• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

KCR box Ducato

Eddie.K

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
25777
Medlemskap
2024
Hej.
Jag är ny på detta med husbil och forum, vi köpte en Fiat Ducati Knaus 658, årsmodell 2001 förra året. Farbrorn jag köpte den av var så stolt över att han hade fått en KCR box installerat, När jag nu vår städa bilen både utvändigt och invändigt upptäckte jag att KCR boxen inte var inkopplad, kablarna låg ihop virade väl dolda. Verkstaden i Karlstad inga namn nämnda har nog inte gjort sitt jobb.
Någon där ute som vet hur jag skall koppla in den eller var man kopplar in den.
 

souveriegn

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Älvsby
Man skruvar bort plastlocket över topplocket, där sitter en givare där kablaget från kcr boxen passar. man kopplar med andra ord in boxen i serie med givaren. Kablaget från boxen är ganska långt så man kan fästa boxen dolt bakom någonting. Jag antar att du har en 2,8 JTD.
 

Eddie.K

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
25777
Medlemskap
2024
Kanon, var ute och gjorde som du skrev. Blev en väsentlig skillnad.
Tråkigt med verkstäder son blåser folk.
Ja det är en 2,8 JTD, det fanns en lucka med fyra fästen man bara fällde bort så kom man åt kontakten.
Tack för hjälpen!
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Se bara till att den inte syns för bilprovning. Det är trimning av motor, om dem ser det vill se det.
Mats
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
innanÄr det inte så att förre ägaren varit på besiktingen och kopplat ur boxen? Och sen glömt sätta tillbaka kablaget.
 

Eddie.K

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
25777
Medlemskap
2024
Nej man var tvungen att fixa en liten genomföring för att kunna stänga kåpan.
 
F

F.d. 51215

Guest
Det er ingen problem med Svensk bilprovning med KCR trimning det er ingen trimning
Det man gör med Disell trimning er att man optemera insprutningen som påverka vridmomentet
Så simma lungt ni som vill ligga på KCR har stor erfarenhet om detta
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Dum fråga: var sitter en kcrbox? Har hittat lite papper och kvitto på en kcr när jag kollar lite mer på alla handlingar som kom med vår nya Pössl/Ducato 2012.
Men ser inget när jag öppnar huven.
 
W

Weckman

Guest
Inte KCR men en liknande plug-in box.. Och ta bort den innan besiktningen då dom fått fnatt på att leta efter boxar..

 
Senast redigerad av en moderator:
  • Gilla
Reaktioner: T68

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tack för filmen och tips, Weckman! Får spana lite noggrannare i motorrummet :)
 
W

Weckman

Guest
Tack för filmen och tips, Weckman! Får spana lite noggrannare i motorrummet :)
Lyft det svarta locket till Commonrailen ”under motorkåpan” i svart och längst ut på den har du en plastkoppling, följ den och där ska det finnas en svart låda med KCR`s logga..

Motorkåpan drar du rakt upp och den smittrening bara med gummitätningar som är påtryckta på en kula, 4-5 fästpunkter beroende på årsmodell..
 
  • Gilla
Reaktioner: T68
Toppen