• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kemtoa?

F

F.d. 52975

Guest
Hajj. Är en nybliven husbilsägare(nåja fick bilen 2007) och medlem, nr. 2089, som undrar hur andra gör med tömning av kemtoa när ni håller på platser utanför campingar och ev. rastplatser med plats för tömning.
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Kemtoa?

Med risk för stora påhopp nu, så skall jag berätta hur många som fricampar i södra europa gör.
Man trär helt enkelt en plastpåse i holken och efter uträttat behov knytar man den och stoppar den i en hundpåse för vidarebefordran till närmaste sopcontainer.
Nu kommer vän av ordning att förfasa sig, men då säger jag, Vad är skillnaden på detta och alla hundbajspåsar som ligger i samma container? Att stoppa sin påse i en hundbajspåse är en signal till de som rotar i containerna att " Öppna inte " de är mycket medvetna om vad en hundbajspåse innehåller.
Detta är ett välkänt tillvägagångssätt i europa, men ingen vill tala öppet om det!
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Kemtoa?

Jag slår i en liten "slick" vatten och såpa. Sen fyller jag på vart efter. Blir nog ca. 2 dl. såpa på en tank. Det händer ganska ofta, att jag tömer, när tet bara är lite i tanken. Då funkar det bra. tycker jag
Bosse B
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Kemtoa?

Ok nu har jag fått tag på en som vet..:twitcy:
citat fr mail..


Hej!
Det är förbjudet att tömma avloppsvatten ute i naturen. Att tömma avlopp
från en husbil ute i naturen kan leda till åtal.

Med vänliga hälsningar

Kerstin Åbinger
Miljö- och byggchef
Tfn 0491-76 45 61
slut citat.


Den som vill kan ju ringa o kolla...:D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Kemtoa?

Som vi tidigare sagt och nästan blivit hånade för ang att tömma toan i naturen,som vi tycker är helt sjukt.
Tänk att vi kanske 4000 husbilsägare ,eller hur nu många vi är, tömmer toan 3ggr per år i naturen, det blir 12000 tömningar på olika ställen eftervägarna...hur kan ni tycka att det kan vara rätt av oss husbilsägare ??
Är det inte risk att vi får ett mycket dåligt ryckte ??

Britt o Roger
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Kemtoa?

Ok B oM.. de e nog rätt av er. vi bor nästan bara på camping. men tömmning går att få i många kommuner ring dom å fråga.. de finns reningsverk i alla kommuner , nästan.. annars har ju många tillgång till egen toa. om de krisar töm där... ha de bra alla husbilsfan..
 
Toppen