• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kemtoa?

F

F.d. 52975

Guest
Hajj. Är en nybliven husbilsägare(nåja fick bilen 2007) och medlem, nr. 2089, som undrar hur andra gör med tömning av kemtoa när ni håller på platser utanför campingar och ev. rastplatser med plats för tömning.
 
F

F.d. 52975

Guest
Sv: Kemtoa?

Tack för ditt svar, men, tycker inte att jag får svar riktigt på min fråga ang. kemtoan. Visst finns det rastplatser längs de stora vägarna där man kan tömma, men vi åker helst inte där eftersom vi vill se mer än motorvägar. Längs med de små vägar som vi gärna kör på finns det nästan inga rastplatser över huvud taget, hur gör man då? Jag har inte nån krok så att jag kan lyfta på avloppsbrunnslock, långt ord!, med mig.
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Kemtoa?

Kanske som alla andra då. Leta reda på en plats där du får tömma. De flesta av vägverket anordnade rastplatser har latrintömning. Om inte kan du alltid låna någons toalett och spola ner din latrin.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kemtoa?

Jag tycker inte att det är något problem. Det brukar alltid finnas någon rastplats som har toalett. Det gäller bara att inte vänta till toan är i stort sett full. Då kan det bli lite panik.

Jag brukar alltid kolla att det finns möjlighet att få vatten att skölja med, antingen genom att tappa direkt i tanken eller genom att använda någon form av kanna eller liknande. I sista hand tar jag gråvattnet i bilen att skölja ur kassetten med.
 
F

F.d. 16092

Guest
Sv: Kemtoa?

går inte att tömma då.....om du inte hittar nån rastplats med toastol för där kan du ju tömma den.:yes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Kemtoa?

Appropå toatömmning, kom jag och tänka på en nybliven husbilsägare jag träffade i Lyrestad. Han berättade om sin bil hur fantastisk den var, b.la. tyckte har det var fiffigt att det var röd lampa som lyste vid spolknappen för att hitta knappen. För sent upptäckte han att det var larm för full tank. Det var inget trevliga jobb och försöka tömma den när halva skålen var full i fektalier "skit".

Till din fråga. Är det monterat en SOG till toan behöver du inte några kemikalier, så ha en liten spade med i bilen så kan du gräva ner det i skogen på en lämplig plats, om inte några tidigare nämnda tömmningsplatser finns. Problemet är ju också att C200 tankarna är så små. Ett tips är att köpa en lös tank som du kan skifta med om det krisar.
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Kemtoa?

Jag visste det att skitproblemet skulle komma upp här oxo. det har ventilerats på alla forum.. DET ÄR FÖRBJUDET ATT TÖMMA SIN TANK I SKOGEN. PUNKT..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kemtoa?

Er enig med farbror Claes, er det forbudt å lage seg en liten grop og gjøre fra seg i? I heimevernet laget vi latriner ca 50 cm dyp og spadde på litt jord etter hvert besøk og dekket det hele godt etter en ukes bruk.

En C200 med SOG som er helt uten kjemikaler blir som en liten latrine, selv om jeg ikke vil benytte denne løsningen selv. Har dog et par ganger benyttet vegverkets "long drop" for tømming av toa.
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Kemtoa?

Tim & Ing-Marie;

Hmm..ni kan väl inte mena allvar !!!!!
Eller ??
Vad skulle du själv som markägare säga om detta beteende ?

Roger
 
Senast redigerad av en moderator:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Kemtoa?

Jag har heller inga betänkligheter att vid kris tömma 8 lit kiss, bajs, upplöst toalettpapper och vatten med lite tillsatt grönsåpa i en håla ute i skogen där jag är säker att ingen kommer att trampa den närmaste tiden och då ingen ser det. Mera ett estetiskt problem än ett hygieniskt.

Gråvatten på en gräsmatta eller grusplan/väg. Det lilla tvål som följer med mitt duschvatten ställer inte till någon skada. Inte heller diskvatten efter en kaffekopp. Likaså när ingen ser det. Tycker själv inte om att se droppande avlopp från husbilar, stillastående eller körande. Fy!

Hemma har vi trekammarbrunn med infiltration; biologiskt, hygieniskt och ekologiskt. Egentligen samma sak, men mer. På vårt sommarställe i Norrland tömde vi på komposthögen. En fråga om kvantitet.

Men som sagt, i smyg, det ser inte trevligt ut, och ger inte husbilsfolket extrapoäng från omgivningen.

Hälsningar
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Kemtoa?

Hej Svent & Kabyss.
Ni menar väl inte på fullt alvar med det ni skriver, utan det är väl för att väcka en debatt. När blev det förbjudet att skita i skogen? Däremot dom "rukor" som är utplanterade i omedelbar närhet av i stort sett alla rastplatser/P-platser utefter vägarna är ju förjävligt snuskigt och äkligt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Kemtoa?

I en annan tråd fråga medlemmen om man kunde ställa av sin husbil för att spara pengar när man övervintrar utomlands. En del svarade att har man råd med husbil kan man betala skatten också och så kan det väl vara.

Då slår det mig att man kanske skulle kunna säga att har man så svårt att planera toatömningen så har man väl råd att köpa en kassett till till toan och låta spaden vara hemma och slippa grävningsarbetet och framför allt göra det i smyg. Nu var det faktiskt så att Tim & Ing Mari skrev att man kan köpa en extra kassett så det var nog bra.

Men ni som har planeringsproblem kanske inte skulle deklarera så klart att ni har det utan gräva i det tysta. Trådar i det här ämnet kan ge hårda ord för det har visat sig tidigare.

Sköter man saker och ting snyggt så brukar allt vara OK.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Kemtoa?

Det är väl mer naturligt att tömma toan i skogen,om inga andra utvägar står till buds(nergrävd och diskret nturligtvis )där detta gör mest nytta.
Har någon sett båtfolk i någon småbåtshamn dragit avloppsslangen för tömmning av toan ????aldrig vi i alla fall,detta att tömma ute till sjöss tycker jag är verkligen svinaktigt.
Med lite planering är detta med toatömmning verkligen inget bekymmer.
Då tycker jag att fågelskit i stan,på serveringar bord ,stolar,parkbänkar och gräsmattor är en gigantiskt skitsak!!.Snacka inte om lite skit i skogen.
Mvh Bernt
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kemtoa?

Sjunga vill jag en sång om såpans möjligheter
fungerar väl ihop med fekalier och exkrementer
användnigsområdena synes närmast oändliga
sådana tankar uppfattas hos somliga som skändliga

Men jorden ger och tar och i detta ständiga kretslopp
passar inte kemikalier med hemska ingredienser
nej någon gång får det det förbaske mig vara stopp
på alla gifter som ger oöverskådliga konsekvenser

Jappe
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Kemtoa?

Jappe,

Det var jag som införde såpa i denna diskussion, så jag får väl svara.

Jag håller med dig i allt i din lilla sång, med undantaget av att såpan blir påhoppad. Det är orättvist för såpan är så grön så grån så grön så att till och med flaskan är grön.

Nu blev det ett litet snedsteg eftersom rubriken på diskussionen är "kemtoa". I detta ligger diverse bakteriedödande substanser och andra gifter, men vanlig såpa och de bakteriesuspensioner som har för avsikt att påskynda nedbrytningen är helt ofarliga för miljön (om inte för mycket hälls ut på samma ställe).

Hälsningar

Håkan
 
Toppen