• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kistamässan 2018

D

Deleted member 11118

Guest
Mässorna är tillför att sälja fritidsfordon + en massa annat. Mässan är alltså till för oss konsumenter och bland konsumenterna finns säkert ett intresse för nya och begagnade fritidsfordon. I framtiden får vi säkert se både nytt och begagnat på mässor. Allt som kan locka människor till olika mässor måste väl vara positivt för alla.
Mer folk, mer intäkter till arrangören, större utbud osv.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den som arrangerar mässan har ju rätt att välja inriktning på den, om de anser att det skall vara en mässa med ett visst utbud t.ex. nya bilar och tillbehör från svenska importörer, och de har ett bra samarbete med dessa, och att förmedlare av begagnade bilar inte tillhör deras affärside´ så är väl det o.k.
Såg f.ö. någonstans att Svea också (grå)importerar bilar, om det är sant kan det ju säkert vara ett skäl till att de inte är önskvärda.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Frågan handlar väl egentligen om det är ok att vissa mässutställare utövar påtryckningar på just mässarrangören för att undanröja konkurrens. Alltså mer eller mindre får arrangören att på stående fot ändra mässans redan tänkta inriktning enbart för att hjälpa en del mässutställare att undanröja "konkurrenshot" från andra tänkta mässutställare.
Rimligen ligger det i mässarrangörens intresse och vilja att ge oss som besökare en intressant, komplett och bred mässa som drar en stor publik. Även om det nu inkluderar kaffe och bullar, lakritsremmar och annat smått vi tydligen vill ha och som egentligen inte har ett dugg med husbilar att göra.

Nu vet vi väl inte exakt hur det gått till här men även om man nu själv inte är så intresserad av utställare som har som affärside att hantera förmedling så kan man ändå fundera på vad ett sådant här eventuellt fenomen skulle kunna föra med sig i förlängningen. Nästa gång kanske det är en ny mindre husbilstillverkare som använder en ny revolutionerande teknik som hålls ute av mörka krafter.
Själv blir jag bara mer intresserad av produkten när det visar sig att konkurrenter t.o.m lägger ner extra energi på att jag inte skall få veta vad det är för produkt.:)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det är väl kanske så enkelt, att det gäller för den etablerade husbilshandeln i Sverige, att på alla vis hålla uppe den för Europa höga prisnivån. Då måste man förstås också se till så att begagnatmarknaden också har en hög prisnivå. Det kommer förstås inte att hålla i längden, men dom passar på att mjölka ut så mycket det går, så länge det går. Alternativet om man nu inte vill gynna det beteendet är tex att köpa sin nya husbil i Tyskland till ett kraftigt rabatterat pris jämfört med samma bilköp i Sverige.
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Tack för den grundliga genomgången och redogörelsen. Det är trist att mässansvariga inte vill kommentera ordentligt i sak, men därmed får man bilda sig en uppfattning utifrån vad som är känt och då ligger det ju - som sagts - dessvärre nära till hands tro, att det är som några befarade redan tidigare. Tråkigt! Över tiden brukar dock den typen av konkurrensbegräsning inte löna sig och någon guldkant på varumärket brukar det sällan bli.

// J Peter
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Den som tror att affärslivet har något med rättvisa att göra, har en felaktig uppfattning.

Om detta var olagligt, Polisanmäl mässan/Hymer.

Om det inte var olagligt, sluta gnäll (Svea Husbilar). Konkurrens kan verka åt bägge håll.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Den som tror att affärslivet har något med rättvisa att göra, har en felaktig uppfattning.

Om detta var olagligt, Polisanmäl mässan/Hymer.

Om det inte var olagligt, sluta gnäll (Svea Husbilar). Konkurrens kan verka åt bägge håll.

Jodå, har förstått av dina tidigare inlägg i tråden att du har annan syn på det här, än flera av oss andra. Om jag förstått rätt, en mera klar affärsmässig syn än vi andra, som du vill kategorisera som idioter som inte delar den.

Det kan jag leva med, däremot så ställer jag inte upp på att stå bredvid dig och applådera att företag bromsar den fria konkurrensen, i kraft av storlek och därmed möjligheter att påverka, stoppa nya aktörer och nya affärskoncept i branschen.

Orsaken är mycket enkel, den främjar inte mina intressen som konsument helt enkelt. Tvärtom sånt beteende stoppar en hälsosam och nödvändig utveckling av husbilsbranschen i Sverige.

Citerar din inledning på senaste inlägget;
”Den som tror att affärslivet har något med rättvisa att göra, har en felaktig uppfattning.”

Tänk inte ens det kan jag hålla med om, men det är klart jag har bara varit VD i olika företag i Sverige och utomlands i 35 år.

Min egen erfarenhet har alltid varit justa tag i konkurrensen och absolut ärlighet och genoristet gentemot företagets kunder. Det har fungerat väldigt bra, men skall erkännas inte alltid vinstoptimalt på kort sikt. På lång sikt oslagbart, enligt mina egna erfarenheter,

......men du har säkert erfarenheter från andra branscher, kanske sålt husbilar?

TommyD
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag säger inte att vi som konsymenter tycker detta med Sveas uteslutning på mässan är bra för oss.

Det jag säger är att det inte är konstigt.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Ja, jag hajar fortfarande inte problemet.
Visst, det var fel att sälja en plats till Svea från början, om det nu är så att mässan inte har nån plats för förmedlare o dyl. Nu är det väl dock en privatfinansierad mässa som är helt beroende av vissa deltagare för att öht kunna existera. Om valet står mellan att låta en utställare komma in eller vara tvungna att ställa in mässan så är ju valet ganska enkelt, oavsett eventuella konsekvenser. Om nu den tänkta publiken tycker att Caravan Sthlm har handlat fel så är det ju ganska enkelt att bara låta bli att besöka den. Kommer det inget folk nästa år så skulle dom kanske ha gjort annorlunda. Visar det sig att publiken inte uteblir så var det kanske inte en så stor grej egentligen?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Visst kan man låta bli att gå på den mässan, men framförallt kan man ju köpa sin husbil från nåt annat företag än dom som såg till att utesluta en firma som kanske skulle kunna bli en potentiell konkurrent och möjligen på sikt få ner priserna branschen.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Ok, men då hamnar det hela i ett nytt läge.
Ska de handlare som står på mässan behöva lida för att en av deras huvudleverantörer har krav på den mässa de står på? Har handlarna i sig gjort något fel?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Ok, men då hamnar det hela i ett nytt läge.
Ska de handlare som står på mässan behöva lida för att en av deras huvudleverantörer har krav på den mässa de står på? Har handlarna i sig gjort något fel?

Nja, det enda ”fel” dom möjligen gjort är väl att samarbeta med en leverantör som tydligen inte tror sig om att kunna vinna kunder helt på egna meriter.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Är det någon som vet om det ens blev mindre med besökare i år?

Det fabrikat vi var lite extra intresserade av fanns inte med i år, sen blev vi irriterade över att Svea blev utfrysta. Dom två sakerna i den negativa vågskålen, var en för mycket för att vi skulle gå.

Nästa år kanske vi tar ett annat beslut.;)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Låt oss konstatera att, enligt mässans hemsida, Erwin Hymer Group inte var utställare.

Däremot hade en av EHG:s återförsäljare (Caravan Trailer - aka Hymer Center i Örebro) bokat monter.
 
Senast ändrad:
Toppen