• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Knepig hastighetstavla i uppförsbackar på Autobahn

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vid trefiliga uppförsbackar på Autobahn finns ibland en tavla liknande bifogad bild (kanske har jag ritat fel färger). Ibland är det en elektronisk tavla, ibland är den permanent, någon gång har jag också sett motsvarande målat i körbanorna. Siffrorna kan vara lite olika men följer samma mönster: Högst hastighet i vänstra filen, lägst hastighet i mittenfilen och mellanhastighet i högra filen. Det jag undrar över är 1: varför trafiken i mittenfilen har lägre hastighetsgräns än högerfilen och 2: varför ingen av de tyskregistrerade bilarna tycks bry sig om att hålla de hastigheter tavlan visar. De är ju ganska bra på det annars. Är det någon här på forumet som vet?

Autobahn.jpg
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Knepig hastighetstavla i uppförsbackar på Autobahn

70 och 90 verkar vara omkastade i din teckning.
Normalt gäller samma hastighet i båda filer.

fil_maxfarter.png

Skylten kan finnas i samband med kraftig stigning där snabba fordon skall hålla vänsterfil, max 120 km/tim i ditt exempel. Kör man saktare gäller de båda andra filerna med max hastighet i respektive fil enligt skyltningen.

Vanligare är påbudsskylt där farten inte bör understiga angivna hastigheter i filen:

fil_farter.png
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Knepig hastighetstavla i uppförsbackar på Autobahn

"Det jag undrar över är 1: varför trafiken i mittenfilen har lägre hastighetsgräns än högerfilen..."

Knepigt. Minns inte att jag sett de underliga gränserna. Hoppas någon annan kan ge mer info, hälsar Björn
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Knepig hastighetstavla i uppförsbackar på Autobahn

Det stämmer ju inte, se inlägg nr 1

"Det jag undrar över är 1: varför trafiken i mittenfilen har lägre hastighetsgräns än högerfilen..."
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Knepig hastighetstavla i uppförsbackar på Autobahn

Er midtfeltet smalere enn de andre? Eller er det et felt som fletter med høyrefeltet like etter bakketoppen?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Knepig hastighetstavla i uppförsbackar på Autobahn

Jag trodde att jag förstod skylten efter ha sett en backe där det var just så som Knut beskriver, 3 filer som går ihop till 2 efter backens krön. Men har senare sett andra backar med samma skyltning fast alla 3 filerna fortsatte. Jag har inte lagt märke till någon skillnad i körfältens bredd men kan inte säga något säkert om den saken.

MVH
Mats
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Knepig hastighetstavla i uppförsbackar på Autobahn

70 och 90 verkar vara omkastade i din teckning.............
Nej, 70 och 90 är inte omkastade i min bild. Det var just ordningen dem emellan som jag reagerade på. Men jag törs inte svära att jag ritat rätt färger. Om inget defintivt svar kommer här i tråden får jag kolla nästa gång om det inte var blåvita skyltar...
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Knepig hastighetstavla i uppförsbackar på Autobahn

Jag har sett som du beskriver det - men mittenskylten var blå. Jag tolkade det som att högra filen med skylt röd kant var högsta tillåtna hastighet i den filen. Mittenfilen som i mitt fall var blå skylt, som lägsta tillåtna(rekommenderade?) hastighet i den filen.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Knepig hastighetstavla i uppförsbackar på Autobahn

SEDAN SKALL NI VETA!! Att våra bilar >3,5t är lastbilar och SKALL !! ligga i dessa krypfiler (hur konstigt det än låter) Fast vi kan kanske hålla 90 km/h i backen.
Jag har läst i andra forum att vissa HB åkare har fått böter p.g.a. att de inte låg i lastbilsfilen.
Så det är bara att lunka med lastbilarna upp till krönet.

Någon kan kanske fråga en tysk polis och få reda på bötesbeloppet.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Knepig hastighetstavla i uppförsbackar på Autobahn

Att ligga i de filerna gäller ju bara om där är en tilläggsskylt för lastbilar.
Att någon husbil får böter är nog sällsynt av den anledningen.

Själv blev jag stoppad av en efterföljande polisbil på Autobahn i våras. Där var omkörningsförbud för lastbilar, men jag hade gjort omkörningar och dessutom över 110 km/t. När vi stannade ville de se reg.bevis, pass o körkort. Sen var allt ok, med Gute fahrt!
Jag var tvungen att fråga varför de stoppade mig om det berodde på fart eller vad.
"Nä, det viktigaste är att trafiken flyter" och de bara undrade över mina personliga reg.skyltar som är lite speciella.
 
Senast redigerad av en moderator:

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Knepig hastighetstavla i uppförsbackar på Autobahn

Kan vara så. Jag skev bara vad jag läst i andra forum med just dessa markeringar.
Men det är nog värt att verkligen kolla upp det noga.
 
Toppen