F
F.d. 25228
Guest
Har frågat Transportstyrelsen angående skatten för en fiktiv import (-79, 241 hk V8 automat-låda) och där trodde man att bilen skulle vara befriat från skatt eftersom den var mer än 30 år gammal. Trots att de har åstadkommit tabellen som ligger till grund för beräkningen av skatten hänvisade de till skatteverket som lämnade följande svar:
Drivmedel, totalvikt, fyrhjulsdrift och växellåda ingår i formeln för beräkning av CO2-utsläpp.
Eftersom jag inte vet om fordonet har fyrhjulsdrift så gjorde jag två beräkningar.
Med fyrhjulsdrift = årsskatten är ca 9 634 kr
Utan fyrhjulsdrift = årsskatten är ca 8 614 kr.
Detta att jämföra med en Ducato -97, 116 hk, manuella låda och en årsskatt på 7 900!
Det är inte utan att man undrar vad de håller på med. Varför ska en "svensk" 30 år gammal husbil vara skattebefriat och en importerad belastas med 8 614 i årsskatt? Släpper inte den "svenska" bilen ut lika mycket koldioxid? Och en gammal V8 automat borde rimligtvis släppa ut bra mycket mer än Ducaton, eller?
Det ska bli mycket intressant att se om det kommer något svar från EU och vad de anser.
Fortsättning följer.
Drivmedel, totalvikt, fyrhjulsdrift och växellåda ingår i formeln för beräkning av CO2-utsläpp.
Eftersom jag inte vet om fordonet har fyrhjulsdrift så gjorde jag två beräkningar.
Med fyrhjulsdrift = årsskatten är ca 9 634 kr
Utan fyrhjulsdrift = årsskatten är ca 8 614 kr.
Detta att jämföra med en Ducato -97, 116 hk, manuella låda och en årsskatt på 7 900!
Det är inte utan att man undrar vad de håller på med. Varför ska en "svensk" 30 år gammal husbil vara skattebefriat och en importerad belastas med 8 614 i årsskatt? Släpper inte den "svenska" bilen ut lika mycket koldioxid? Och en gammal V8 automat borde rimligtvis släppa ut bra mycket mer än Ducaton, eller?
Det ska bli mycket intressant att se om det kommer något svar från EU och vad de anser.
Fortsättning följer.