare och miljövänligare husbilar förhåller sig så t y s t a och t å l m o d i g a!
 
T

Teddi

Guest
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Enligt min säljare på Caravanhallen så har farbror staten helt övergett idéen med koldioxidrelaterad skatt på husbilar och belägger nu alla nya PB kl2 med 7900pengar om året rakt av.

så ser de ut idag,,skatten är inte de minsta relaterad till antal mil vilken gör den generell,,vad
värre är så har ja hört att alla husbilar kliver upp ett steg till 7900,,idag betalar jag o många andra 5000spänn,,

de sista ja hört i detta ärende e att skatten kommer att harmoniseras med övriga EU,,

hur de ter sej i framtiden??? vi som lever får se,,,en rättvisa som många förespråkar är skatt efter körning,,

först då kan de bara bli värt #koldioxerad skatt#, teddi,,,
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Jag tycker också att det är märkligt med en fordonsskatt som baseras på vilka CO2-utsläpp ett fordon har eftersom inga utsläpp sker om fordonet står still. När man väl börjar köra så kommer man ju per automatik att betala mer skatt ju mer fordonet förbrukar(=släpper ut) eftersom bränslet är belagt med CO2-skatt m.m. Att sätta större delen av skatten på bränslet och låta fordonet ha en skatt i relation till vilken avgasnorm det uppfyller(lägre fordonsskatt för renare fordon såklart) vore väl mer logiskt. Då skulle det kosta mest att köra med ett smutsigt och törstigt fordon.

Den viktbaserade skatten är också lite märklig, för inte är det väl skillnad på hur mycket vägarna slits av fordon vars vikt oftast är under 4 ton?
 
F

F.d. 53227

Guest
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Ja, vad kan vi göra ?
Jag reg.besiktade en husbil, tillverkad 2011, euro 4, Ford Transit 2,2 TDCi
den 22/3, och fick en skatt på 10016:-
Var ligger den övre gränsen och när når vi dit ?

Hälsningar
Zeppoo
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Först så betalar vi 3,02 SEK + moms i koldioxidskatt per liter diesel. Sen betalar vi koldioxidskatt som en komponent i fordonsskatten. Snacka om att mjölka samma ko två gånger :mad:

Koldioxidutsläpp är samma sak som bränsleförbrukning bara ett sätta att ta betalt för samma sak två gånger. Ju högre bränsleförbrukning ju större CO2 utsläpp. De värden som anges i typintyget för bränsleförbrukning=CO2 utsläpp är framtagna från rullbaneprov efter nån standardiserad procedur. Den som kör med eco drive släpper antagligen ut mindre och den som har blyfot mer.

Att bara komma på tanken att ha en utsläppskomponent som beror på körsträcka i en årsbaserad skatt känns kriminellt.
 
F

F.d. 53227

Guest
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Det blev rättning till slut !

Efter ett antal telefonsamtal och e-post, fick jag den ”rätta” skatten på 7900:-.

Fick information från tillverkaren (Trigano VDL) att husbilar är befriade från
CO2 klassning enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2007/46/EC, artikel 2, punkt 3.
Vi i sverige använder därför generellt ett utsläppsvärde på 252 g/km.

Ha det bra !
 
F

F.d. 6968

Guest
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Hej alla skattebetalare!!!!!
Jag sitter här och läser med stort intresse hur mycket fordonsskatt som betalas
Jag importerade en Tec med Fordchassi 09 i februari 2011. Jag betalar en årlig
skatt på 11826:- Detta kan ju inte vara rätt. Någon som vet vart jag skall vända
mig?
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Tillika märkligt att min McLouis 2002:a som importerades ifjol landade på 245 gr/km och därmed lite lägre skatt än de som fått 252 gr/km och mycket lägre än er stackare som ligger på 10-11000 kr/år.
 
Senast redigerad av en moderator:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Koldioxidrelaterad fordonsskatt

Hej, förlåt att jag blandar mig i era skatter men här hos oss så har jag just ändrat vikt baserad skatt till CO2 o det lönar sig. Vår Adria Twin 3.0 automat har en CO2 som är 227 gr km. I pengar ca 200 € per år. Viktbaserad skatt var över 500 € år. Uppgifterna på just vår bil fick jag från TÜV NORD Gruppe - TÃœV NORD Gruppe finns även i Sverige. Jag gjorde en ändrings besiktning med pappren från TUV kanske det fungerar även hos er i Sverige. Tror att det är EU paragrafer som de måste följa det har varit svårt här att slippa vikt beskattning men nu går det plötsligt.

H.Leif
 
Senast ändrad:
Toppen