• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kistamässan 2018

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om Svea Husbilar har på mässan att göra eller ej tycker jag är en annan diskussion.
Den stora frågan är om de ¨har haft en plats för att sedan bli "utkastade".
Om det är så borde nog arrangören tänka till.

Jag tycker det är högst relevant om Svea "har på mässan att göra".
-Har dom det och blivit utkastade, så är det ett för Svea beklagligt kommersiellt beslut, i övrigt inget konstigt.

-Har Svea inget på mässan att göra, skall arrangören ha en eloge för att leverera en produkt (mässan) som utlovat.
 
F

F.d. 56443

Guest
Lasse G
Om du tittar på vad Svea Husbilar tar för att sälja en husbil och jämför vad Husbilsfirmornas påläggsfaktorer
är tror jag du finner svaren varför man inte vill ha in nån katt bland hermelinerna.
//leif
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Lasse G
Om du tittar på vad Svea Husbilar tar för att sälja en husbil och jämför vad Husbilsfirmornas påläggsfaktorer
är tror jag du finner svaren varför man inte vill ha in nån katt bland hermelinerna.
//leif

Det har väl fortfarande inget att göra med att Svea inte säljer några nya husbilar och därför inte har något att visa på den här mässan? Att de flesta husbilsfirmor tar bra betalt för både nya och begagnade bilar har jag inte bestridit, men det har väl inte med det här att göra som jag ser det.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Lasse G
Om du tittar på vad Svea Husbilar tar för att sälja en husbil och jämför vad Husbilsfirmornas påläggsfaktorer
är tror jag du finner svaren varför man inte vill ha in nån katt bland hermelinerna.
//leif
Att det skiljer i begagnatpris är helt naturligt. När en husbilsfirma säljer en beg husbil ska det lämnas en tids garanti, oftast tre månader, ibland sex. Dessutom har man ofta en investering i byggnader, personal, verkstad, maskiner, utbildning, mm. Edit: Dessutom gäller konsumentköplagen, vilket i princip är 6 månaders klagorätt (garanti). En husbilsförmedlare förmedlar ju bara affären mellan tidigare ägare och ny dito. Garantier lämnas inte. Reparationer får utföras av andra verkstäder, kanske generalagenten. Vad kostar reparationen då?
Självklart är det så att handlarna vill hålla upp priserna, så länge marknaden accepterar detta. Det är marknadsekonomi.
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Dom säljer inga nya husbilar, men dom säljer begagnade till betydligt lägre avgifter!
Varför skall dom inte få tala om det?

Dom får förstås inte berätta om det, eftersom det skulle förstöra prisbilden på begagnatmarknaden. Det skulle också påverka nybilspriserna. Och i värsta fall skulle de svenska handlarnas överpriser (i förhållande t tex Tyskland) behöva minska. Det vore ju inte bra - för de svenska husbilshandlarna.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Dom säljer inga nya husbilar, men dom säljer begagnade till betydligt lägre avgifter!
Varför skall dom inte få tala om det?

Det påstår jag inte att dom inte ska få göra, men det är väl inte det den här mässan är till för?
Den är väl till för att visa upp NYA produkter?
Om nu Svea inte säljer NYA bilar så förstår jag inte grejen riktigt.
Vad är det dom ska visa på den här mässan?
 
F

F.d. 56443

Guest
Men man får inte i marknadsekonomis namn ta till ojusta metoder för att stoppa en konkurrent, då har man gått för långt!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
... Garantier lämnas inte ...

Detta är i och för sig riktigt, men:

Den som yrkesmässigt förmedlar köp ansvarar, enligt Konsumentköplagen, solidariskt med säljaren för de ursprungliga fel som upptäcks under de första 3 åren.

Under de första 6 månaderna är det säljaren som ska bevisa att felet inte är ursprungligt, under de resterande 30 månaderna är det köparen som ska bevisa att det var ursprungligt.

Pålle
 
Senast ändrad:
F

F.d. 56443

Guest
Lasse G

Dom skall visa att dom kan sälja din Husbil betydligt förmånligare än en Husblisfirma.
//leif
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det påstår jag inte att som inte ska få göra, men det är väl inte det den här mässan är till för?
Den är väl till för att visa upp NYA produkter?
Om nu Svea inte säljer NYA bilar så förstår jag inte grejen riktigt.
Vad är det dom ska visa på den här mässan?

Dom skulle t ex kunna visa att det går att få ner prisbilden på husbilar. Du verkar kämpa hårt för att husbilshandlarna ska få fortsätta med sina väldigt höga priser. Inga försök att trycka ner priserna verkar vara ok. Inte ens på beg bilar.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Dom skulle t ex kunna visa att det går att få ner prisbilden på husbilar. Du verkar kämpa hårt för att husbilshandlarna ska få fortsätta med sina väldigt höga priser. Inga försök att trycka ner priserna verkar vara ok. Inte ens på beg bilar.

Men det var väl märkvärdigt.
Jag säger inte ljud om begagnatpriser, jag säger att mässan, så vitt jag vet, är till för att visa NYA produkter på marknaden, och Svea säljer inte NYA bilar.
Vad har begagnatpriserna hos olika handlare med det här att göra?
 
F

F.d. 56443

Guest
Lasse G

Du frågade vad dom har där att göra, det svarade jag på, tycker inte du att prisbilden på nya
och begagnade Husbilar har med Mässan att göra?
//leif
 
S

Sören-6830

Guest
Men det var väl märkvärdigt.
Jag säger inte ljud om begagnatpriser, jag säger att mässan, så vitt jag vet, är till för att visa NYA produkter på marknaden, och Svea säljer inte NYA bilar.
Vad har begagnatpriserna hos olika handlare med det här att göra?

Lite underligt om man på en mässa som denna endast skulle få visa NYA produkter. Om det finns en marknad och intresse för begagnat borde väl även dessa få delta på mässan? Men kanske mässan någonstans säger att endast NYA produkter får visas, tror inte det?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Lägger mig inte i om det är rätt eller fel att Svea Husbilar blivit utslängda från Caravan Stockholm på Kistamässan, eftersom vi bara hört en part.

Däremot förstår jag inte inläggen här, som påstår att det bara skall visas upp nya produkter på mässan.

Så här skriver man själv om mässan;

"Caravan Stockholm är mässan för dig som är nyfiken på den mobila livsstilen och intresserad av husvagn, husbil och camping! Här kan du jämföra, klämma och känna bland olika varumärken, modeller och utrustning samt upptäcka spännande resmål och få tips från experter."

Det är med andra ord en helt vanlig branschmässa för oss som är intresserade utav den mobila livsstilen, där man visar upp olika produkter, företeelser som är relevanta för oss.

Husbilar, husvagnar, campingar, uthyrning, destinationer, tillbehör, serviceverkstäder, reservdelar, klubbar, sajter, osv. Nytt eller begagnat, köpa eller hyra, lovar för mässarrangören som säljer utställningsyta spelar det ingen roll, han vill sälja kvadratmetrarna.

För mig som besökare, ju mera som finns representerat, ju större spridning utav utbudet, ju intressantare blir mässan.

Att det finns en "lågprisförmedlare" tror jag absolut att det finns ett intresse av för besökande husbilsägare, som ser ett alternativ när han skall sälja/byta sin husbil. Samma sak med köparna som kanske finner en bil lite billigare än i den vanliga handeln och tycker det lägre priset väger tyngre än fackhandeln garantier.

Min egen erfarenhet av campingmässor är liten, däremot turist-/båtmässor har jag ofta besökt och mött en stor spridning utav olika typer av utställare, men som alla haft en relevans till mässans övergripande inriktning.

TommyD

PS. Ser nu att Sören-6830 hade samma funderingar samtidigt. :) DS.
 
Senast ändrad:

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Ja, jag kanske har missuppfattat syftet med mässan.
Jag har dock aldrig sett några begagnade bilar där, jag åker för att kolla på nyheter.
Jag har nog aldrig varit på någon större mässa oavsett inriktning där man.har marknadsfört och visat begagnade prylar öht, men husbilssvängen är ju lite speciell. ;)

(Sen har jag inte ett dugg emot Svea om nån tror det, dom håller ju hus inte långt från mig och det är jättekul att det går bra för dem!)
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
När en husbilsfirma säljer en beg husbil ska det lämnas en tids garanti, oftast tre månader, ibland sex. Dessutom har man ofta en investering i byggnader, personal, verkstad, maskiner, utbildning, mm. Edit: Dessutom gäller konsumentköplagen, vilket i princip är 6 månaders klagorätt (garanti). En husbilsförmedlare förmedlar ju bara affären mellan tidigare ägare och ny dito. Garantier lämnas inte..

Det är det som skiljer mellan förmedlare och en seriös förmedlare. Svea ger enligt egen utsago garanti "Vi lämnar alltid garanti på 12-36 mån" .

Jag har sålt 4 husbilar privat genom åren, men är beredd att testa Svea husbilar när det är dags att avyttra nuvarande bil till hösten. Kan de ge garanti till kunden och som de just nu har 1,95% kampanjränta så kan det underlätta försäljning av en 2 år gammal bil som hade nypris på 1,25M speciellt om de kan ta inbyten. Börjar bli mycket pengar för gemene man att hosta upp kontant
 
F

F.d. 53814

Guest
Men vad är det för garanti? Många fifflarfirmor säljer ju bilar med garanti, förutsatt att du som köparen köper till garantin, precis som på MediaMarkt.
Det ser snyggt ut i annonsen men slutar med en extra kostnad. Jag tror både M och RådoRön haft frågan uppe.
Nu känner jag inte till den här firman och de kan ju vara superseriösa.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja, jag kanske har missuppfattat syftet med mässan.
Jag har dock aldrig sett några begagnade bilar där, jag åker för att kolla på nyheter.
Jag har nog aldrig varit på någon större mässa oavsett inriktning där man.har marknadsfört och visat begagnade prylar öht, men husbilssvängen är ju lite speciell. ;) ....

Nu gissar jag givetvis men jag tror inte dom hade planerat att stå och sälja begagnade husbilar på mässan. Förmodligen hade dom tänkt att visa upp och marknadsföra "sitt" sälj & köpkoncept. En tjänst alltså.
Det hade förmodligen passat alldeles utmärkt på mässan bland alla andra tjänster och produkter som erbjuds. I alla fall ur ett konsumentperspektiv..;)
 
Toppen