• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Km Skatt??

F

F.d. 29787

Guest
Sv: Km Skatt??

Km-skatt är väl OK men utländska åkare ska betala minst lika mycket som svenska åkare. Gränsen behöver ju inte ligga vid just 3,5 ton utan högre, så att normala husbilar (förlåt Ice-man) klarar sig. Uppriktigt sagt tycker jag att utländska åkare skulle ha sämre villkor än svenska men det är väl svårt att genomföra.

Orsaken till denna min inställning är att jag gillar tåg, inte moderna hemska höghastighetståg konstruerade av barbarer för barbarer utan hederliga gamla rejäla tåg med välutrustade restaurangvagnar. Jag har ätit och druckit mig igenom Europa flera gånger på tåg, bl.a en gång på Orientexpressen och jag tycker att det är höjden av njutning att resa på det viset om man har möjlighet att resa "light".

Den stora miljövinsten med att minska långtradartrafiken på vägarna och i stället frakta tungt långväga gods på järnväg är ju uppenbar. Det är nog inte bara jag som skulle uppskatta att järnvägen tog över stor del av godstransporterna. Resultatet skulle ju även bli lite lugnare trafik till gagn för bl.a. oss husbilister. Tänk om Autobahn kunde förvandlas från ett "larmande dödsdike" till trivsamma vägar för resande med bil utan en massa "störande" godstrafik!

Detta är min uppfattning! Åkare och tradarförare har säkert en helt annan uppfattning i ämnet.

Jappe
Det har du alldeles rätti Jappe. Som Åkare har jag en helt annan värdering på Km- Skatten än som du har det må jag säga,jag ska inte gå närmare in på detta ,men med din önskan om att slippa all långtradartrafik skulle på en vecka tömma de flesta hyllorna i våra butiker och övriga andra inköpsställen. Jag ser ju att vägarna i första hand är till för nyttotrafiken.

Rune.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Km Skatt??

Anledningen till att jag inte har "försvarat mig" tidigare idag beror på att jag inte har kommit ut på nätet eftersom jag har uppgraderat mitt gamla långsamma tele2-abonnemang till ett supersnabbt dito och då rasade datorn supersnabbt och för den sortens supersnabba uppgraderingar vill jag inte dränera min "fattigpension" i onödan så på måndag utnyttjar jag ångerveckorna och kollar på 3 eller Telenor i stället.

Hela dagen har jag suttit och försökt få tele2:s "Large" att fungera men icke! Mitt gamla trötta modem var supersnabbt i jämförelse med tele2-s snabbaste modem! Till saken hör att det uppgraderade modemet skulle fungera inom 5 dagar efter leverans. När det gått fem dagar så ringde jag upp tele2 och undrade försynt varför mitt nya supersnabba modem inte fungerade. Efter lång väntan i telefon fick jag en ursäkt och en förklaring att eftersom den automatiska uppdateringen inte fungerat så skulle modemet uppdateras manuellt och detta skulle ske på lördag och då skulle jag lyckliggöras med en supersnabb uppkoppling.

Nu sitter jag här arg och förbannad och nykter (trots att det är lördagskväll, poäng för detta hos webbarna, hoppas jag) eftersom jag inte kommit åt nätet på hela dagen. Väldigt nära var det att jag slängde ut båda datorerna genom fönstret och övergick till en att bli en fri människa utan datorer och annat modernt djävulskap men ett så stort steg är svårt att taga och därför lugnade jag ner mig och stampade tre gånger i golvet och skrek "måtte diefwulen taga er, förbannade datorer"!

Sådan hotfull attack hjälpte dock föga och för att överhuvudtaget få detta epos på pränt så var jag tvungen att nyttja GB:s Adsl-dator men jag lovar att återkomma i ämnet med nya friska argument så fort jag fått ordning på mina egna något egna datorer!

Asusen i husbilen oberörd av Microsoft och supersnabbt snurrande hårddiskar finns ju alltid att tillgå i sådana här situationer men mycket regn och hårt arbete vid mina stationära "supersnabba" datorer hindrade mig från att nyttja den!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Km Skatt??

Ingen vet idag hur framtidens transporter komer att lösa sin energiförsörjning på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt.

En variant som man har gjort vissa tester med är induktiv överföring från en kabel som ligger i vägbanan och som överför ström till fordonet, men det ligger nog tyvärr väldigt långt in i framtiden. Men även då vill nog politikerna hitta sätt och anledningar för att plocka folk på pengar.:rolleyes:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Km Skatt??

Efter att ha tillbragt timmar i telefon för att nå tele2:s kundservice så kom jag plötsligt ihåg att jag har en gammal ADSL-router (D-Link) med två antenner som låg och skräpade någonstans, så den kopplade jag in på GB:s uppkoppling och plötsligt har jag en snabb förbindelse med nätet. Innan jag kom på detta arrangemang så hade jag gjort mig ovän med både tele2 och 3 och nu vet jag inte riktigt vad jag har för abonnemang när det gäller det mobila bredbandet.

Det är väldigt lätt att bli ovän med bredbandsfournisseurer, upptäckte jag. Deras s.k. kundservice är i princip obefintlig i varje fall om man försöker nå dom per telefon. Goodwill är tydligen något som inte är viktigt för denna sorts affärsverksamhet. (Ungarna köper vilt ändå).

Nåja, ursäkta denna utläggning och tillbaka till ämnet:

Citat: "men med din önskan om att slippa all långtradartrafik skulle på en vecka tömma de flesta hyllorna i våra butiker och övriga andra inköpsställen."

Rune, du misstolkade mig nog litegrann här. Jag menade att en stor del av den långväga godsmängden med fördel skulle kunna transporteras med järnväg, inte att all långtadartrafik skulle upphöra.

I och för sig tycker jag att utbudet i affärerna i dag ofta är hysteriskt stort och att närproducerat är att föredraga. Det finns många exempel på att globaliseringen slagit ut inhemsk produktion i stora delar av världen. Ett "lysande" exempel på svensk "affärskonst" är Arlas mjölkersättningsprodukter som tvingar många bönder i bl. a. Mellanamerika att upphöra med sin mjölkproduktion på grund av dålig lönsamhet.

Varutransporter är nödvändiga men när man ser "lämmeltågen" med tradare i Tyskland exempelvis, så undrar man om detta evinnerliga körande fram och tillbaka verkligen är så begåvat. Här har järnvägen i framtiden en stor uppgift, inte minst av miljöskäl!

Detta lyckades jag inte få iväg med tele2:s "supersnabba" mobila bredband men nu gick det.

Jag tycker detta ämne är oerhört intressant och jag kan inte begripa var enögdheten hos politikerna kommer ifrån. Jag har mina aningar men dom tänker jag inte avslöja här!

Jappe
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Km Skatt??

Jag bara framförde att jag hade en annan värdering i ämnet Km-skatt än din Jappe.
Att du tycker jag misstolkar ditt inlägg 38 är inget ovanligt, man kan ha olika värdering
som till exempel i ämnet Km-skatt.
Men lugnare trafik för oss husbilsåkare på långtradarnas bekostnad får nog stanna vid
ett önsketänkande.
 
Toppen