• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

KCR box

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Är det någon som hunnit med att prova någon KCR Box på Fiats nya gräsklippare motor som sitter i f.o.m -17 modell (180Hk). Hur blev resultatet i så fall.
 

Mårten&Marre

FD HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
16620
Medlemskap
2022
Sv: KCR box

Nej, dock köpt boxen men inte monterat ännu då husbilen är avställd till i vår, men den behövs helt klart, märkbart tröttare en tidigare motor tycker jag.
Körde 3,0 157 hk tidigare med kcr och märker att det saknas lite pulver i uppförs backarna :)
 

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Nej men motorn behöver mera hästkrafter o vridmoment jämfört med 3,0 l motorn som jag hade tidigare. Man får ner på fyran i uppförsbackarna. Fiat säger att de ska ha samma värden som 3.0 l motorn men det stämmer tyvärr inte i praktiken!
/Ola
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: KCR box

Jo det stämmer nog, tryck in tung last knappen så växlar det ner bättre samt att motorn blir lite starkare (högre turbotryck?) Att den känns tröttare beror mest på ändrad utväxling du har ju ca 1000 varv/min mindre jämfört med gamla motorn.
 

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Det finns ingen tung last knapp på min FIAT DUCATO 2017 177 hk manuell låda och jag är inte ensam att anse att motorn är betydligt svagare än föregångaren 3,0 l med samma hk!
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Sv: KCR box

Har en 2017 med 2,3 180HK Comfort-Matic, Euro6.
Motoren føles betydelig sterkere med bedre respons og mer dreiemoment etter å ha kjørt ca.5000 km. Dette skjer jo gradvis mens km. ruller inn på telleren, så man merker ikke noen plutselig forbedring.
Jeg merket det spesielt ved å sammenligne på samme kjørestrekning (bratt stigning opp fra undersjøisk tunnel) med samme vekt i bobilen, da den var ny og etter ca.5000 km. Kunne da bruke 4de gir istedet for 3dje gir, og da også i litt høyere hastighet. Merker at motoren generelt er mer "fleksibel" i alle situasjoner.
Opplevde det samme med en 2014 med 2,3 150HK, Comfort-Matic.

Virker som om Fiat-motorene trenger en del km. for å kjøres inn.
Har man ikke kjørt ca. 5000 km ennå, bør man kanskje vente før man optimerer motoren.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: KCR box

En kan med de fleste motorer fra Fiat merke forandringer de første 30 000 km. Går letter, drar bedre og bruker mindre drivstoff. Den gamle 2,8 motoren var ekstrem på dette, her var det som om noen slapp av bremsene ved rundt 30k. 3 liter motoren hadde en mykere kurve, men også den endret seg lenge.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: KCR box

Jag har kört med kcr i tio år i min Renault Master och 14000 mil..ångrar inte en sekund att jag monterade in denna. Mera tryck i maskinen och mindre bränsle går det åt.
0,8 liter per mil vid normalkörning..HB väger 3.900.
Leffe S
 

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Jag har kört mer än 700 km och märker ingen skillnad och som sagt många klagar på effekten i den nya Euro 6 motorn!
 

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Förlåt jag skrev fel antal km Ska vara med än 7000 km och märker ingen bättre effekt på Euro 6 motorn
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: KCR box

Jag har haft en Promotech på Euro6 med 150hk, men gick inget vidare.
Blev en BSR PPC istället
 

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Sv: KCR box

Funderar också på bsr men dom har inte utvecklat någon ppc för Fiat Ducato 2017 Euro 6 177 hk ännu! Enbart för 150 hk finns nu. Är du nöjd med bsr?
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: KCR box

Lätt att uppdatera med BSR.
Inte hunnit testa mer är 100mil innan det blev dags för avställning.
Gamla Euro5 var piggare.
 
Toppen