• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Knaus Travel 1999

tpandped

HBK Medlem (P)
Inlägg
1
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
21727
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2,8 JTD 127hk
Årsmodell Chassie: 1999
Husbilsfabrikat: Knaus
Husbilsmodell: Knaus
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 1999
Ämnesområde: Växellåda
finns det någon som kan hjälpa mig med problem med hastighetmätare som slutat fungera. har bytt vajer och haft av hela mätaren och kollat så att denna fungerar men inget liv i denna när jag monterar ihop den.såg att på växelådan satt en el kontakt precis där vajer går ner i lådan. har denna någon funktion till hastighetsmätare. tacksam för all hjälp jag kan få
 

Tesslan

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
14160
Medlemskap
2024
Hade liknande problem på en tidigare husbil. Kanske samma?? Fiat motor. Elkontakten tillhörde en "plastkapslad växel" med en pulskontakt i. Kommer inte ihåg vad den var till för. Växeln hade havererat så att hastighetswiren inte snurrade, bara ett ryck ibland. Kunde själv reparera den (är väl lite händig).
Plocka ut den och borra ur nitarna om den inte snurrar när du ger den lite motstånd på utgående axel. Kanske kan du också reparera.
Annars får du köpa ny växel.
Hoppas detta hjälper dig.
 

victor2015

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
21727
Medlemskap
2025
Tesslan skrev:
Hade liknande problem på en tidigare husbil. Kanske samma?? Fiat motor. Elkontakten tillhörde en "plastkapslad växel" med en pulskontakt i. Kommer inte ihåg vad den var till för. Växeln hade havererat så att hastighetswiren inte snurrade, bara ett ryck ibland. Kunde själv reparera den (är väl lite händig).
Plocka ut den och borra ur nitarna om den inte snurrar när du ger den lite motstånd på utgående axel. Kanske kan du också reparera.
Annars får du köpa ny växel.
Hoppas detta hjälper dig.

Tack ska prova detta nu i veckan så jag återkommer med hur det gått
 
Toppen