• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

klimatanläggning iveco

Kalmar50

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
11019
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Iveco
Chassiemodell: Daily
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 139 hk
Årsmodell Chassie: 2004
Husbilsfabrikat: SMC
Husbilsmodell: Iveco daily
Husbilstyp: Van
Årsmodell Husbil: 2004
Ämnesområde: Värme
Hej

Jag undrar om det är ngn som har haft och löst liknande problem som mitt?
Klimatanläggningen verka leva lite sitt eget liv. Avgiven temperatur och fläkthastighet på kupecläkten verkar inte stämma med förväntad/inställd. Även airconditions funktion är dålig. Aircond fungerar/är fylld men kyler inte om man önskar den funktionen.
Tacksam för svar/funderingar/lösningar i frågan
 

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
Det sitter ett relä bakom handsfacket, som var kass på min. Kostade 500kr åtgärdat och klart. Om den fungerar, men lever sitt egna liv kan det vara fullt med damm vid kännaren på instrumentpanelen. En dammsugare brukar lösa det bekymmret.
Gott nytt år!
 

Kalmar50

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
11019
Medlemskap
2024
Gunerk skrev:
Det sitter ett relä bakom handsfacket, som var kass på min. Kostade 500kr åtgärdat och klart. Om den fungerar, men lever sitt egna liv kan det vara fullt med damm vid kännaren på instrumentpanelen. En dammsugare brukar lösa det bekymmret.
Gott nytt år!


Hej

Tack för svar. Jag ska testa suga ur kännaren och se om det hjälper. Du kommer inte ihåg vilket relä det var?
Jag har provar köra någon form av felsökning som jag hittade i teknisk instruktion.,, man skulle sätt på full defroster. Fläkten. På noll och full värme sen växla mellan nollan och auto tre ggr på fläkthastigheten.. Då skulle det komma upp ngn felkod i displayen på instrumentpanelen.. Men fick ingen indikation alls där:-(
God förtsättning :)
Tomas
 

Kalmar50

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
11019
Medlemskap
2024
Gunilla & Bernt skrev:
När våran AC var ur funktion, så hade drivremmen till kompressorn gått av.

Gott slut !


Hej
Tack för svar. Har kollat den och allt där är i ordning... Verkar vara ngt med styrningen av temperatur eller så eftersom den ändrar sig själv även när det är vinter och värme på...

God fortsättning;-)
Tomas
 

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
Kalmar50 skrev:
Hej

Tack för svar. Jag ska testa suga ur kännaren och se om det hjälper. Du kommer inte ihåg vilket relä det var?
Jag har provar köra någon form av felsökning som jag hittade i teknisk instruktion.,, man skulle sätt på full defroster. Fläkten. På noll och full värme sen växla mellan nollan och auto tre ggr på fläkthastigheten.. Då skulle det komma upp ngn felkod i displayen på instrumentpanelen.. Men fick ingen indikation alls där:-(
God förtsättning :)
Tomas
Jag var lat och ringde verkstaden, och beskrev felet, och dom visste direkt. Snabbt och enkelt, och billigt. Ha en god fortsättning du också.
 
F

F.d. 50172

Guest
Gunerk skrev:
Det var ett relä som satt bakom handsfacket. Kostade ca 500 kr
Kan du berätta mer exakt var reläet sitter hur det ser ut och vad det gör, på våran Iveco 07:a lever ACC ett eget liv, återcirkulationen hoppar in själv, fläkten blåser ofta upp i full fart utan anledning. I det lilla gallret som man ska dammsuga ur på fronten sitter det en liten fläkt som suger in kupeluften för att känna tempen i hytten, kolla att den snurrar.
 
Toppen