• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Knakar när jag svänger

roslagen

FD HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
1232
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Burstner 710
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 150 hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Burstner 710
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Knakar från framvagnen när jag svänger åt båda håll, låter också när jag står still. Svårt att höra vad det kommer ifrån. Någon som har en idé?
 
F

F.d. 50069

Guest
gissar på övre fjäderbenslagring eller styrleder/p-ändar som är torra.
svårt att säga utan att själv lyssna.
de övre kan gå att smörja kanske med lite 556 eller liknande .
torra P-ändar är det ju egentligen bara att byta, men förr så tog man en injektionspruta med olja och tryckte in olja genom gummit:wink:.
en riktig nödlösning, men ......blir det tyst å vet man kanske vad som skall bytas senare.

OBS, dessa tips är helt ovetenskapliga:wink:, men det kanske kommer några mer proffsiga av någon annan.....
 

roslagen

FD HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
1232
Medlemskap
2023
Anders Bohman skrev:
gissar på övre fjäderbenslagring eller styrleder/p-ändar som är torra.
svårt att säga utan att själv lyssna.
de övre kan gå att smörja kanske med lite 556 eller liknande .
torra P-ändar är det ju egentligen bara att byta, men förr så tog man en injektionspruta med olja och tryckte in olja genom gummit:wink:.
en riktig nödlösning, men ......blir det tyst å vet man kanske vad som skall bytas senare.

OBS, dessa tips är helt ovetenskapliga:wink:, men det kanske kommer några mer proffsiga av någon annan.....

Tack för svaret det låter troligt att det är det övre fjäderbenslagret som är tort.
 
F

F.d. 50069

Guest
Jag vet inte om det går att spraya upp nåt klegg dit, men enträgen vinner:p:
Jag vet inte heller vad det är för materiell det består av.....silikonspray kanske funkar?
Lycka till med gnisseldödandet;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, du skrev "låter också när jag står still", innebär det att det knarrar när du rör dig i bilen och fjädringen gungar lite och inte bara när hjulen styr i sidled, eller när du står still och vrider på hjulen ?

Om det knarrar när du gungar på bilen eller kör i ett gupp/farthinder så är det troligast att det är en undre spindelbult som har kärvat ihop som Anders skrev i första inlägget, för vid gungning så rör sig ju inte övre stödlagren alls. Ev. rör sig styr P-ändarna lite också vid gungning. Även inre P-änden inne i damasken rör lite på sig, men den brukar vara kladdig och välsmord om inte en damask har gått sönder.
Om det knarrar när du gungar på bilen är det bara att krypa in en bit, och lägga ett finger mot en spindelbult i taget och ev. även P-ändarna, när någon gungar på bilen, så känner man lätt vad som knarrar.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen