• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

KCR

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
KCR-boxen monterad och provtur från Öland. Verkligen efterlängtat extra vridmoment. Det kändes stor skillnad både vid backtagning och slät väg. Bilen gick liksom lättare, så att säga. Återkommer med rapport om förändringen av dieselförbrukningen. Åker till Göteborg i helgen.
 
Senast ändrad:

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: KCR

Fick meddelande från mitt förs.bolag att min försäkring inte gäller om jag t ex chipstrimmar bilen utan att reg besiktiga om den hos SBP. Vid en ev olycka så gäller enbart trafikdelen av förs. Huvva!!!!Mitt tips är att man kollar med sitt förs.bolag innan man monterar t ex en effektbox.
Hejs
Claes M
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: KCR

Visst är det fint. Har kört med min KCR-box i fyra år. Fungerar utmärkt.
Bränsle förbrukningen har inte ökat som boxen är ställd nu. Den står på näst högsta eller högsta och där får jag bästa ekonomin.
Kommer ihåg när jag provkörde bilen första gången med boxen. Jag satt bara och skrattade och njöt.
Min förbrukning är mellan 1,0 till 1,2 liter/mil. 1,2 vid motorväg utomland och då ligger hastigheten runt 120km/h
Har du frågor ska du ringa direkt till KCR. Mycket trevligt och förståend support.

Mvh Håkan J
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: KCR

Undrar om man skulle ge sig på det där med Box! Min lilla 2,3 (Fiat) går ganska bra men det har inte blivit så mycket utomlands ännu. Förbrukningen nu är 1,1-1,2 men det kan ju ändras snabbt beroende på väg och vind. En Fiat mekaniker sa att det är vridet som dödar växellådan på Fiat men den skall ju tåla mer efter årsmodell-03! Det där med försäkrings bolaget måste ju naturligtvis kollas upp, vilken katastrof att upptäcka att den inte täcker hela skadan vid en ev. olycka! Är det så verkligen att förbrukningen sjunker något trots mer hästar och vrid, eller är det en skröna? KuMaNi, återkom gärna med en testrapport efter er resa till Götet!
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: KCR

Jag har verkligen svårt att tänka mej att bara trafikdelen skulle gälla (vilken är lagstiftad) för att man har bytt chips i styrenheten. Det ökar ju inte från 140 hk till 280 precis.. Det ökar ju några hästar men framförallt så är det vridmomentet som ökar och det är något som ligger på motorns mellanregister och där åker man inte fort. Och vem f-n åker fort med en husbil? Kan tänka mej att försäkringsbolaget kan ha åsikter vad gäller maskinförsäkringen, helst på en Fiat som inte har dom bästa växellådorna från början.. Sen kommer givetsvis generalagenten att backa om det är en garantiskada! Men glas, brand och räddning kan dom knappast backa ifrån. Ger motorn eller växellådan upp så kanske man ska tänka på att ha en box som är standard med sig eller veta och ha verktyg med sig till att byta chipset?. Visst, jag hör själv att jag uppmanar till försäkringsbedrägeri! Men vad gör bolagen gentemot oss som har skrivit ett avtal med dom om en försäkring? Jo dom höjer varje år utan att fråga om man har någon åsikt om det. När man ringer ett bolag och frågar om hur dom ställer sig om man har bytt chips i ECM,en så tänker dom blixtsnabbt på en SAAB 9-5 eller en Volvo T modell som juniorer med bakvänd keps brukar köra fort och fel, gäller även nya BMW dieslar.. Tror inte att någon skulle kolla i databoxen på en husbil om olyckan är framme, skulle den vara det så har det garanterat inte berott på någon ökad effekt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: KCR

Om ett växellådshaveri uppstår så är det bara att sätta i standardpluggen och bilen är original. Hur många försäkringsbolag har maskinskada till husbil?
Lådan från -02 på Fiat är samma låda som Fiat från -05 har 147hk på. Samma som det blir med box på 127hk motorn (150hk 350nm). Alltså ingen extra effekthöjning.

Att montera en box är ingen programering som man gör med en bensinturbuo utan det är som namnet en lös box som endast kontakteras in på tryckgivaren på comonrailröret.

Det värsta är väl om olyckan är framme och man får åka pling plong från platsen då kan det bli problem att återställa om det har betydelse.

Det klart att förbrukningen blir mer med box om man utnyttjar effekten för hårt.
Tycker boxen är som bäst att ha som reserv vid backar och omkörning.

Om man sedan tänker på dom resor man gjort genom Europa så ligger man till största delen på jämn fart och då belastar man inte motor och växellåda mer än om man kör utan box.

Mvh Håkan J
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: KCR

Hej igen
Eftersom det tydligen blev tveksamt av vad som gäller vid t ex trimning så vill jag citera ordagrant ur mitt senaste förs brev "Kaskoförsäkringen ( Vagn-Brand-Glas-Stöld och maskinskadeförs) gäller inte om man byggt om eller trimmat sitt fordon, t ex chipstrimning, demonterad strypning eller liknande utan att ha: Gjort en ny reg bes hos bilprovningen och meddelat oss på vilket sätt fordonets originalutförande har ändrats, t ex höjd motoreffekt." Slut citat. Jag har försäkrat i "DINA" fd Sockenbolagen så detta kan ju vara olika hos andra bolag men jag ville bara i all välmening belysa att det KAN vara så här hos vissa bolag. Bör ju i alla fall vara värt att kolla upp innan man ev råkar ut för en olycka för tänk om man skulle råka ut för detta,
vilken katastrof. Har ryktesvägen hört att man på vissa bilar kan kolla i huvudstyrdonet om bilen varit ändrad "läs trimmad" även efter att man tagit bort trimboxen. Ang tidigare inlägg om försäkringsbedrägeri, så är väl de upp till var o ens moral, men definitivt inget jag vill uppmana till i alla fall.
Kör försiktigt med era "trimbilar" så kanske vi ses o hörs nån gång.

Hejs

Claes m
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: KCR

Jag var inne på KCR:s hemsida och läste lite. Jag har tidigare uppfattat i annonser att KCR gav garantier för sin produkt vad det gäller motorn och att dom var beredda att ta det ansvar som t.ex. FIAT inte skulle ta om man satt in box.
När man läser hemsidan får man mycket klart för sig att om man ska ha någon garanti gäller den bara deras produkt och i övrigt får man ta en försäkring för 500:- årligen och den var så full av klausler och undantag så det finns inte stor chans att få något från den. Slutsatsen blir väl att någon box bör man inte sätta in förrän tillverkarens garanti gått ut och då är ju frågan om försäkringsbolaget har en maskinförsäkring och vilka villkor som då gäller.
Curt.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: KCR

Hej Bosse och alla andra.

Det här med trimboxar till husbilar tycks vara ett stort intresse inom HBK.
Jag har lite kunskap inom området och jag skall försöka förklara vad som sker när man kopplar in KCR-box på insprutningssystemet.

En KCR trimning är en harmlös trimning som kan jämställas med ett ställbart munstycke på en moped för 30-40 år sen. En KCR box är alltså en modernare tappning på ett ställbart munstycke till en mopedförgasare.
På munstycket finns en skruv att fintrimma bränslemängden och på en KCR box finns en potentiometer som är graderad från 0 till 9. Det som sker när man skruvar på potentiometern är precis sak samma som man gjorde med munstycket på sin moped fast tvärtom.
Skillnaden mot mopedförgasaren är att man finjusterade bränslemängden och på KCR justerar man luftmängden till motorn. KCR-bxen ändrar inga andra parametrar som turbotryck eller stressar andra komponenter som hydraulpump etc.

Anledningen till att man chiptrimmar motorer är att man optimerar de fabriksinställda generella bränslevärdena som bilen levereras med. Under faktiska förhållande fintrimmar man in motorn och får därmed mer effekt samtidigt som man minskar de oförbrända partiklarna i avgaserna, resultatet blir en optimering, man skonar miljön ” något ”, man får en lägre bränsleförbrukningen samt en starkare motor.
Därför finns det positiva miljöaspekter som krånglar till det för myndigheterna att förbjuda tillverkarna att sälja dessa produkter.
Nu frågar sig den oinvigde varför inte motortillverkarna gör detta från början.
Jo, därför att motortillverkarna måste ha breda marginaler på bränsleblandningen för sina olika säljmarknader. Jorden är stor och vi lever inte med exakt samma förutsättningar.
Problemet med en bil är att den skall gå någorlunda likadant i New Mexico som i Kristinstad trots olika syremättnad i luften.
Biltillverkaren kan alltså inte ha olika programvara beroende på länders höjd över havet, detta skulle bli alltför krångligt att hålla reda på.
Men tekniken finns faktiskt utvecklad sen långt tillbaka att kunna automatiskt optimera förbränningen men den är kostsam att utveckla. Utrustningen hittas på riktigt fina supersportbilar typ Lotus Esprit V8 turbo och kallas på fackspråk MAP-sensor ( Messure Air Controll ) fritt översatt till lufttrycksmätare.
( Supersportbil = där motorn är placerad i mitten på bilen och prestanda kommer i första rummet, allt annat sekundärt )
Att utveckla denna utrustning på en dieselbil skulle vara alltför kostbar och tekniken är inte helt jämställd med en bensinmotor, den är mycket besvärligare. En dieselmotor tänder på en mängd olika bränsle till i motsatts till en bensinmotor som tvärdör redan vid små avvikelser.

Detta har små nischföretag som KCR Racing anammat och uppgiften var inte särskilt svår att lösa med en liten ställbar microprocessor som man själv får trixa med. Tyvärr så tar KCR racing ut alltför mycket betalt for sin produkter och har därmed skaffat sig antal konkurrenter. Små skumma aktörer dyker upp och vädrar lönsamma affärer med nya tvivelaktiga chips.
Jag tror personligen att KCR med BCR håller mycket hög klass på sina varor, man hör sällan något negativt om dem. Tyvärr så märker den teknik-intresserade att man får komponenter för ca 250 kr till en kostnad av 6000:-. Men ändå vill man inte ha något oprövat i bilen som ger upp när man är på semester, därför betalar man vad KCR begär.
En bra försvar till den dyra inköpskostnaden av en KCR box är att man kan flytta den med sig till nästa bil, bara kontakterna passar, med ett viktigt undantag, bilen måste vara av äldre årgång än KCR-boxen, detta för att det pågår en ständig uppgradering av hastigheten på chipsen. Tekniknivån på elektroniken måste gå hand i hand.
Personligen tror jag inte motorn eller drivlinan tar skada av en sådan måttlig effektökning som KCR boxen ger, detta hållfastighetsutrymmet har alla biltillverkare i sina konstruktioner.

Avslutningsvis vill jag ge ett råd. Om ni köper en KCR box så ställ inte potentiometern på sitt maxläge än om det är mycket frestande.
Om du gör detta och tänker besöka Andorra så kommer motorn med garanti att hacka.
En sak till, var försiktig med gasen vid låga varvtal, extra syre ger också en högre förbränningstemperatur.
- Det blev ett förbaskat långt inlägg.
Kunde skriva mer om detta men jag tror det räcker nu.

Mvh Torbjörn Rantzow
 
G

Göran T625

Guest
Sv: KCR

Utmärkt beskrivning som även en "ickekunnig" förstår! Skriv gärna mer i ämnet!

HBK-hälsningar

Göran 292
 
Toppen